W komunikacie prasowym opublikowanym we wtorek, 30 maja 2023 r., Scania ogłasza restrukturyzację swojej działalności autobusowej i autokarowej. Konkretniej chodzi o zaprzestanie produkcji pojazdów i niektórych podwozi w zakładzie Scania Production Słupsk SA zlokalizowanym w Słupsku (Polska) w pierwszym kwartale 2024 roku. Zakład w północnej Polsce produkuje serie podwozi Citywide, Interlink i Low-Floor. . Dołączył do firmy w 1992 roku, kiedy Scania została przejęta od Cabeny. Od 2004 roku produkuje wyłącznie autobusy i autokary. Polskie media podały, że zamknięcie dotknęło 847 pracowników.
Drugi zakład Scania zlokalizowany w Polsce (Kopilnica, na południe od Słupska) będzie kontynuował produkcję podwozi autokarów (seria K).
Scania wskazuje, że ta ewolucja jej działalności autobusowej i autokarowej jest spowodowana skutkami pandemii (powolne ożywienie), intensywną konkurencją i znaczeniem inwestycji w celu spełnienia nowych wymogów regulacyjnych.
1R W kwietniu 2023 r. Scania sprzedała działalność swojej spółki zależnej SOE Busproduction Finland Oy (biuro projektowe) fińskiej firmie inżynieryjnej Etteplan.
Część pojazdów produkowanych w Słupsku jest reprezentowana przez Centrum Zamówień Komunikacyjnych (CATP) oraz UGAP.
We Francji Scania odniosła kilka sukcesów komercyjnych dzięki pojazdom z gamy Citywide zasilanej gazem ziemnym. W 2022 roku Citywides zostało przyznane Bourges, Châtellerault, Colmar, Compiègne i RATP. W 2023 roku dostawy odbywały się w Grenoble, Le Havre, Mulhouse, Tuluzie (Alcis Transports) i wkrótce ponownie w Bourges. Niektóre sieci transportu publicznego od kilku lat planowały zakup autobusów Scania w celu ujednolicenia swoich autobusów. Dotyczy to w szczególności sieci fillbleu w Tours.
Producent nie wycofał się jednak z rynku autobusów. Położy nacisk na współpracę z autokarami oferującymi podwozia autokarowe. We Francji jeżdżą już w Hiszpanii autokary firmy Irisar na podwoziu Scania. Producent opracował modele we współpracy z chińską firmą Higer.
Ogłoszenie ma miejsce kilka miesięcy po podobnej decyzji innego szwedzkiego producenta, Volvo. Grupa produkowała również autobusy i autokary w fabryce zlokalizowanej w Polsce (Wrocław). Zostanie zamknięty w pierwszym kwartale 2024 roku. Volvo będzie kontynuować produkcję podwozi w Szwecji. Montaż autobusów i autokarów odbywa się na licencji konstruktorów autokarów.
Ucz się więcej: https://news.cision.com/scania/r/scania-reshapes-its-bus-and-coach-business,c3776522
„Guru mediów społecznościowych. Bardzo upada. Wolny fanatyk kawy. Entuzjasta telewizji. Gracz. Miłośnik internetu. Nieskrępowany wichrzyciel.”
More Stories
Oscary 2025 – kto w tym roku zdobył
Euro 2024: Holandia od tyłu pokonała Polskę w finale grupy C przeciwko Francji
W Polsce protest przeciwko wykorzystaniu sztucznej inteligencji w radiu