Głodni Wiedzy

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Polska firma MMI uruchomiła 7,7 mln euro na rozwój autobusów elektrycznych i wodorowych

Polska firma MMI uruchomiła 7,7 mln euro na rozwój autobusów elektrycznych i wodorowych

Polski producent autobusów MMIProducent małych i średnich autobusów otrzymał od… Vinci SA Fundusze na rozwój autobusów elektrycznych trzech typów: niskopodłogowych, niskopodłogowych i zwykłych.

Vinci SA, należąca do Banku Gospodarstwa Krajowego, finansuje polskie firmy, pomagając im zachować nowe technologie i patenty w Polsce oraz promować je na całym świecie. Zarządza trzema funduszami: HiTech ASI dla firm technologicznych, Da Gama ASI pomagającym polskim firmom w ekspansji za granicą oraz IQ ASI zajmującym się projektami badawczymi na wczesnym etapie.

Do 2030 roku autobusy miejskie będą zeroemisyjne

Transport publiczny, w tym autobusy, odgrywa kluczową rolę w życiu codziennym, zapewniając łączność szerokopasmową. Autobusy z silnikiem Diesla w znacznym stopniu przyczyniają się jednak do zanieczyszczenia środowiska, szczególnie na obszarach miejskich, czego skutkiem jest zła jakość powietrza i smog.

Według danych z Komisja EuropejskaPojazdy ciężkie, w tym autobusy miejskie, odpowiadają za ponad 6 procent całkowitej emisji gazów cieplarnianych w Unii Europejskiej i ponad 25 procent emisji CO2 z transportu drogowego.

Aby rozwiązać ten problem, opracowała Komisja Europejska Nowy cel dla Unii Europejskiej w lutym 2024 r. ograniczenie emisji gazów cieplarnianych netto o 90% do 2040 r. w ramach Europejskiego Zielonego Ładu. Główna propozycja wymaga, aby do roku 2030 wszystkie nowe autobusy miejskie były zeroemisyjne.

Jak wynika z informacji prasowej MMI, pomimo rosnącej obecności elektrycznych i hybrydowych autobusów miejskich, ich wykorzystanie w dalszym ciągu w dużej mierze ogranicza się do głównych tras w największych miastach. Nadal istnieją wyzwania w zakresie obsługi mniej zatłoczonych tras nocnych, centrów miast i transportu na małych lub wiejskich obszarach, zwłaszcza na obszarach górskich.

– Wiadomość od naszego partnera –

Polski producent autobusów MMI, firma rodzinna zatrudniająca ponad 70 pracowników, wychodzi naprzeciw tym wyzwaniom, przechodząc na produkcję pojazdów zeroemisyjnych.

READ  Dlaczego ZSRR stworzył własny sojusz wojskowy, Układ Warszawski?

Wykorzystanie kapitału

Fundusze udoskonalą technologię bezemisyjnej skrzyni biegów, konstrukcję podwozia i nadwozia MMI, wzmacniając jej pozycję rynkową w Polsce i Europie Zachodniej.

MMI planuje także opracowanie elektrycznego minibusa na wodorowe ogniwa paliwowe oraz budowę nowoczesnej hali produkcyjnej, która ma podwoić zdolność produkcyjną pojazdów.

„Naszym celem jest tworzenie autobusów o jak najniższej masie, aby zmaksymalizować ich zasięg” – mówi Stanisław Zdrojewski, dyrektor generalny MMI. Opracowujemy nowy typ konstrukcji nadwozia wykorzystując technologię kompozytową, a konkretnie szkielet laminowany, który znacząco obniży wagę w porównaniu do tradycyjnej ramy wykonanej ze stali i aluminium.

„Ponadto planujemy rozwój układu przeniesienia napędu z wykorzystaniem silników synchronicznych zintegrowanych z piastami osi napędowej. Uprości to układ przenoszenia mocy, zwiększając tym samym jego wydajność i niezawodność.

Według Zdrojewskiego plany MMI na przyszłość obejmują opracowanie autobusu z wodorowymi ogniwami paliwowymi i budowę nowoczesnej hali produkcyjnej, która podwoi obecny wolumen produkcji.

Niedawny wzrost i rozwój

MMI, którego wyniki finansowe w ubiegłym roku wzrosły trzykrotnie, a obroty przekroczyły 70 mln zł, planuje w ciągu trzech lat wprowadzić pełną gamę minibusów.

Rozwój ten pomoże MMI dostosować się do potrzeb rynku europejskiego, wzmocnić swoją pozycję w Polsce i rozszerzyć działalność we Włoszech, Francji, Niemczech, Szwajcarii i Skandynawii.

„Harmonogram rozwoju firmy w zakresie autobusów miejskich, międzymiastowych i szkolnych w pełni odpowiada oczekiwaniom rynku, szczególnie w odniesieniu do europejskich przepisów dotyczących zeroemisyjnego transportu miejskiego” – mówi Piotr Woliński, Prezes Zarządu Vinci SA.

„Elektryczne minibusy MMI będą jednymi z nielicznych tego typu wyprodukowanych w Europie i jednymi z zaledwie dwóch minibusów na wodorowe ogniwa paliwowe. Projekt nadwozia, opracowany przez dział badawczo-rozwojowy firmy we współpracy z zewnętrznymi konsultantami, stanowi innowację na skalę europejską, czyniącą. Dzięki temu firma może konkurować o silną pozycję na rynku międzynarodowym.

Woliński dodaje: „Nasza inwestycja w projekt MMI wpisuje się w misję i cele wyznaczone Vinci przez Bank BGK, do których należy rozwój technologii wspierających zrównoważony rozwój i transformację technologiczną w naszym regionie ».

READ  „Sakrologia”. Paliwa kopalne i odejście od węgla: UE łagodzi stanowisko w sprawie COP28