Głodni Wiedzy

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Vega-C z sukcesem zakończyła swój dziewiczy lot

Vega-C z sukcesem zakończyła swój dziewiczy lot

Możesz być również zainteresowany


[EN VIDÉO] Interwał: satelita Sentinel-2A zainstalowany w wyrzutni Vega.
Satelita Sentinel-2A został wyniesiony na orbitę 23 czerwca 2015 roku w celu obserwacji naszej planety. Zobacz na filmie ostatni etap integracji satelity z wyrzutnią Vega w tym niesamowitym przedziale czasowym.

21 czerwca Słońce Ciężko przedziera się przez Chmury. Centrum Kosmiczne CSG Gujana jest w stresie, ponieważ następnego dnia Ariadna 5 Startuj z dwoma satelitami na pokładzie. Niedaleko jego wyrzutni pojechaliśmy na wyrzutnię wegegdzie Europejska Agencja Kosmiczna (ESA) ma dla Liriny nowe dziecko: Vega-C, nowa wersja wyrzutnia Lekka Vega.

Na wyrzutni powitał nas Alexandre Tamborini, kierownik miejsca montażu końcowego Vega-C. W rzeczywistości Rakieta Wysokość 35 metrów jest montowana prostopadle do platformy startowej. Kiedy przyjechaliśmy, akcja strzelecka, która rozpoczęła się 15 kwietnia, była w pełnym rozkwicie. Wszystkie decki zostały już zmontowane i przetestowane. Tylko płynność z jego ładownością nie jest jeszcze obecna.

Pocisk nowej generacji

Vega latała już dwadzieścia razy od 2012 roku i doświadczyła dwóch awarii, z których jedna Co spowodowało utratę francuskiego satelity naukowego Taranes. Opracowany z bocznego wzmacniacza Ariane 5, Vega zapewnia dostęp do przestrzeni kosmicznej dla mniejszych satelitów przeznaczonych do orbit poniżejorbita geostacjonarna. Ale jeśli Vega jest skromna, nadal może przenosić 1500 kilogramów ładunku na niskiej orbicie. Vega-C jest mocniejszy i może przewozić o 800 kilogramów więcej.

Vega-C ma taką samą architekturę jak Vega: cztery stopnie, z których pierwsze trzy są z propelentem Solidnya ostatni etap na paliwie Płyny. Przemiany zachodziły praktycznie na wszystkich poziomach. Najważniejszy jest pierwszy, P120Cktóry zastępuje p 80 I zapewnia dobrą porcję tego przyrostu siły. Rozważana jest mocniejsza wersja, P120C+.

Drugi etap, Zephiro-40, również jest nowy. Zastępuje Zephiro-23 i zapewnia większą moc. Górny stopień Avum, którego silnik pochodzi z Ukrainy, został zmodyfikowany do wersji Avum+ o większej zdolności ponownego zapłonu. Wreszcie Vega-C ma większą szerokość, dzięki czemu można przewozić większą ładowność. Celem Europejskiej Agencji Kosmicznej i głównego producenta, włoskiego przemysłowca Avio, jest uczynienie Vega-C mocniejszym, bardziej elastycznym, a przede wszystkim tańszym niż Vega, przy założeniu 20% redukcji.

READ  Peregrine, specjalny lądownik USA, który wyciekł, spłonie w atmosferze

Kiedy wita nas Alexandre Tambourini, Vega-C przechodzi egzaminy wstępne z elektryki i awioniki. Testy dotyczą głównie Avum, najnowszego przybycia. Nadal napełnia swoje zbiorniki przed przyjęciem ładunku pod pojazdem. Tamborini opisuje przemiany, jakie należy wprowadzić w jego budynku, aby dostosować się do nowych wymiarów Vega-C.

z jednym Menadżer projektu Włoska Vega-C jest nadal pociskiem europejskim. Oprócz Włoch uczestniczy 10 innych krajów Budowaw tym Francja, która dostarcza znaczne ilości dysza Z silnika P120C został wyprodukowany przez ArianeGroup w Bordeaux. ” Vega-C to bardzo dobry przykład udanej europejskiej współpracy w kosmosie Josef Asbacher, dyrektor generalny Europejskiej Agencji Kosmicznej, powiedział na konferencji prasowej.

Udane wejście na rynek nowej generacji europejskich wyrzutni

Lot VV21 To było już dawno spóźnione. kryzys zdrowotny W szczególności inauguracyjna kampania startowa była kilkakrotnie przekładana od 2020 roku. Kiedy pod koniec czerwca zapytaliśmy pracowników, czy są pewni, że mają nadzieję, że nie będą musieli pracować w kolejną niedzielę przed lotem, który wcześniej był zaplanowany na 7 lipca . Ostatecznie Europejska Agencja Kosmiczna postanowiła dać sobie więcej czasu. Te doniesienia są wspólne dla pocisku, który nigdy wcześniej nie latał. Czas ma znaczenie, dopóki działa.

13 lipca, 13:00 czasu paryskiego (8:13 w Kourou). Czas jest wstrzymany, podobnie jak odliczanie. Z boku urządzenia mamy „czerwony start” wspierać (Bezpieczeństwo operatora, miejsca i ludności). Odpowiedzialna jest Europejska Agencja Kosmiczna. Ten inauguracyjny lot służy do kwalifikacji operatora, zanim zostanie wprowadzony na rynek przez Arianespace. Kwalifikacje należą do agencji.

