Głodni Wiedzy

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Minimalny podatek od działalności gospodarczej: Polska przyćmiewa Europę

Minimalny podatek od działalności gospodarczej: Polska przyćmiewa Europę

Podejmowane są wysiłki, ale nie przyniosły one jeszcze owoców. Pomimo intensywnych prac dyplomatycznych francuskiej prezydencji Rady Unii Europejskiej główni finansiści w 27 krajach nie osiągnęli we wtorek w Luksemburgu porozumienia w sprawie przeniesienia „drugiego filaru” porozumienia w Europie w sprawie minimalnych podatków osiągniętych w listopadzie W Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju. Spotkały się z odrzuceniem ze strony izolowanej, ale zdolnej do zablokowania procesu wymagającego konsensusu, jak każda reforma podatkowa na Starym Kontynencie, Polski.

Promując pięcioletnią kadencję tego systemu, który uczynił go priorytetem francuskiego mandatu na czele debat europejskich, Emmanuel Macron aspiruje do tego, aby na kilka dni przed pierwszą turą wyborów prezydenckich móc wymachiwać tą reformą strukturalną. Podejmując krok w kierunku nałożenia skutecznego podatku minimalnego w wysokości 15% na zyski spółek o obrotach przekraczających 750 mln euro, UE wysyła ważny sygnał polityczny.

Bruno Le Maire na wszystkich frontach

Przez trzy tygodnie Bruno Le Maire, lokator Percy’ego, odbył wiele spotkań, aby osiągnąć konsensus. Misja prawie ukończona. Szwecja, Malta i Estonia, wciąż niezdecydowane na ostatnim spotkaniu w marcu, są teraz gotowe parafować tekst poprawiony przez Paryż, który zapewnił większą elastyczność w okresie przejściowym na realizację projektu w odpowiedzi na jego prośby.

„Postawmy jasno: nie ma już żadnych trudności technicznych. Rozwiązaliśmy je wszystkie i jest wola polityczna. Jeśli będzie opozycja, nie będzie ona miała żadnego związku z minimalnymi podatkami, ale będzie wynikać z innych powodów .”

pretekst

Oficjalnie Polska odmowę przyjęcia drugiego filaru uzasadnia brakiem gwarancji wejścia w życie pierwszego filaru w skali globalnej w tym samym porozumieniu OECD, które polega na podziale praw do opodatkowania nadwyżek zysków międzynarodowych korporacji firmy inaczej. Wolumen obrotu przekracza 20 miliardów euro. „Żądanie Polski dotyczące ustanowienia powiązania między obydwoma filarami było uzasadnione. W odpowiedzi dołączyliśmy do projektu oświadczenie, w którym powiedziano nam, że „to nie wystarczy, potrzebujemy powiązania prawnego”. ” Bruno Le Maire odpowiedział po spotkaniu.

READ  „Armia rosyjska po prostu niszczy i zabija” – powiedział prezydent Zełenski po tym, jak pod Charkowem zginęło 15 cywilów, w tym 8-letnie dziecko.

Tak naprawdę pierwszym filarem reformy jest porozumienie międzynarodowe, a drugim – dyrektywa europejska. Bruno Le Maire stwierdził, że uzależnienie tego drugiego od pierwszego „osłabi suwerenność europejską”.

Zasady prawa

Potyczki te należy analizować w świetle konfrontacji Brukseli z Warszawą, w ramach poszanowania praworządności. Komisja Europejska krytykuje Polskę za brak niezależności wymiaru sprawiedliwości i kwestionowanie prymatu prawa europejskiego. W grze w kotka i myszkę europejska władza wykonawcza odkłada zatwierdzenie planu naprawy Polski po Covid-19, aby popchnąć go w stronę reform bardziej zgodnych z europejskimi wartościami i zasadami.

W odpowiedzi rząd polskiego prezydenta Mateusza Morawieckiego wykorzystał we wtorek prawo weta przyznane mu na mocy zasady jednomyślności, aby wysłać swoim partnerom nowy, jasny sygnał: dopóki Polska zostanie pozbawiona środków na europejski plan naprawy gospodarczej (23,9). miliard euro wsparcia i 12,1 miliarda euro pożyczek) nie będzie skłonny do współpracy.