Ryanair zamierza podwoić swoją działalność na szybko rozwijającym się polskim rynku i w ciągu następnej dekady rozszerzyć swoją działalność na Europę Wschodnią, a jego kadra kierownicza zmierzy się z konkurencyjnym Wizz Airem, otwierając nowy front w walce z tanimi liniami lotniczymi.
W ramach swojej strategii Ryanair, którego niskie ceny pozwoliły mu zdominować rynki w Irlandii, Włoszech i większości krajów Europy Zachodniej, zamierza wzmocnić swoją obecność na lotniskach w całej Europie od wschodu.
Obsługuje już kilkanaście polskich lotnisk, w tym dziewięć baz, powiedział Reuterowi jego dyrektor generalny Michael O’Leary, często negocjując specjalne oferty w celu uzyskania niższych opłat – co jest kluczowe w walce o obniżenie kosztów i opłat.
„Za każdym razem, gdy występujemy przeciwko Wizzowi, zwykle oferujemy znacznie niższe ceny i mamy znacznie niższe koszty” – powiedział.
Aby zilustrować tę strategię, przytoczył Albanię, gdzie Ryanair planuje przejąć tej zimy Wizz na 25 nowych trasach w swoim hubie w Europie Wschodniej.
Ale węgierska firma Wizz nie pozostaje bezczynna.
Do 2038 r. planuje eksploatować w Europie Środkowo-Wschodniej dwukrotnie więcej samolotów niż obecnie i wkrótce ogłosi wprowadzenie na rynek 35 nowych samolotów w samej Polsce, powiedział agencji Reuters dyrektor naczelny Józef Varady.
„Przewidujemy dwucyfrowy wzrost rok do roku w ciągu najbliższych siedmiu lub ośmiu lat” – powiedział Varadi.
Polska obietnica
Polska, licząca prawie 40 milionów mieszkańców, jest największym krajem wschodzącej Europy, w którym rosnące dochody do dyspozycji napędzają popyt na podróże, co czyni region atrakcyjnym perspektywą w miarę dojrzewania rynków turystycznych w Europie Zachodniej.
„Wszyscy ci ludzie się bogacą. A kiedy się wzbogacisz, wzniesiesz się wyżej, zwłaszcza jeśli zaczynasz od zera” – powiedział Jamie Lindsay, inwestor w Artemis Investment Management LLP.
Według firmy analitycznej IBA, tani przewoźnicy stanowią ponad 59% rynku linii lotniczych w Polsce, w porównaniu z 31% w 2021 r.
Oczekuje się, że liczba ta będzie nadal rosła, ponieważ Polacy podróżują w celach turystycznych i zawodowych, a nie migracyjnych, powiedział Michał Kaczmarzyk, dyrektor generalny Buzz, taniej czarterowej i budżetowej spółki zależnej warszawskiego Ryanaira.
Buzz i Ryanair skupiają się głównie na lotniskach regionalnych, takich jak Modlin pod Warszawą czy Katowice pod Krakowem – powiedział.
Sytuacja ta kontrastuje z sytuacją Wizza, który obsługuje głównie główne lotnisko Chopina w Warszawie i, zdaniem Kaczmarzyka, oznacza, że „nikt nie zastąpi oferty Ryanaira w Polsce”.
Polski atak Ryanaira następuje w momencie, gdy irlandzki przewoźnik staje w obliczu trudności we Włoszech, gdzie organy regulacyjne starają się narzucić minimalne ceny biletów na loty na krótkich dystansach we Włoszech i Francji, największej linii lotniczej na rynku, ze względów środowiskowych lub bezpieczeństwa. Firmy autobusowe i kolejowe.
Polska i Europa Wschodnia są rynkami stosunkowo atrakcyjnymi ze względu na mniejsze wymagania regulacyjne, mniej rozbudowane kontrole środowiskowe i gorszą jakość połączeń kolejowych.
„Lotniska regionalne odgrywają ważną rolę w ruchu pasażerskim w Polsce, przy czym 10 największych polskich portów regionalnych posiada prawie 50% udziału w rynku i odnotowuje silne ożywienie po pandemii” – powiedział Dan Taylor, dyrektor Airport Services. Porada od IBA Insight.
Więcej lotów
W przypadku Ryanair i Wizz nowe samoloty również napędzają ich ekspansję, a Ryanair jest gotowy zainwestować znaczną część ogłoszonego na początku tego roku zamówienia na 300 samolotów w Polsce i krajach sąsiadujących, powiedział Kaczmarzyk.
„Dziś w regionie są 64 samoloty” – powiedział. „Sądzimy, że w ciągu dziesięciu lat co najmniej podwoimy flotę. Jeśli region obsługuje dziś około 30 milionów pasażerów, sądzimy, że będzie to 60 milionów.
O’Leary powiedział również, że z 400 nowych samolotów, które firma planuje wdrożyć w ciągu najbliższych ośmiu lat, około 180 będzie eksploatowanych w Europie Środkowo-Wschodniej.
Pan. Varady ze swojej strony z równym przekonaniem wierzy w potencjał polskiego i sąsiednich rynków oraz w potencjał tanich przewoźników, takich jak Wizz, do przejęcia udziałów od krajowych firm, takich jak LAT (Polska) czy TAROM (Rumunia).
Zauważa, że wojna na Ukrainie, która graniczy z Polską, nie ograniczyła podróży.
„Ostatecznie, dopóki gospodarka będzie się rozwijać, wzrastać będzie PKB, co zapewnia konsumentom większy dochód do dyspozycji, a linie lotnicze w dalszym ciągu na tym korzystają” – stwierdził. „To właśnie obserwujemy i będziemy obserwować.
„Guru mediów społecznościowych. Bardzo upada. Wolny fanatyk kawy. Entuzjasta telewizji. Gracz. Miłośnik internetu. Nieskrępowany wichrzyciel.”
More Stories
Unia Europejska ogłasza zamiar zakończenia postępowania przeciwko Polsce za naruszenie przepisów prawa
UE kończy postępowanie prawne w Polsce – 05.06.2024 o godzinie 15:02.
Z Polski do gospodarstw Cekala, historia „krajowa”.