Około 7 na 10 Francuzów woli jechać na wakacje samochodem, pomimo wysokich cen paliwa. Tendencja ta jest najbardziej widoczna wśród osób w wieku od 18 do 34 lat, jak wynika z ankiety przeprowadzonej przez Alliance France Tourisme opublikowanej w maju ubiegłego roku. Można jednak zaoszczędzić na kosztach, korzystając z 12 bezpłatnych autostrad europejskich, zwłaszcza w tym trudnym ekonomicznie okresie przedświątecznym.
Darmowe autostrady w Europie
Przeważnie 12 krajów europejskich oferuje autostrady. Te kraje to Niemcy, Dania, Belgia, Cypr, Finlandia, Łotwa, Litwa, Estonia, Luksemburg, Holandia, Szwecja i Hiszpania. Jednak niektóre sekcje nadal podlegają opłatom. Na przykład most Øresund łączący Szwecję z Danią kosztuje ponad 60 euro.
Darmowe autostrady nie są gwarantowane. W Niemczech kierowcy korzystają z bezpłatnych autostrad po części dzięki Trybunałowi Sprawiedliwości Unii Europejskiej. W 2019 roku sąd orzekł, że projekt opłat w Niemczech był dyskryminujący, a jego ciężar ekonomiczny dotknąłby użytkowników zagranicznych.
W Hiszpanii dwa 500-kilometrowe odcinki autostrady zostały ponownie zwolnione 1 stycznia 2020 r., zgodnie z obietnicą premiera Pedro Sancheza. Stan kontynuuje swoją dynamikę powstrzymywania odnawiania franczyz dla zarządców autostrad. To doskonała wiadomość dla drugiego co do wielkości ośrodka turystycznego na świecie.
7 płatnych stref.
W siedmiu krajach Europy za korzystanie z autostrad trzeba zapłacić: we Francji, Włoszech, Portugalii, Grecji, Chorwacji, Irlandii i Polsce. Francuskie autostrady są najbezpieczniejsze na kontynencie i najdroższe, bo kosztują około 7 euro za 100 km. W Polsce koszt to równowartość dwóch centów za kilometr. Ceny we Włoszech są podobne do tych we Francji.
W krajach Europy Wschodniej, takich jak Austria, Węgry czy Czechy, płacisz za małą naklejkę na przednią szybę. Cena naklejki różni się w zależności od typu pojazdu i okresu ważności.
Malta, położona w południowej Europie, nie posiada autostrad, choć turystyka rozwija się tam od kilku lat.
„Miłośnik muzyki. Miłośnik mediów społecznościowych. Specjalista sieciowy. Analityk. Organizator. Pionier w podróżach.”
More Stories
Ta polska firma produkuje w 100% biodegradowalne talerze i sztućce z wykorzystaniem pszenicy
Toupret kupuje konkurenta w Polsce
Drobiarski gigant LDC jest w trakcie przejęcia fabryki Konspolu w Polsce