Głodni Wiedzy

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

„Odzwierciedla wizerunek francuskiej młodzieży, która jest w pewnym sensie uprzywilejowana i ma wartości tożsamościowe” – twierdzi jeden z ekspertów

„Odzwierciedla wizerunek francuskiej młodzieży, która jest w pewnym sensie uprzywilejowana i ma wartości tożsamościowe” – twierdzi jeden z ekspertów

Obserwuje go obecnie ponad 19 milionów internautów: 32-letni influencer z Tuluzy stał się najpopularniejszym francuskim YouTuberem. Fabrice Ebelboin, profesor Sciences Po w Paryżu, specjalizujący się w sieciach społecznościowych, analizuje ten sukces.

opublikowany

aktualizować


Czas czytania: 3 minuty

Zrzut ekranu filmu opublikowanego na koncie YouTube Tibo Inshape.  (YouTube – statek Tipo)

„Królem” YouTube’a we Francji jest on. W sobotę 26 maja Tibo InShape został liderem YouTube we Francji pod względem liczby subskrybentów. Gwiazda fitnessu w mediach społecznościowych wyprzedziła Squeezie z liczbą 18 922 000 subskrybentów na platformie, o 13 300 więcej niż Squeezie. Influencer mieszkający w Tarn publikuje filmy w mediach społecznościowych i wykorzystał kilkumiesięczną przerwę od Squeziego, znanego jako Lucas Hauchard, aby go prześcignąć.

Początkowo znana z porad fitness, Tibo InShape dotarła do szerszego grona odbiorców, różnicując treść swoich filmów, które są teraz bardziej na czasie, ale zawsze z humorystycznym tonem. Influencerka wielokrotnie wzbudzała kontrowersje. 4 czerwca 2023 roku jego komentarze na temat depresji, które miały działać motywująco, zostały dobrze przyjęte przez internautów. „To nie ma nic wspólnego z twoją depresją […] Przestań być śmieciem i bądź osobą bez żadnego motywu. Przestań marnować swoje życie. Wstawaj natychmiast”, oświadczył w szczególności. Internauci skrytykowali go także za wygłaszanie rasistowskich i homofobicznych komentarzy.

Ale o czym właściwie mówimy, gdy przedstawiamy młodą osobę jako influencera? Kilka odpowiedzi od Fabrice’a Epelboena, nauczyciela w Sciences Po Paris i specjalisty ds. sieci społecznościowych.

franceinfo: Mięśnie, maski… i kontrowersje: Czy tak można podsumować „karierę” Tibo InShape, Twoim zdaniem?

Tibo InShape przemawia do młodych Francuzów, którzy dzisiaj są trochę do niego podobni: raczej prawicowi, wyznający wartości należące do porządku tożsamości. W praktyce nigdy nie był to produkt komercyjny. To ktoś, kto zaatakował dziedzinę niszową, dziedzinę fitness i kulturystyki, która z czasem stała się czymś więcej obecny Próbując robić to, co można porównać do dziennikarstwa lub rozrywki. Ale jasne jest, że pozostał tym, kim jest: chłopcem, który w przeciwieństwie do wielu współczesnych postaci wyróżnia się politycznie, nie robiąc nic więcej. Dotyczy to osób, które mają podejście do produktu czysto rozrywkowego.

READ  Z powodu wojny na Ukrainie import broni w Europie wzrósł w ciągu jednego roku o 93%.

To niemal dziennikarstwo, ze spotkaniami i wywiadami, ale też reportaże…prawie jak kanał telewizyjny?

To jest absolutnie prawdą. Jest to dość charakterystyczne dla YouTube i portali społecznościowych, które wypierają telewizję i które już w bardzo dużym stopniu zastąpiły dla młodych ludzi to, czym telewizja była dla poprzednich pokoleń. Co więcej, kiedy osiągamy takie wyniki wśród widzów, tak naprawdę zarabiamy na życie, choćby dzięki nagrodom i podziale przychodów z reklam w YouTube. Możemy również wykonać wiele zabiegów pielęgnacyjnych. Stąd jedną z cech Tibo InShape, która wyróżnia go na prawicy politycznej, jest jego duch przedsiębiorczości: dywersyfikował swoją działalność, tworzył firmy, sprzedaje produkty pochodne i prowadzi wiele działalności biznesowych… To także chłopiec, który przeszedł do szkoły biznesu i w ten sposób rozpoczął przygodę z YouTube w celu zarabiania na tym. To dobrze działa. Wyraźnie widać, że Tibo InShape jest przedsiębiorcą, który zbudował swój biznes zgodnie ze swoim wizerunkiem. Jest to bardzo powszechna rzecz. Najbardziej znanym z nich jest niewątpliwie Arnold Schwarzenegger. Ale jest wiele takich osobistości, które zbudowały swoje firmy wokół swojej osobowości.

Czy przy ponad 19 milionach subskrybentów Tibo InShape naprawdę ma „wpływ”?

W kwestii wpływu opinii wychodzimy poza młodzież. A potem przekraczamy granice Francji. Dziś Tibo InShape uważany jest za osobę wpływową w opinii publicznej młodych ludzi i służy jako wzór do naśladowania. Zasadniczo jest trenerem sportowym, którego zadaniem jest wspieranie i motywowanie ludzi, którzy za nim podążają. Uważa, że ​​jest to wpływ pozytywny na cały sektor młodych ludzi, którzy wyraźnie potrzebują takich wzorców do naśladowania.