Warszawa list
Rap, ruch muzyczny zrodzony jako krzyk bólu dla wykluczonych mniejszości, czy może być prawicowy czy nacjonalistyczny? Ćwierć wieku po jej powstaniu w Polsce niektórzy przedstawiciele tej kultury, urodzeni w czarnych amerykańskich gettach, przyjęli niezwykły zwrot. Zainspirowani nonkonformistycznym i antyreżimowym przesłaniem przyjęli dyskurs przepojony wartościami patriotycznymi z nacjonalistycznymi nastrojami i ultrakatolicyzmem, który przejmuje pozycję narodowych konserwatystów od rządzącego w Warszawie PiS.
To jest specyficzne zjawisko, które nazywam pracą Rap w służbie narodu. Nacjonalizm i kultura popularna (Wydawnictwo Naukowe Scholar, 282 strony, 42 zł, nieprzetłumaczone), autorstwa Piotra Majewskiego, badacza nauk o kulturze w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej (SWPS).
Podkreśla, że legalizacja niektórych nurtów rapu była zjawiskiem postępowym od prawie dekady, ale teraz przeżywa swój złoty wiek pod rządami partii Jarosława Kaczyńskiego, której przedstawiciele nie wahają się wykorzystać jej potencjału dla kulturowej propagandy.
Polska i jej ogromne szare bary odziedziczone po komunizmie od dawna są podatnym gruntem dla street artu, rapu i hip-hopu. Kiedy w latach 90. rap w Stanach Zjednoczonych kwitł, dobrze zadomowił się także w Polsce. Chaos demokratyzacji po 1989 roku, gwałtowne przejście do gospodarki rynkowej i jej społeczne konsekwencje stworzyły sprzyjające warunki dla jej rozwoju. Potem amatorskie grupy rapowe obfitowały w zrujnowane budynki w masywnej dzielnicy robotniczej, która w tym czasie stanowiła większość kraju.
ideały narodowe
Młodzi raperzy energicznie potępili głębokie nierówności gospodarcze i społeczne spowodowane demokratyzacją, brakiem perspektyw dla grup klas znajdujących się w niekorzystnej sytuacji oraz masową korupcją przywódców politycznych w zmowie ze światem biznesu, w związku z procesem prywatyzacji postrzeganym jako grabież obywateli . jego pochodzenie. Ta krytyka była już prerogatywą partii Jarosława Kaczyńskiego. Muzyka rapowa była jednak zjawiskiem antypolitycznym.
Do 2012 roku i wydania albumu Tadeusza „Tadek” Polkowskiego, prekursora narodowego rapu. Niewygodna prawda („Niewygodna prawda”) uchodzi za pierwsze tego typu dzieło, gloryfikujące w szczególności kontrowersyjnych polskich bohaterów II wojny światowej i jest publicznie promowane w środowiskach nacjonalistycznej prawicy.
Masz 50,69% tego artykułu do przeczytania. Reszta przeznaczona jest tylko dla subskrybentów.
„Miłośnik muzyki. Miłośnik mediów społecznościowych. Specjalista sieciowy. Analityk. Organizator. Pionier w podróżach.”
More Stories
Ta polska firma produkuje w 100% biodegradowalne talerze i sztućce z wykorzystaniem pszenicy
Toupret kupuje konkurenta w Polsce
Drobiarski gigant LDC jest w trakcie przejęcia fabryki Konspolu w Polsce