19 maja 2021 r. podczas przygotowań do szczytu Władimira Putina i Joe Bidena w In Genewa W ramach G7 sekretarz stanu USA Anthony Blinken ogłoszenie Aby Stany Zjednoczone zrzekły się sankcji nałożonych na projekt rurociągu Nord Stream 2.
Pierwszy Nord Stream, ukończony w 2011 roku, łączy Wyborg w Rosji i Greifswald w Niemczech. Nord Stream 2 połączy Ust-Ługę w Rosji i nadal Greifswald. Gdzie 2017Waszyngton nałożył szereg sankcji na firmy i osoby zaangażowane w jego budowę w celu zapobieżenia im i trwałego powstrzymania.
Administrator Biden Przyznaje, że sankcje USA na razie raczej nie przyniosą efektów, ponieważ projekt jest już na ukończeniu, a jego rząd chce poprawić relacje z NiemcyKtóry jest bardzo chętny do rozpoczęcia rurociągu.
Powody amerykańskiej wrogości do projektu
Waszyngton sprzeciwia się NS2 (opozycja nie zniknęła nawet po zniesieniu sankcji) z jednej strony, ponieważ wzmocni uzależniony Z drugiej strony w odniesieniu do rosyjskiego gazu, bo eksport rosyjskiego gazu do Europy jest osłabionywydajność Sankcje nałożone na Rosję od 2014 roku w związku z kryzysem Ukraina.
Co więcej, ograniczając dostęp do rosyjskiego gazu, administracja Trumpa liczyła na zwiększenie swoich możliwości eksport skroplony gaz ziemny (LNG) na kontynent europejski. Tak też jest z perspektywy zyski Stany Zjednoczone sprzeciwiają się NS2.
W 2017 roku Kongres USA przyjął ustawę Countering America’s Adversaries Through Sanctions Act (CAATSA) i Senatu USA z dnia Ustawa o zwalczaniu wpływów rosyjskich w Europie i Eurazji W celu zablokowania NS2 poprzez ukaranie dowolnej osoby lub podmiotu, który inwestuje lub działa w: Projekt ; Ale jak mówi sobie Komisja Europejska Chęć przyjęcia kontrsankcji Jeśli Biały Dom zdecyduje się zastosować środki przymusu, dyskusje na temat możliwych sankcji są tymczasowe zawieszony.
Stosowanie kar wtórnych
W listopadzie 2019 r. Stany Zjednoczone ogłosiły, że amerykańska ustawa o autoryzacji obrony narodowej (rosa2020 rok obejmie sankcje wymierzone w firmy i osoby zaangażowane w budowę gazociągu. Obawiając się sankcji USA, szwajcarska firma Allseas i włoska firma Saipem zawiesiły pracę współpraca Z Gazpromem przed zakończeniem budowy Nord Stream 2.
Sankcje USA stwarzają kilka problemów, w szczególności dlatego, że art. 232 ustawy antyterrorystycznej – w przypadku Nord Stream 2 – umożliwia nałożenie „mniejsze” kary Dla osób i podmiotów spoza USA. To właśnie odróżnia tzw. sankcje wtórne od sankcji „pierwotnych”, które są wymierzone wyłącznie w interesy państwa docelowego – tutaj Rosji.
Jest to ten sam rodzaj operacji, który udało się Stanom Zjednoczonym zniechęcać Inwestuje w nie wiele europejskich firm Iran Od 2017 roku.
Obawiając się, że Francuzi nie będą mogli wejść na rynek amerykański suma W ten sposób wycofali się z miliardowego partnerstwa z Iranem. Drugorzędne sankcje USA mają tę wadę, że są od nich nie do odróżnienia sojusznicy Przeciwnicy mogą kierować reklamy na każdą firmę, która prowadzi interesy z partnerem uznanym za wrogiego wobec Stanów Zjednoczonych.
Według Waszyngtonu żadne z nich nie są objęte sankcjami wtórnymi Rzut karny Inne kraje, ale jego celem jest uniemożliwienie zagranicznym firmom wchodzenia na rynek amerykański, jeśli Stany Zjednoczone stwierdzą, że firmy te angażują się w działania przeciwko Stanom Zjednoczonym. zainteresowania Amerykanie. Według republikańskiego przedstawiciela Kevin BradyKary wtórne zachęci Zagraniczne firmy powinny bardziej współpracować ze Stanami Zjednoczonymi, aby izolować Rosję i hamować jej rozwój gospodarczy.