Wreszcie o 15:13 czasu paryskiego Vega-C wystartował z CSG. Gdy tylko P120C zostanie odpalony, pocisk od razu startuje, mimo swojej wagi 210 ton. Na wysokości 77 kilometrów P120C został opróżniony z paliwa i odłączony 2 minuty 26 sekund po starcie. Z40 radzi sobie z pracą przez dobre dwie minuty, zanim ustąpi miejsca solidnemu górnemu pokładowi. Wchodzi też nakrycie głowy, ponieważ jesteśmy już w kosmosie.

READ  7 najlepszych kremów przeciwzmarszczkowych

Po 7 minutach i 22 sekundach startu, etap Z9 wyłącza się. Po 11 minutach górny stopień Avum + zapala się po raz pierwszy na kilka minut. Następuje to 56-minutowy swobodny spadek, ponieważ górna scena i jej pasażerowie nadal wznoszą się bez konieczności pchania. Po drugim zapłonie Avum + obojętny ładunek Lares-2 zostaje zrzucony na wysokości 5893 kilometrów. Trzy kwadranse później zrzucono sześć dodatkowych sześcianów pasażerskich. Misja trwała dwie godziny i piętnaście minut.

Kwalifikacja Vega-C, ale dotknięta wojną na Ukrainie

Sukces lotu VV21 kwalifikuje silnik Vega-C, a także silnik P120C, który będzie służył jako booster booster w dwóch lub czterech wersjach dla Ariadna 6. Jest to więc duży krok dla kosmicznej Europy, który właśnie został napisany. ” Dziś rozpoczynamy nową erę europejskich rozwiązań startowych, która zaczyna się od Vega-C i kończy Ariane 6 mówi Daniel Neuschwander, dyrektor ds. transportu kosmicznego w Europejskiej Agencji Kosmicznej. Dziewiczy lot Ariane 6 pozwoli definitywnie przenieść się w nową erę europejskich pocisków, w której Ariane 5, Vega i Soyuz-ST przestaną latać, ze zmodyfikowanym, ulepszonym i bardziej przyjaznym dla środowiska CSG.

Vega-C zmierzy się z konkurencją w Europie z niemieckimi rakietami FR JEDEN Z Fabryki Rakiet w Augsburgu, Domena Isar Aerospace, podobnego kalibru, znajduje się na tym samym rynku, a pierwsze loty przybędą do 2023 roku. Jednak Vega-C ma już dobrze zaopatrzony portfel zamówień, wystarczający, aby zabezpieczyć swoją przyszłość dzięki instytucjonalnym ładunkom, takim jak Kosmiczny jeździeci komercyjne. ” Celem przejścia z Vegi na Vega-C jest trzymanie się popytu rynkowego, ponieważ widzieliśmy, jak wydajność Vegi jest ograniczona w porównaniu z tym, co możemy zaoferować. Z 50% większą mocą, ponownie wprowadzamy Vega-C na rynek Mówi Benoît Pouffary z Futura Sciences, który jest odpowiedzialny za rozpocznij kampanię Od Vega-C do ESA.

Po dwóch ostatnich lotach w 2022 roku z Vegi w oryginale, Europejska Agencja Kosmiczna chce przyspieszyć swoje tempo. Pięć lotów Vega-C zaplanowano na 2023 r., cztery loty na 2024 r. i tyle samo na 2025 r. Europejska Agencja Kosmiczna liczy na to, że Vega-C będzie mógł ponownie wejść na orbitę. słońce synchroniczne, idealny do satelitów nadzoru, z których wiele czeka na okazję w Europie. Arianespace zamierza również wykorzystać własny system SSMS, aby móc przesyłać wyniki Mikrosatelity W tym samym czasie a co za tym idzie konkurencja SpaceX W tej okolicy.

READ  Według badań po kontuzji ryzyko rozwoju zaburzeń psychicznych wzrasta

Zauważ, że SSMS jest podajnikiem dla wieloosobowej misji kosmicznej. To prawdziwy szwajcarski scyzoryk wojskowy, który pomieści małego satelitę o dowolnej wielkości i wystrzeli go w kosmos na wybranej przez klienta (lub przynajmniej najbliższej) orbicie. system Zweryfikowano na Vega Trip 3 września 2020 r.. Z Vega-C zaplanowano kilka lotów SSMS. ” Jest to koncepcja, która pozwala na wiele różnych wariantów zadania mówi Benoit Bovary, szef kampanii startowej Vega-C w Europejskiej Agencji Kosmicznej.

Jednak Vega-C ma dość palący problem: Avum + jest Produkcja ukraińska, w szczególności silnik RD-843. Według dyrektora generalnego Europejskiej Agencji Kosmicznej, Josefa Asbachera, Avio dysponuje zapasem sześciu silników, co wystarczy do końca 2023 roku. Produkcja odbywa się w Dnieprze, w pobliżu frontu rosyjskiego na wschodzie kraju, przyszłość jest niepewny. Europejska Agencja Kosmiczna bada możliwości zastąpienia RD-843. Avio testuje silnik M10 (paliwo: metan/ciekły tlen), który może spełnić swoje zadanie. Według Benoita Bovary’ego pierwsze próby modernizacji były: Ogień silnika została pomyślnie ukończona w ostatnich tygodniach.

W końcu całe piętro Avomu będzie musiało zostać zastąpione innym strychem, który nie jest już oparty na Ukrainie. Ale ta w 100% nowa europejska wersja Vegi – Vega-E – nie powinna pojawić się przed 2025/2026. „ Planujemy przeprowadzić wstępny przegląd projektu Vega-E przed końcem tego roku. Następnie przejdziemy do szczegółowych definicji, a następnie do pierwszych testów, które umożliwiają przejście do krytycznego przeglądu definicji systemu ”, zauważa Benoit Bovary.

Zainteresowany tym, co właśnie przeczytałeś?