Głodni Wiedzy

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Dlaczego marka Shein, którą chwalą nastolatki, budzi kontrowersje – Biznes

Dlaczego marka Shein, którą chwalą nastolatki, budzi kontrowersje – Biznes



Mnóstwo koktajli i influencerów, DJ’s… to jest w (czyt. chi-in) nie szczędził środków na podkreślenie otwarcia „Chine Village”, efemerycznego sklepu otwartego do poniedziałku na powierzchni 400 metrów kwadratowych w dzielnicy Marais, w sercu stolica. Wewnątrz znajduje się 849 letnich ubrań, przyborów toaletowych i akcesoriów w okazyjnych cenach: średnio 13,64 euro za spodnie, ubrania lub buty. Gwarantowany udział.

Ta wyprawa na ulice Paryża to tylko najnowszy ruch marketingowy Shein, która ugruntowała swoją pozycję mistrzyni internetowej sprzedaży odzieży po obu stronach Atlantyku. We Francji chińska witryna zakupowa jest drugą najczęściej odwiedzaną witryną zakupową, po Vinted, i jest obecnie najpopularniejszym miejscem kupowania ubrań dla dzieci w wieku od 15 do 24 lat, według Instytutu Kantar. Przeszedł przed H&M, zajmuje 6,2% udziału w rynku.

W skali globalnej grupa założona przez Chrisa Shawa w 2008 roku utkała swoją sieć w 150 krajach. W Stanach Zjednoczonych odpowiada za połowę sprzedaży fast fashion, a ta moda jest dostępna dla szybko powiększających się kolekcji. Szybki wzrost (8,8 mld euro sprzedaży w 2020 r., 16 mld w 2021 r., 30 mld w 2022 r.) zawdzięcza po części wzrostowi e-commerce w czasie pandemii Covid. A przede wszystkim silna strategia cyfrowa.

8000 nowych pozycji dziennie

Podczas gdy fizyczne marki lat 80. – Camaïeu, Kookaï, Pimkie… – rozpadają się jedna po drugiej, Shein polega na sile sieci społecznościowych, aby rozwijać swoje imperium. Na Tik Toku – kolejnym chińskim zawodniku wagi ciężkiej – promowanym przez influencerów. Tam, gdzie kilka lat temu Zara wyróżniała się, wypuszczając 10 000 nowych artykułów rocznie, Shein wysadził liczniki 8 000 nowych artykułów dziennie, sprzedawanych po najniższych cenach. „Za 50 euro mogę sobie pozwolić na sześć, siedem lub osiem rzeczy”, wyjaśnia Lina, która ma 19 lat.

READ  Porozumienie o wznowieniu eksportu zboża jest wciąż kruche

Kolejna cecha charakterystyczna: Shein działa w samą porę, bez zapasów. „Testuje prototyp, kilka sztuk na początek, a jeśli się powiedzie, rozpocznie produkcję na dużą skalę” – powiedział Yann Revoulin, prezes Francuskiej Federacji Odzieży Gotowej do Ubrania dla Kobiet. . Konkurencja jest równie niesprawiedliwa, co etyczna.

Wpływ społeczny i środowiskowy uważany za katastrofalny

W rzeczywistości, aby zalać rynek bezkonkurencyjnymi cenami, Shein jest oskarżany o przymykanie oka na warunki produkcji swoich 6000 podwykonawców w Chinach. brak umowy, wydłużenie dni, płace ubóstwa, szczyt, w śledztwieI Badacz Generalny Okulistycznej Organizacji Pozarządowej. Grupa jest podejrzana (nie jedyna) o wykorzystywanie pracy przymusowej Ujgurów, muzułmańskiej mniejszości w regionie Xinjiang (północno-zachodnie Chiny), czemu grupa zaprzecza. Zarzuca się jej również stosowanie chemikaliów, które są niebezpieczne zarówno dla pracowników, jak i dla środowiska. „Jednorazowa” garderoba Shein odpowiada za 22% emisji CO2 francuskich nastolatków, ponadto szacuje się, że Laboratorium nastolatków Pixpay.

Grupa, która zatrudnia 11 000 osób na całym świecie i buduje w Polsce swój pierwszy europejski magazyn o powierzchni 40 000 metrów kwadratowych, przekonuje: „Produkcja na zamówienie [nous] Umożliwia to znaczną redukcję niesprzedanych przedmiotów, a tym samym generowania odpadów” – wyjaśnił w zasadzie dyrektor ds. strategii i spraw publicznych Shane’a, Peter Pernod-Day, przejeżdżający w piątek przez Paryż.