Głodni Wiedzy

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Najlepsze zdjęcia Jamesa Webba, który zachwycił nas w 2022 roku

SPACE – ze swoimi zdjęciami wykonanymi miliony lat świetlnych stąd iz niesamowitą rozdzielczością, Teleskop Jamesa Webba W dużej mierze spełni oczekiwania astronomów w tym roku 2022, Jak widać na powyższym filmie. Powrót do kosmicznej przygody, która przez cały rok dostarczała nam fascynującego widowiska.

Przygoda rozpoczyna się na kilka dni przed wejściem w rok 2022. 25 grudnia 2021 roku Teleskop Jamesa Webba zostaje wysłany w kosmos. To zwieńczenie ponad 30 lat pracy dla NASAEuropejska Agencja Kosmiczna (ESA) i Kanadyjska Agencja Kosmiczna (CSA).

To jest teleskop, który zastąpi Hubble’a, dwa główne zadania. Pierwsza: obserwuj pierwsze gwiazdy i galaktyki, które powstały wkrótce po Wielkim Wybuchu, około 13,5 miliarda lat temu. Drugi: badanie planet zewnętrznych, tych planet, które nie krążą wokół Słońca, ale wokół innej gwiazdy.

Chociaż pierwotnie James Webb miał zostać wydany w 2007 roku, seria problemów rozwojowych opóźniła jego wydanie i nadwyrężyła budżet. Wartość ta wzrosła z 500 milionów dolarów do ponad 10 miliardów dolarów.

Po udanym starcie, James Webb zajmie prawie miesiąc, aby dotrzeć do punktu L2 Lagrange’a, znajdującego się 1,5 miliona km od Ziemi, gdzie został rozmieszczony. Dostrojenie instrumentów składających się na teleskop zajmie kilka miesięcy, ale pierwsze testy wydają się decydujące, a pierwsze obrazy mają znacznie wyższą rozdzielczość niż te z Hubble’a.

READ  Naukowcy przechwytują sygnał radiowy z galaktyki oddalonej o 8,8 miliarda lat świetlnych!

Zdjęcia, które przekraczają oczekiwania

12 lipca 2022 r. Prezydent Stanów Zjednoczonych Joe Biden odsłania Pierwsze naukowe zdjęcie Jamesa Webba. Widzimy mały fragment naszego nieba z niesamowitą wyrazistością, pokazując odległe galaktyki oddalone o 13 miliardów lat świetlnych.

Space Telescope Science Institute/NASA, ESA, Kanadyjska Agencja Kosmiczna i STScI Pierwsze zdjęcie zostało zrobione przez Kosmiczny Teleskop Jamesa Webba

Pierwsze zdjęcie zostało zrobione przez Kosmiczny Teleskop Jamesa Webba

Osiągnięcie to było możliwe dzięki instrumentom zdolnym do pracy w podczerwieni, czyli w promieniowaniu elektromagnetycznym, którego nie można zobaczyć gołym okiem. Według NASA tak „Najgłębsze i najczystsze zdjęcie odległego wszechświata w podczerwieni, jakie kiedykolwiek wykonano”. Obiekty wykryte na tym zdjęciu powinny pozwolić astrofizykom lepiej zrozumieć, w jaki sposób powstały pierwsze galaktyki.

jutro, NASA ujawnia trzy nowe zdjęciaKażdy bardziej niesamowity od drugiego. Odkryliśmy Kwintet Stephana, grupę pięciu galaktyk, które są bardzo blisko i wchodzą ze sobą w interakcje.

Drugi ujawniony obraz to Mgławica Pierścień Południowy. Jest on dostępny w dwóch wersjach: jeden obrazowany przez kamerę na podczerwień NIRCam działającą w bliskiej podczerwieni, a drugi przez spektralny obraz MIRI działający w średniej podczerwieni. Gigantyczny obłok gazu i pyłu wydobywa się z umierającej gwiazdy.

Ostatnim ujawnionym zdjęciem jest Mgławica Carina. To wspaniałe zdjęcie wykonane z odległości 7600 lat świetlnych od Ziemi przedstawia powstawanie gwiazd.

Planety, których nigdy wcześniej nie widziałeś

Od tego czasu ujawniono wiele obrazów, takich jak Galaktyka Koło Wozu, Mgławica Tarantula czy Galaktyka Duchy. Ale było jedno zdjęcie, którego się spodziewano, a było to zdjęcie filary stworzenia ». Po raz pierwszy został schwytany przez Hubble’a w 1995 roku, zanim ponownie odwiedził go w 2014 roku.

READ  Christophe Faury: Czym jest świadomość?

James Webb jest bardziej szczegółowy, badając masywne struktury gazu i pyłu, które są pełne formujących się gwiazd i mają zaledwie kilkaset tysięcy lat.

Kosmiczny Teleskop Hubble'a NASA/ESA rozsławił Filary Stworzenia swoim pierwszym zdjęciem z 1995 roku, ale ponownie odwiedził to miejsce w 2014 roku, aby odsłonić ostrzejszy, szerszy obraz w świetle widzialnym, przedstawiony powyżej po lewej.
Space Telescope Science Institute/NASA, Europejska Agencja Kosmiczna, Kanadyjska Agencja Kosmiczna i STScI; J de Pasq Kosmiczny Teleskop Hubble’a NASA/ESA rozsławił Filary Stworzenia swoim pierwszym zdjęciem w 1995 roku, ale ponownie odwiedził to miejsce w 2014 roku, aby odsłonić ostrzejszy, szerszy widok w świetle widzialnym, na powyższym zdjęciu po lewej.

Ale James Webb nie tylko fotografuje galaktyki i gwiazdy. Pozwoliło nam to również uzyskać zdjęcia planet w naszym Układzie Słonecznym, z rozdzielczością nigdy wcześniej nie widzianą. I tak teleskop ujawnił nam zdjęcia Jowisz Oszałamiająco piękna. Na jednym zdjęciu możemy szczególnie rozróżnić pierścienie Jowisza, a także dwa księżyce Jowisza, zwane Amalteą i Adrasteą.

Teleskop Jamesa Webba wykonał nowe zdjęcia Jowisza.
NASA Teleskop Jamesa Webba wykonał nowe zdjęcia Jowisza.

NASA

Teleskop Jamesa Webba wykonał nowe zdjęcia Jowisza.

James Webb dostarczył nam również zdjęcie Neptun, najbardziej odległa planeta w Układzie Słonecznym, ta planeta jest niesamowicie widoczna. Na poprzednich zdjęciach wykonanych przez sondę Voyager 2 i teleskop Hubble’a Neptun wydawał się niebieski z powodu obecności metanu w jego atmosferze. Ale dzięki NIRCam, kamerze na podczerwień Jamesa Webba, planeta nabiera białego odcienia, czasem szarego jak szron. Wyróżniamy także jej pierścienie oraz siedem z czternastu znanych księżyców planety.

Poza naszym układem słonecznym James Webb był w stanie dostarczyć zdjęcia egzoplaneta, pierwszy uzyskany w średniej podczerwieni. A to dopiero początek, ponieważ James Webb jest najpotężniejszym teleskopem kosmicznym, jaki kiedykolwiek zastosowano. Obiecuje więc, że w 2023 roku nadal będzie nas zadziwiać.

READ  Jean-Michel Cohen poleca ten rodzaj wieprzowiny, jest ona najlepsza ze wszystkich – Tuxboard