Jak na przykład narzędzie Polityka zagraniczna, sankcje są powszechnie stosowane w celu wpływania na zachowanie krajów objętych sankcjami, zgodnie z preferencjami danego kraju kara. Jednak drugorzędne kary również wymuszają na firmach Cudzoziemiec Aby trzymać się międzynarodowej agendy USA, nawet jeśli jest to sprzeczne z zainteresowania ich stan.
Powstaje wtedy pytanie: Czy Zjednoczone państwo Czy powinna być w stanie dyktować europejskim firmom, jak prowadzić swoją działalność, grożąc, w przypadku niezgodności, odmową dostępu do rynku amerykańskiego?
W Europie dysonansowe głosy
W przypadku Nord Stream 2 Unia Europejska jako organizacja oczywiście publicznie i stanowczo sprzeciwiła sięeksterytorialny Z tych środków, a także własnych their prawowitość Wątpliwy. Stany Zjednoczone pozwalają sobie na przyjmowanie tego typu polityk ze względu na swoje w nich centralne miejsce Gospodarka międzynarodowa I notoryczne znaczenie ich rynku dla kontynentu europejski. Tak więc europejskie firmy znajdują się w nierównych stosunkach z rządem USA, podczas gdy Unia Europejska powinna być w stanie zagwarantować firmom Wolność Prowadzenie działalności w ramach europejskiego prawa i polityki, bez ingerencji z zewnątrz.
Nadal jednak w przypadku Nord Stream 2 należy zauważyć, że niektóre kraje europejskie popierają te sankcje.Ukraina Bez wątpienia ma duże interesy we wspieraniu Stanów Zjednoczonych w ich próbach przerwania rurociągu. Przez Ukrainę przepływa duża część rosyjskiego gazu przeznaczonego na rynek europejski. Przychody z opłat tranzytowych uiszczanych przez Rosję i Unię Europejską stanowiły 3% Początek Totalna Ukraina w 2017 roku. Nord Stream 2, który łączy Rosję bezpośrednio z Niemcami, pozwoli Rosji i Unii Europejskiej zaoszczędzić na tych kosztach Przejście.
Jednocześnie Polska jest równie przeciwna projektowi. On ona zasiłek Także koszty tranzytu z powodu gazociągów przechodzących przez jej terytorium, choć w znacznie niższym tempie niż na Ukrainie. Co więcej, gdzie Warszawa chciałaby się stać środek Jeśli chodzi o amerykańskie LNG, polski rząd jest zainteresowany wspieraniem działań USA i ewentualnie eksportem amerykańskiego LNG do Europy. Ponadto Polska obawia się, że Nord Stream 2 przyniesie efekt zwiększeniaEfekt Rosyjski w Europie. Nawet wraz z uruchomieniem pierwszego projektu Nord Stream polski minister obrony Radosław Sikorsky nie zawahał się porównać gazociągu z gazociągiem. Pakt Ribbentrop Mołotow Od 1939. Od tego czasu inni ludzki głos Wypowiedział się przeciwko projektowi NS2, w szczególności estoński minister spraw zagranicznych Sven Mikser i litewski premier Saulius Skvernelis.
Nie wszystkie te starania zakończyły się sukcesem, ponieważ Stany Zjednoczone ostatecznie zdecydowały się na zniesienie sankcji wymierzonych w firmy i osoby zaangażowane w budowę Nord Stream 2. Nakładając w ramach tego projektu sankcje wtórne, porozumienie nuklearne z Iranem lub jakiekolwiek inne inna kontrowersyjna sytuacja między Waszyngtonem a Unią Europejską, zmuszająca sojuszników Białego Domu do podążania za jego własną agendą. Łącząc siły, podobnie jak w 2017 r., i zapewniając środki zaradcze wobec wtórnych sankcji USA, UE może odwieść USA od wdrażania tego rodzaju sankcji, zapewniając jednocześnie europejskim przedsiębiorstwom swobodę działania w ramach europejskich ram prawnych bez konieczności działania zewnętrzne. zamieszanie.
________
Doktorantka z historii stosunków międzynarodowych / doktorantka z historii stosunków międzynarodowych, Katolicki Uniwersytet w Louvain. Oryginalna kopia Z tego artykułu został opublikowanyRozmowa
17 lipca 2021, 9:16
„Miłośnik muzyki. Miłośnik mediów społecznościowych. Specjalista sieciowy. Analityk. Organizator. Pionier w podróżach.”
More Stories
Ta polska firma produkuje w 100% biodegradowalne talerze i sztućce z wykorzystaniem pszenicy
Toupret kupuje konkurenta w Polsce
Drobiarski gigant LDC jest w trakcie przejęcia fabryki Konspolu w Polsce