Przedzierając się przez drzwi przestrzeni wystawienniczej Ircam (Instytut Badań Akustycznych i Koordynacji Muzycznej) w Paryżu, w połowie grudnia 2022 roku, Jean-Michel Jarre nie tylko przyjechał przygotować publiczną interpretację swojego albumu. Sofistyka Wydany dwa miesiące temu. Ponieważ to miejsce, które zostało ponownie otwarte dla publiczności 12 stycznia 2023 roku po siedmiu latach zamknięcia z powodu usunięcia azbestu, a następnie renowacji, to znacznie więcej niż sala koncertowa.
Położony 16 metrów od Placu Igora Strawińskiego, sam w sobie jest prawdziwym instrumentem muzycznym. Jego akustykę można dowolnie konfigurować i bezpośrednio modyfikować, co pozwala na przykład na przejście z atmosfery katedry do atmosfery elektrycznego klubu nocnego, zmieniając czas pogłosu dźwięku o pół sekundy w ciągu 4 sekund.
„Nie poszło zgodnie z planem, ale w przypadku Oxymore, który został zaprojektowany z dźwiękiem wielokanałowym, pomyśleliśmy, że warto byłoby skorzystać z ponownego otwarcia tego pokoju, aby wykorzystać jego unikalną architekturę, tworząc tam coś w rodzaju wstępu do albumu. „– wyjaśnił Jean-Michel Jarre podczas wizyty prasowej w odnowionej sali.
Muzyka działała na miejscu w pokoju
Ten utwór nosi tytuł (Więcej) sprzeczność słówzostanie zaprezentowany 14 stycznia 2023 roku. Muzyk pracował nad nim na miejscu z ekipą Ircam. „Wymyśliłem wiele różnych kombinacji dźwiękowych, aby zobaczyć, która z nich najlepiej pasuje z możliwością niemal natychmiastowej zmiany akustyki i jak wykorzystać to muzycznie”.
Modułowość powierzchni ekspozycyjnej to zasługa szeregu urządzeń, które dają nieograniczone możliwości. Po pierwsze, 171 pryzmatów, zwanych peryaktami, ma różne właściwości na każdej ze swoich trzech ścian: absorpcji, odbicia i dyfuzji. W razie potrzeby zmieniają się na własną rękę, a komputer jest kontrolowany niezależnie od siebie. Dach podzielony jest na trzy panele, które można opuścić lub podnieść do 12 metrów. Uprzestrzennienie dźwięku oparte jest na 350 głośnikach.
Źródło zdjęcia: Felipe Barbosa
Dla dyrektora IRCAM, Franka Madlenera, przestrzeń wystawiennicza powinna być miejscem dla„Unikalne doznania dźwiękowe na świecie dla szerokiej publiczności”. Trzy dni po występie Jeana-Michela Jarre’a kompozytor Florent Caron zaprezentuje Darisa Konwersjakompozycję łączącą elektronikę i instrumentalistów z gamy TM+, powstałą z zebranych w lesie śpiewów ptaków.
Wciągający dźwięk kopuły na czterech poziomach
Kompozytor przez rok rozwijał narzędzia programowe zdolne do automatycznego wykrywania, jakich dźwięków użyć i na jakich płaszczyznach wokalnych. Następnie zastąpiono je elektronicznymi dźwiękami dostrojonymi do tego, co ptaki robią w czasie i przestrzeni. „Dostajemy krajobraz, który się rozwija, którego już nie ma Z ptaków, po prostu instalacja, uważa się, że jest to rodzaj lasu. „ Wszystko będzie transmitowane przez immersyjną kopułę akustyczną składającą się z 32 głośników ustawionych w kręgu na 4 poziomach wokół widowni.
Pozostaje faktem, że przestrzeń wystawiennicza spełnia inne zadania niż produkcja performansów. Axis IRCAM Od samego początku, pod koniec lat 70-tych, był używany do badań muzycznych i naukowych. „Weryfikujemy i weryfikujemy nasze algorytmy symulacji akustycznej pomieszczeń, Cytat Markus Noesternig, szef działu badań muzycznych w firmie Ircam. Umieszczamy się w przestrzeni z setkami mikrofonów, zmieniając akustykę, odbicia itp. Następnie porównaj wynik z naszymi symulacjami numerycznymi, aby sprawdzić, czy odpowiada on rzeczywistości”.
Źródło zdjęcia: Felipe Barbosa
W tym celu IRCAM jest w trakcie tworzenia bazy różnych fonemów, mającej na celu trenowanie algorytmów głębokiego uczenia. Ostatecznie na podstawie pomiarów mikrofonów będzie można oszacować rozmiar, geometrię i akustykę danego miejsca.
Zatyczki do uszu i mikrofony
Inne badania dotyczą dźwięku binauralnego zastosowanego w rzeczywistości wirtualnej. Ten rodzaj głosu opiera się na funkcjach transmisyjnych głowy słuchacza, aby uzyskać wynik specyficzny dla danej osoby. Te charakterystyki są zwykle mierzone w komorze bezechowej, co jest procesem długotrwałym i niewygodnym. Display Space upraszcza sprawę, zapewniając możliwość symulacji dowolnego źródła dźwięku.
„Mamy projekt, aby zapewnić osobie zatyczki do uszu z małymi mikrofonami, wyjaśnia Markus Noesterny. theAlgorytm oszacuje, które funkcje zmiany położenia głowy są dla Ciebie odpowiednie, a następnie przeszuka bazę danych pod kątem odpowiedniej akustyki w celu uzyskania najlepszej reprodukcji dźwięku 3D. Istnieje wiele powodów, dla których Jean-Michel Jarre był podekscytowany pomysłem pracy tutaj: „Chcieliśmy odzyskać ten pokój”.
„Miłośnik muzyki. Miłośnik mediów społecznościowych. Specjalista sieciowy. Analityk. Organizator. Pionier w podróżach.”
More Stories
Słynny obraz centralnej czarnej dziury w Drodze Mlecznej, Sgr A*, będzie błędny!
Lekarze apelują o systematyczne badania przyszłych matek
SpaceX planuje zrobić znacznie lepiej ze Starship 6 i zapowiada się niesamowicie!