Polskie publiczne przedsiębiorstwo obronne PGZ ogłosiło w środę, że podpisało umowę partnerską z DCNS, która prawdopodobnie doprowadzi do wspólnej budowy statków i łodzi podwodnych w Polsce.
Partnerstwo to odzwierciedla poprawę stosunków francusko-polskich po tym, jak w zeszłym roku Warszawa anulowała zamówienie na helikoptery wojskowe od Airbus Helicopters o wartości 3,4 miliarda dolarów (3,17 miliarda euro). „Cieszę się, że – jak się okazuje – potencjalne problemy we współpracy francusko-polskiej mają charakter czysto teoretyczny”.O napiętych stosunkach dyplomatycznych poinformował w oświadczeniu prezes PGZ Arkadiusz Ciukko.
dla Ciebie wskazówki
źródło
Umowa ta z DCNS dotyczy w szczególności modernizacji Marynarki Wojennej RP w okręty podwodne, okręty obrony wybrzeża i trałowce patrolowe. Oczekuje się, że polski przemysł morski będzie uczestniczył w tych projektach wraz z DCNS. „Ta podpisana umowa gwarantuje PGZ i należącym do niej stoczniom (…) możliwość udziału w budowie okrętów podwodnych w Polsce”.– precyzuje w notatce prasowej Arkadiusz Siwko.
Trzy nowe łodzie podwodne
Ponadto Warszawa planuje do 2022 roku zainwestować 61 miliardów złotych (14 miliardów euro) w sprzęt wojskowy, w szczególności w budowę trzech okrętów podwodnych. „Zabezpieczenie polskiej części Morza Bałtyckiego”.
Alain Fougeron, zastępca dyrektora ds. handlu międzynarodowego w DCNS, powiedział, że postrzega tę umowę jako dobrą okazję do rozwoju szerszej współpracy.
Polska, członek NATO, jest jednym z nielicznych krajów europejskich, który przeznacza na budżet obronny 2% produktu krajowego brutto, zgodnie z celami wyznaczonymi przez NATO.
Lina Kuru z Reutersa
Określony dla Ciebie
„Miłośnik muzyki. Miłośnik mediów społecznościowych. Specjalista sieciowy. Analityk. Organizator. Pionier w podróżach.”
More Stories
Ta polska firma produkuje w 100% biodegradowalne talerze i sztućce z wykorzystaniem pszenicy
Toupret kupuje konkurenta w Polsce
Drobiarski gigant LDC jest w trakcie przejęcia fabryki Konspolu w Polsce