Głodni Wiedzy

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Mało znane symfonie romantyczne Zygmunta Noszkowskiego

Mało znane symfonie romantyczne Zygmunta Noszkowskiego

Zygmunt Noskowski (1846-1909) : I Symfonia dur; II Symfonia c-moll „Elegia”. Deutsche Stadtsvilleharmonie Rheinland-Pfalz pod dyrekcją Anthony’ego Veita. 2022. Instrukcje w języku niemieckim i angielskim. 80.16. Capriccio C5509.

Urodzony w Warszawie Zygmunt Noszkowski, dziś mało znany, był za życia czołową postacią muzyczną. Studiował grę na skrzypcach i kompozycję w miejscowym konserwatorium. Jednym z jego nauczycieli jest Stanisław Moniuszko. Otrzymał stypendium, które pozwoliło mu wyjechać do Berlina, gdzie w latach 1864-1867 studiował pod kierunkiem Friedricha Kiela, słynnego nauczyciela, którego uczniami byli także Paderewski i Charles Villiers Stanford. Po krótkim powrocie do Warszawy przedstawił swoją prezentację Symfonia nr 1 (Które otrzymasz 1każdy Zdobył nagrodę w Brukseli w 1893 roku na konkursie kompozytorskim) i został wezwany do Niemiec, aby kierować chóralną szkołą muzyczną nad brzegiem Jeziora Bodeńskiego. Podczas sześcioletniego pobytu poznał Franciszka Liszta, który pomógł mu publicznie wystawiać jego dzieła i je publikować.

Noszkowski powrócił w 1880 r. do ojczyzny i już nigdy jej nie opuścił; Poddaj się mu Symfonia nr 2, zakończone w roku poprzednim. Szybko stał się autorytetem w kręgach muzycznych w Polsce, a następnie został włączony do Imperium Rosyjskiego. Od 1880 do 1902 był dyrektorem artystycznym Warszawskiego Towarzystwa Muzycznego, organizował liczne koncerty, od 1905 do 1908 był dyrektorem Filharmonii, a od 1907 dyrektorem opery. Został uznanym pedagogiem (Symanowski, Karłowicz, Or. Rosickiego). Wśród swoich uczniów) Noskowski jest także cenionym krytykiem muzycznym. Jego katalog obejmuje muzykę orkiestrową, w tym trzy symfonie i poematy tonowe, gatunek, który wprowadził do Polski, muzykę operową, kameralną i głosową oraz sonaty na różne instrumenty. Jego dzieła fortepianowe i muzyka kameralna spotkały się z szerokim odzewem polskiej wytwórni Acte Préalable.

Spektakl ten łączy w sobie dwie pierwsze symfonie Noszkowskiego. W przeszłości wytwórnia Sterling prezentowała oddzielnie pierwszą płytę w 2003 r. i drugą w 2009 r., za każdym razem z Orkiestrą Polskiego Radia pod dyrekcją Sławka A. Wróblewskiego, następnie Łukasza Borowicza, wraz z poematami symfonicznymi. Inicjatywa połączenia obu departamentów ma sens. Bo istnieje ciągłość nie tylko w datach powstania (1874/75, potem 1875/79), ale także w podejściu stylistycznym. Romantyzm Noskowskiego, napędzany klasycyzmem, skrystalizował się w okresie jego niemieckich doświadczeń. Był twórcą młodym, nie więcej niż trzydziestoletnim i poszukującym swojej oryginalności zaczął pisać pierwszą, w której rozpoznajemy schumańską atmosferę. Do’Allegro, motłoch Początkowe wydarzenia odbywają się w sielskiej i idyllicznej atmosferze, w pięknych kolorach. Przy akompaniamencie tanecznych rytmów, w precyzyjnej harmonii. Do’adagio cantabile, W poszukiwaniu emocji i ekspresji A Na stojąco I jeden Allegro z foucault Pełna witalności, niedaleko od czeskich stron z tego samego okresu. Pomimo pewnych długości, wszystko jest w dobrej zabawie.

READ  🟡 Złoto wróciło do poziomów z początku kwietnia!

Tam Symfonia nr 2, firma, która powstała bezpośrednio po swojej poprzedniczce, ale której okres rozwoju trwał cztery lata, jest jeszcze bardziej ekscytująca. Tutaj klimat skłania się bardziej w stronę Brahmsa, z A Umiarkowanie tajemniczy Wstępny, w którym biorą udział udręczone i ogniste sny na jawie. Z notatki wynika, że ​​ruch ten w sygnaturze partytury nosił podtytuł „Naród w niewoli”. Odniesienie polityczne? Wprowadzanie elementów polskiego folku do fantastyki ScherzoKsiążka „Nadzieja i wezwanie do broni” z jej bardzo ostrymi fragmentami i jej tytuł „Nadzieja i wezwanie do broni” zdają się to potwierdzać. część trzecia, Biadolenie (od czego wzięła się symfonia) adresowana jest do „poległych bohaterów” i rozwija się w ciepłej, lirycznej atmosferze, przed wielkim finałem, Dla każdego ad aspera Astra nie podkreśla pragnienia dążenia do wolności, egzaltacji i ostrożności. Ale Noskowski zniknie zbyt wcześnie, aby móc uznać pierwszą niepodległość swojego kraju.

Czy mógłby być lepszy obrońca muzyki polskiej niż Antoni Wiet, którego nagrania Lutosławskiego, Pendereckiego, Góreckiego i kilku innych, czy powierzylibyśmy Noszkowskiemu ten zaszczyt? Na czele solidnej formacji Nadrenii-Palatynatu, która przeżyła wiele godzin chwały pod dowództwem Richarda Straussa, Hermanna Abendrotha, Christopha Eschenbacha czy Leifa Segerstama, dowódca wykonuje pracę kuźniczą i przekazuje tym stronom ważne kamienie milowe w Historia Niemiec. Bogata muzyka polska i potrzebny jej rozmach. Służy dobrze Symfonia nr 2. Album ten wyróżnia się na tle dwóch wydanych wcześniej wersji Sterlinga.

Dźwięk: 8 Nagranie: 6 Odniesienia: 8 Interpretacja: 9

Jeana Lacroixa