Piractwo przeżywa drugi złoty wiek od czasu fragmentacji legalnych ofert przesyłania strumieniowego. Według nowego badania przeprowadzonego przez Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO) nielegalne udostępnianie treści za pośrednictwem platform przesyłania strumieniowego lub torrentów może mieć wpływ. W ubiegłym roku o 3,3%.. To trend, który potwierdził się w ostatnich miesiącach i dotyczy głównie japońskich seriali, filmów oraz anime.
Nielegalne pobieranie: Google zamknął w tym roku ponad miliard witryn pirackich
Netflix wznowił piractwo
Po powolnym spadku do 2021 r. piractwo treści multimedialnych ponownie nabrało tempa. Oprócz filmów i seriali, wśród konsumentów nielegalnego oprogramowania coraz większą popularnością cieszą się programy telewizyjne. Ten ostatni reprezentuje ok Połowa (48%) wolumenu pobrańWzrost o 15% w ciągu jednego roku. Nie jest to wcale zaskakująca sytuacja w czasach, gdy kanały płatne – zwłaszcza sportowe – cieszą się coraz większą popularnością, a społeczeństwo stopniowo odchodzi od tradycyjnych telewizorów na rzecz platform SVOD.
Ze swojej strony seriale są również jednymi z najbardziej dotkniętych powrotem piractwa. Spektakl znacznie ewoluował, a giganci rozrywki zamierzają wyróżnić się na tle konkurencji poprzez produkcje typu spin-off, z coraz bardziej ambitnymi autorskimi kreacjami.
Manga, filmy i muzyka: Piractwo nigdy się nie skończy
Na kolejnych miejscach znajdują się filmy (11%), oprogramowanie (7%) i wreszcie muzyka (6%). Nie ma w tym nic dziwnego, skoro filmy i seriale cierpią na fragmentaryzację prawną, internauci są z reguły przywiązani tylko do jednej platformy muzycznej. Jeśli chodzi o oprogramowanie, również udało mu się ugruntować swoją pozycję dzięki formom subskrypcji, które są coraz bardziej złożone (ale oczywiście nie niemożliwe) do zhakowania.
Przy średniej dziesięciu miesięcznych wizytach na platformach pirackich użytkownicy Internetu rejestrują się głównie w Unii Europejskiej Głębokie różnice między krajami Członkowie. Na przykład Estonia i Łotwa mają najwyższy wskaźnik ruchu – około 25 wizyt na użytkownika miesięcznie. Ze swojej strony Niemcy, Włochy i Polska wypadły dobrze – 0,75 wizyt miesięcznie.
Sytuacja ta jest szczególnie problematyczna, ubolewa Christian Archambault, dyrektor wykonawczy Europejskiego Urzędu ds. Własności Intelektualnej: „Naruszanie praw autorskich w epoce cyfrowej pozostaje bardzo poważnym problemem i bezpośrednim zagrożeniem dla europejskiego przemysłu kreatywnego. Nowe badanie pokazuje, że nadal jest wiele do zrobienia w walce z piractwem. Powstrzymanie tego zjawiska jest złożone, ponieważ piractwo stale ewoluuje wraz z technologią.„.
Streamuj zamiast torrentować
Zaobserwowano inne zjawisko: Nielegalne nadawanie postępuje Znacznie więcej niż pobieranie torrentów. We Francji stanowi to około 35% całkowitego nielegalnego dostępu. Ponadto znaczny szczyt piractwa obserwujemy w kwietniu i wrześniu, podczas gdy okresy letnie są logicznie najwolniejsze w roku.
More Stories
W Cannes można zobaczyć film biograficzny o Władimirze Putinie, wyprodukowany w całości przez sztuczną inteligencję
Polski thriller Netflixa to wielka niespodzianka jesieni (wspina się na pierwszą dwójkę)
Gerard Depardieu zostaje oskarżony o napaść na tle seksualnym, a jego prawnik mówi: „Przypuszcza się…”