Głodni Wiedzy

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Dochodzenie – Wynajem samochodów zarejestrowany w Polsce: druga strona dochodowego biznesu

Korzystając z pewnej prawniczej hojności i kierując się ustalonym sposobem działania, francuskie wypożyczalnie oferują samochody sportowe z polskimi tablicami rejestracyjnymi.
Proces ten ma wiele zalet dla kupującego.
Ale ta praca również pozostawia wiele osób w tyle.

Śledź pełny zasięg

Do

Praktyka ta staje się coraz bardziej powszechna. Tutaj kierowca ściga się TGV. Prędkościomierz jego sportowego samochodu pokazuje ponad 280 km/h. Tam kierowca podejmuje całe ryzyko na obwodnicy Lyonu, jak w grze wideo. Setki takich scen, w których celem kierowców jest szybsza jazda luksusowymi samochodami, zalewają sieci społecznościowe.

Co łączy te wynajmowane pojazdy? Wszystkie są zarejestrowane w Polsce i docierają do Francji w ramach ustalonego procesu. Następnie znajdują nabywców po szczególnie atrakcyjnej cenie – pomiędzy „700 i 800 euro” Na weekendowy wypad wypożyczalnia, z którą rozmawiał TF1, zaoferuje Ci zwrot – często o połowę mniej niż w przypadku tradycyjnej wypożyczalni. Oprócz tej zachęty finansowej, wynajem takich pojazdów stanowi dużą zaletę dla kierowców, którzy nie zawsze są bardzo uważni: jeśli pojazd z polską tablicą rejestracyjną zostanie prześwietlony we Francji, mandat zostanie wysłany do Polski. Kierowca samochodu może więc pobierać mandaty, nie będąc zobowiązanym do ich płacenia.

Podnajem i oszustwo

Ale jeśli przyjrzymy się temu trochę, jak działa ten biznes, który rozwinął się w ostatnich latach? Wszystko zaczyna się w Polsce. Mając nadzieję na zarobienie pieniędzy, właściciel postanawia wynająć swój samochód polskiej firmie. W tym kraju nie ma kary, ubezpieczenie jest tańsze, a przepisy bardziej elastyczne (szczególnie dopuszczalne jest podnajem). Dlatego dana firma może poddzierżawić samochód francuskiej firmie, która następnie zaoferuje go osobom fizycznym.

Ale w rzeczywistości ten dobrze wyposażony mechanizm powoduje poważne uszkodzenia. Oszustwa stały się tak powszechne, że niektórzy śledczy specjalizują się w odnajdywaniu tych pojazdów, które znikają na wolności pod czujnym okiem swoich właścicieli. Z każdą nową sprawą klienci opowiadają mu tę samą historię. „Często właściciele otrzymują mandaty w Polsce i w takich momentach uświadamiają sobie, że ich samochód jedzie w miejsca, o których nawet nie marzyli”.„Wyjaśnia Marcin Miklaszewski TF1. „Powinieneś wiedzieć, że samochód po przybyciu do Francji przechodzi z rąk do rąk”., dodaje. Kiedy jego właściciel zdaje sobie z tego sprawę, zwykle jest już za późno. „Zaledwie trzy tygodnie temu pojechałem do Francji, aby znaleźć samochód, ale nie udało nam się”.Badacz ponownie potwierdza.

READ  Eiffage wygrywa dwa kontrakty na morską energetykę wiatrową w Wielkiej Brytanii

Wypożyczalnia zniknęła

Rafał

Podobną historię przeżył Rafael, polski biznesmen. Kilka miesięcy temu otrzymał ofertę inwestycji w wynajem samochodów. „Byłem w restauracji. Podszedł do mnie mężczyzna i zapytał, czym się zajmuję. Powiedziałem, że chcę zainwestować pieniądze. Następnie skontaktował mnie ze znajomym, który opowiedział mi o swoim wynajmie mnie na zakup samochodu w celu podnajmu we Francji i uczestniczenia w jego biznesie.on opisuje.

Co miesiąc za swój samochód musi płacić 2500 euro. Jego czynsz początkowo przyniósł mu 3000 funtów. Ale to nie trwało długo. „Pod koniec czwartego miesiąca nic już nie otrzymałem. Wypożyczalnia zniknęła. Nie odpowiadał już na moje e-maile ani na WhatsApp… Potem zrozumiałem oszustwo. Zadzwoniłem na polską policję, ale oni powiedział mi, że nic nie mogą zrobićubolewa człowiek, który wynajął prywatnego detektywa.

  • Przeczytaj także

    Przeczytaj także

    Ankieta — Wynajem wakacyjny: online, uważaj na oszustwa i wpadki

W obliczu tego wciąż narastającego zjawiska francuska policja zwiększa kontrole polskich samochodów. Czasami policja nie jest w stanie skonfiskować samochodu ze względu na brak ubezpieczenia. Mimo wszystko nadal są w dużej mierze bezradni wobec tego ruchu


MG | Raporty TF1 autorstwa Jeanne Quanquard, Loica Georgibusa i Lucasa Lassalle’a.