Głodni Wiedzy

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Album Karol Szymanowski Piano Works

Album Karol Szymanowski Piano Works

„Jego styl wiele zawdzięczał Chopinowi, a jego forma zawierała coś w rodzaju skryba, ale w jego linii melodycznej i śmiałych zmianach wyczuwało się już silne, pełne wyobraźni odciski osobowości” — Arthur Rubinstein o Karolu Szymanowskim

Polski pianista Christian Zimmermann powraca do swoich korzeni, by w 140. urodziny kompozytora uczcić swojego kolegę Karola Szymanowskiego.Po kilkudziesięciu latach studiowania jego utworów na fortepian solo, Zimmermann zaprezentował nowy album z bogatym i różnorodnym repertuarem obejmującym okres od 1899 do połowy -1920. Jego celem było rzucenie nowego światła na ten mniej powszechny aspekt twórczości Szymanowskiego i umocnienie jego reputacji jako jednego z wielkich kompozytorów muzyki fortepianowej.

Na albumie przewija się również silna nić przyjaźni, łącząca Szymanowskiego, Zimermana, legendarnego pianistę Arthura Rubinsteina i Zimmermana ze światowej sławy wokalistką Yasuhisą Toyota. Parowanie utworów uchwyconych w tym roku w zaprojektowanej przez Toyotę sali koncertowej w Fukuyamie z niewydanymi nagraniami Zimermana z 1994 roku, Karol Szymanowski: Piano Works by Deutsche Grammophon ukaże się 30 września 2022 roku na CD i w wersji cyfrowej, w tym w wersji Immersive w ambient sound. Wydanie 2 LP pojawi się 21 października.

Zimmerman kończy swój program muzyką napisaną w czasach studenckich Szymanowskiego, poczynając od czterech z Dziewięciu Preludiów op. 1, z których część może pochodzić z 1896 r., kiedy kompozytor miał zaledwie 14 lat. maski operacyjne. Numer 34, napisany o rodzinnym majątku kompozytora na Ukrainie w czasie I wojny światowej, odzwierciedla zanurzenie Szymanowskiego w pismach Debussy’ego, Skriabina i Strawińskiego oraz przedwojenne podróże po Afryce Północnej i Morzu Śródziemnym. Dzieło u szczytu swojej artystycznej dojrzałości, przedstawia trzy postacie literackie: Szeherezadę, „Tantressę” lub Tristana i Don Juana.

Potem przychodzą cztery z dwudziestu mazurków op. 50 (1926-1931), jedyna w swej istocie porównywalna z Chopinem. Wypełnione zawiłym rytmicznym zapisem, chromatyczną konsekwencją i bogatą fakturą, utwory stawiają przed wykonawcą poważne wyzwania artystyczne i czerpią z tatrzańskich pieśni i tańców ludowych. Zimmermann kończy następnie fascynującymi wariacjami na temat polskiego folkloru op.10, utworem, który po prawykonaniu w 1906 roku zdobył uznanie kompozytora wśród polskich krytyków.

READ  Dzięki swoim umiejętnościom przywódczym i przemawiania Zełenski kształtuje narrację wojenną

Szymanowski dedykował ruch masek „Don Juan” swojemu przyjacielowi Arturowi Rubinsteinowi, wieloletniemu orędownikowi muzyki kompozytora. Po latach Rubinstein stał się przyjacielem i mentorem młodego Christiana Zimmermanna, udzielając mu rad, które do dziś bardzo ceni. Zimerman Masques nagrali w Kopenhadze w 1994 roku, ale utwory nigdy nie zostały wydane. Z myślą o urodzinach Szymanowskiego, po otrzymaniu zaproszenia od innego dobrego przyjaciela, dr Yasuhisy Toyoty, skorzystał z okazji, aby nagrać w sali więcej utworów solowych kompozytora. Sala koncertowa Fukuyama – jedna z wielu na świecie, która skorzystała z akustyki audiologa. urok projektu. „W halach Toyoty każdy ton jest wyraźny”, zauważa Zimmermann, „a jednak każdy znajduje się na poduszce ciepłego otoczenia”. Jego wszechstronna podróż po tym repertuarze oferuje słuchaczom fascynujący wgląd w świat wokalny Szymanowskiego, od blasku i wielkości masek po ziemiste, ludowe ekspresje Mazurków.