Głodni Wiedzy

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Leszek Kołakowski, ukochany PRL-u

Leszek Kołakowski, ukochany PRL-u

„Wokół mnie zawsze jest skandal”W rozmowie ze swoim biografem Zbigniewem Mentzlem przyznał się złośliwie Leszek Kołakowski (1927-2009).Czas ciekawy, czas niespokojny, „Ciekawe czasy, niespokojne czasy”, 2007-2008, nie przetłumaczone). Przed zakotwiczeniem w spokojnych wodach All Souls College (Oxford), polski filozof został wyrzucony z Uniwersytetu Warszawskiego w 1968, z Partii w 1966, a nawet ze szkoły podstawowej w dzień powrotu do szkoły. : „Spójrz” zerwał się nauczyciel, „każdy ma swoją religię, nawet Żydzi ją mają, a oto nadchodzi filozof, który mówi, że jest niewyznany”.

Jego dorobek, daleki od poczucia organizacji, dotyka tradycji i ogólnie odrębnych dziedzin nauki fenomenologicznej, od filozofii pozytywistycznej (1966; Denoel, 1976) po religię (Filozofia religii, 1982; Fired, 1985), przeszukuje liczne teksty z zakresu filozofii kultury. Poliglota, ze Spinozą, Husserlem czy Bergsonem wszędzie czuje się jak w domu. Po pogrążeniu się w dylematach „chrześcijan bez Kościoła” w 17mi Century (1965; Callimard, 1969), analizuje marksizm w trzech tomach opublikowanych w latach 1976-1978 (Historia marksizmu, zwolniony, 1987). Wreszcie… czekam na tłumaczenie rozkładu.

Bez przechodzenia przez teologię

Później ten nastrój literatury i humor logika jest równie żywy w jego bajkach filozoficznych, jak w jego broszurach politycznych. Bunt przeciwko tragizmowi lub odległemu sposobowi kontrolowania go, powstaje ze zderzenia sprzeczności, niszczenia tego, co oczywiste. Jego esej „Kaplan I Blaze” („Kapłan i komik ».

Na szczęście autor sceptycyzm wobec „moich rozsądnych poglądów na wszystko” (Moje slusne poglady i wszystko. Żadne historyczne wymaganie nie może prześledzić sekwencji wartości. Jego krytyka przekonań naukowych otwiera pole wiary, ponieważ absoluty nie wchodzą w zakres wiedzy. Dowód religii i mitu, od lat 60., z ponowną oceną Obegnosk Midu („Istnienie mitu”, 1972, nie przetłumaczone) rozmawialiśmy o jego bliskości z Pascalem, tematem książki, do której był szczególnie przywiązany (Bóg nic nam nie jest winien, 1995; Albina Michaela, 1997). Jednak bez względu na to, jak bardzo interesował się religijnym rozumieniem świata i tekstami biblijnymi, nie przechodził przez teologię i nie wprowadzał ich w życie. Myśliciel dostojnego i analitycznego rozróżnienia porządków, idei i systemów, w 1991 r. podtrzymywał nurt politycznej nowoczesności, by w 1991 r. ująć pióro przeciwko teokratycznemu i narodowo-katolicyzmowi, który zwiastuje obecnie rządzącą partię Prawo i Sprawiedliwość, PiS. Polska.

READ  Kraj zmierza w kierunku bezpłatnego dostępu do „pigułki dzień po”.

Powinieneś przeczytać 64,17% tego artykułu. Poniższe informacje są przeznaczone wyłącznie dla subskrybentów.