Głodni Wiedzy

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Zdrowie psychiczne: czy wyższe wykształcenie naprawdę zwiększa ryzyko lęku i depresji?

Zdrowie psychiczne: czy wyższe wykształcenie naprawdę zwiększa ryzyko lęku i depresji?

Brytyjscy badacze podkreślają, że podjęcie studiów wyższych będzie równoznaczne z stanami lękowymi, a nawet depresją, niezależnie od poziomu społecznego zaangażowanych osób. Jest to obserwacja, którą można uwzględnić przy wdrażaniu nowych strategii mających na celu zachowanie młodszych pokoleń, których zdrowie psychiczne szczególnie pogorszyło się w ostatnich latach.

Zdrowie psychiczne ludności dotknięte pandemią Covid-19 stało się problemem na skalę globalną. W 2022 r. nalegała Światowa Organizacja Zdrowia[é] Decydenci i zwolennicy zdrowia psychicznego muszą zintensyfikować swoje zaangażowanie i działania na rzecz zmiany postaw, środków i podejścia do zdrowia psychicznego, jego czynników warunkujących i opieki, co jest szczególnie prawdziwe w przypadku młodszych pokoleń, które dotkliwie odczuły kryzys zdrowotny. To ostatnie nie jest jedyną przyczyną obserwowanego w ostatnich latach wzrostu poziomu lęku i depresji, jak wykazało nowe badanie przeprowadzone przez naukowców z University College London (UCL).

Zwiększone ryzyko lęku i depresji

„W ostatnich latach w Wielkiej Brytanii zaobserwowaliśmy wzrost problemów ze zdrowiem psychicznym wśród młodych ludzi, dlatego większy nacisk położono na wspieranie studentów” – mówi dr Gemma Lewis z Wydziału Psychiatrii University College London. W komunikacie prasowym. Dodał: „Pierwsze dwa lata studiów wyższych to kluczowy okres dla rozwoju. Jeśli uda nam się poprawić zdrowie psychiczne młodych ludzi w tym okresie, może to przynieść długoterminowe korzyści dla ich zdrowia i dobrego samopoczucia, a także dla ich osiągnięć akademickich i długoterminowy sukces.”

Do swojej pracy naukowcy wykorzystali dane z dwóch badań podłużnych młodych ludzi w Anglii: pierwszego wśród 4832 uczestników urodzonych w latach 1989–1990, a więc w wieku 18–19 lat w latach 2007–2009, oraz drugiego wśród 6128 uczestników. Urodził się w latach 1998-1999, więc w latach 2016-1018 miałby 18-19 lat. Okresy monitorowania odpowiadają przybyciu lub nieprzybyciu młodych ludzi na uniwersytet lub inną uczelnię i, jak widzimy, mają miejsce przed pandemią Covid-19. Ustalono także, że nieco ponad połowa panelistów posiadała wykształcenie wyższe, a wszyscy uczestnicy na różnych etapach badania wypełniali różne ankiety dotyczące ich zdrowia psychicznego.

READ  Czy zaleca się spożywanie jajek? Ekspert odpowiada

Opublikowane w Lancet Zdrowie PublicznePraca ta pozwoliła zidentyfikować „nieznacznie zwiększone ryzyko depresji i lęku” u uczestników, którzy ukończyli studia wyższe, w porównaniu z tymi, którzy nie uczęszczali do tego typu instytucji. Naukowcy ustalili również, że ryzyko to utrzymywało się po uwzględnieniu pewnych czynników, takich jak status społeczno-ekonomiczny, wykształcenie rodziców czy spożycie alkoholu. „Spodziewaliśmy się, że studenci szkół wyższych będą mieli lepsze zdrowie psychiczne niż ich rówieśnicy, którzy nie są studentami, ponieważ zazwyczaj pochodzą z bardziej uprzywilejowanych środowisk” – mówi współautorka badania, dr Tayla McCloud. „Te odkrycia są zatem szczególnie niepokojące”. badania.

Mniej niepokoju po ukończeniu studiów

Naukowcy zwrócili uwagę na ważny, choć mało rozwinięty szczegół: różnica w poziomie lęku i depresji między studentami i niestudentami zwykle zanika z biegiem lat. Z badań wynika, że ​​całkowicie zanika w wieku 25 lat. Należy wziąć to pod uwagę, aby zrozumieć czynniki związane ze wzrostem lęku, ale także aby uniknąć zniechęcania młodszych pokoleń do podejmowania studiów wyższych. Zwłaszcza, że ​​badacze na tym etapie nie podają żadnego wyjaśnienia tego zjawiska, choć sugerują możliwe metody.

„Na podstawie naszych wyników nie możemy powiedzieć, dlaczego uczniowie mogą być bardziej narażeni na depresję i stany lękowe niż ich rówieśnicy, ale może to być związane ze stresem akademickim lub finansowym. Tego zwiększonego ryzyka wśród uczniów nie zaobserwowano w poprzednich badaniach. Zatem jeśli to powiązanie mogło pojawić się dopiero niedawno, może być powiązane ze zwiększonym stresem finansowym i obawami dotyczącymi wysokich osiągnięć w szerszym kontekście gospodarczym i społecznym” – mówi dr Tayla McCloud. Doszedł do wniosku: „Poprawa naszej wiedzy na temat modyfikowalnych czynników ryzyka depresji i lęku jest globalnym priorytetem zdrowotnym, a wspieranie zdrowia psychicznego wyraźnie brzmi: „Dla naszej młodzieży jest to niezwykle ważne”.

READ  Wiemy więcej o genetyce choroby dzięki badaniu przeprowadzonemu w Lille

Czy występują presje finansowe?

Odkrycia te odzwierciedlają inne dane ujawnione niedawno przez King’s College London, które wskazują na znaczny wzrost problemów ze zdrowiem psychicznym wśród studentów. Mówiąc szczegółowo, 6% studentów studiów licencjackich na brytyjskich uniwersytetach wspomniało o takich problemach w roku akademickim 2016–2017 w porównaniu z 16% w roku akademickim 2022–2023. „Duża część tego wzrostu miała miejsce w ciągu ostatnich 12 miesięcy, czyli okresu, w którym nasilił się kryzys kosztów życia” – stwierdzono w raporcie. W raporcie. Tę obserwację potwierdza fakt, że 8% studentów planujących porzucić studia jako główną przyczynę w 2023 r. podaje trudności finansowe, w porównaniu do 3,5% w 2022 r.

We Francji Inserm zbadał ten temat, ale w kontekście pandemii, w okresie od marca 2020 r. do stycznia 2021 r., a także zwrócił uwagę na wyższy poziom stresu wśród uczniów borykających się z kryzysem zdrowotnym. „Analizy wskazują, że w całym okresie studenci byli bardziej dotknięci problemami psychicznymi niż osoby niebędące studentami. 36,6% zgłaszało objawy depresji (w porównaniu do 20,1% niestudentów), a 27,5% zgłaszało objawy lęku (w porównaniu do 16,9). %). Ponadto 12,7% studentów zgłaszało myśli samobójcze (w porównaniu do 7,9% niestudentów)” – czytamy. W komunikacie prasowym.