Głodni Wiedzy

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

„Księga zamówień Arianespace jest pełna”: Rakieta Ariane 6 wystartuje po raz pierwszy 9 lipca

„Księga zamówień Arianespace jest pełna”: Rakieta Ariane 6 wystartuje po raz pierwszy 9 lipca

We wtorek, 9 lipca, Europa odegra dużą rolę. Dyrektor ds. transportu kosmicznego w Narodowym Centrum Studiów Kosmicznych (CNES), Karin Levou, mówi, że oczekiwania co do inauguracyjnego lotu pierwotnie zaplanowanego na 2020 r. są duże: od czasu wypadku Vega-C i wycofania Ariane 5 na emeryturę rok temu kontynent nie jest już w stanie samodzielnie dotrzeć do przestrzeni kosmicznej.

Po długim oczekiwaniu i opóźnieniach w końcu nadszedł czas na wystrzelenie Ariane 6…

Pod koniec 2023 roku powiedzieliśmy, że inauguracyjny lot odbędzie się w okresie od połowy czerwca do końca lipca 2024 roku. Kilka tygodni temu udało nam się zawęzić okno do pierwszych 15 dni lipca, biorąc pod uwagę postęp od programu i bieżących działań. Ostatecznie pierwsza próba wystrzelenia odbędzie się 9 lipca, jak ogłosili Philippe Baptiste (dyrektor generalny CNES, przyp. red.), Joseph Aschbacher (dyrektor generalny ESA), Martin Sion (dyrektor generalny ArianeGroup) i Stefan Israel (dyrektor generalny ESA na Europę). Arianespace).

Karen Levow jest inżynierem i dyrektorem ds. transportu kosmicznego w Narodowym Centrum Studiów Kosmicznych.
Cnes – Hervé Peraud

Jaki masz przedział czasowy po wtorku, 9 lipca, między 21:00 a 23:00?

Będzie to zależeć od tego, dlaczego nie mogliśmy wystartować, czy był to problem pogodowy, czy poważny problem techniczny, który pojawił się na platformie startowej w ostatniej chwili. W pierwszej hipotezie zostanie ona przełożona po dwóch dniach.

Zagadnienie to ma kluczowe znaczenie dla oczywistych kwestii suwerenności

Zbliżanie się tej daty niewątpliwie budzi wiele mieszanych emocji…

Jest tego sporo, ale tak naprawdę dominuje skupienie. Zbliżamy się do ważnego wydarzenia, pierwszego lotu nowego systemu startowego w wyjątkowym kontekście, w którym Europa nie ma już niezależnego dostępu do przestrzeni kosmicznej, a ten start będzie sposobem na jego odzyskanie. Zagadnienie to ma kluczowe znaczenie dla oczywistych kwestii suwerenności. Nie możemy jednak zapominać o cieszeniu się chwilą, która jest również efektem dziesięciu lat inwestycji. To moment, który przeżywamy tylko raz, bo o takim rozwoju decyduje się raz na trzydzieści lat – poprzednie wydarzenie, Ariane 5, miało miejsce w latach 80. XX wieku. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, z pewnością będzie to dzień pełen uśmiechu.

READ  Finały Sezon 2: data premiery i oczekiwana zawartość

Kim będą pasażerowie tego inauguracyjnego lotu? Jeden z Montpellier.

całkowicie! ESA wezwała do składania wniosków i wybrała kilku zawodników, około piętnastu. Masz wiele kostek opracowanych przez uniwersytety, naukowców, a nawet NASA. Istnieją dwie kapsuły poświęcone zrozumieniu zjawisk zachodzących podczas renowacji wyższych pięter. A potem eksperymenty na pokładzie, które odbędą się w fazie orbitalnej.

Duzi klienci czekają, aż maszyna wystartuje, a my wejdziemy na scenę przemysłową…

Tak, mamy misje korporacyjne na dużą skalę, które czekają na wysłanie na orbitę. Francuskie Misje Suwerenne, satelity konstelacji Galileo. Klienci komercyjni Arianespace, w tym konstelacja opracowana przez Amazon, która podpisała osiemnaście umów na start. Księga zamówień Arianespace jest pełna.

Znaczący wzrost mocy, nawet w Ariane 5 tego nie zrobiliśmy

Jeśli ta podróż się powiedzie, czy reszta szybko nastąpi?

Istnieje ambicja bardzo szybkiej intensyfikacji. Jeśli wszystko pójdzie dobrze, przed końcem roku odbędziemy drugi wyjazd. Sześć z nich zaplanowano już na przyszły rok, a osiem lub dziewięć na rok następny. To comiesięczne spotkanie, podczas którego Ariane ma 5 lat, a inne branże są zaniepokojone postępami w produkcji swoich ułanów: odkładają balony na swoje miejsce, więc idą w kolejne miejsce za kilka miesięcy.

Czy obejmuje to również europejskie misje eksploracji kosmosu?

Tak, cała kosmiczna Europa z niecierpliwością czeka na dostępność Ariane 6.

Czy Exumas dotknięci wojną na Ukrainie mogą na tym zyskać?

Po zakończeniu współpracy z Rosją konieczna była jego rekonfiguracja w celu dostosowania misji do nowego stanowiska startowego i rozważane jest rozwiązanie amerykańskie.

Wersja, która zostanie wprowadzona na rynek, to model 62 z dwoma boosterami. A co z kontynuacją, zwłaszcza wersją z czterema silnikami wspomagającymi?

Tak naprawdę powstały one w tym samym czasie i wszystko było już gotowe, a do sfinalizowania pozostały jedynie dodatkowe pliki pomocnicze. Pierwszy lot tej wersji 64 mamy wykonać w 2025 roku. Następnie na 2022 rok realizowany jest program poprawy osiągów Ariane 6: opracowanie nowych boosterów; Zwiększona dynamika w górnej fazie. Te dwa elementy pozwolą Ariane 6 na jednoczesne umieszczenie na orbicie serii satelitów z konstelacji w pełnej skali, zamiast konieczności wykonywania kilku lotów.

Jest to wyrzutnia w 100% jednorazowa. Nie oznacza to, że nie pracujemy nad ponownym wykorzystaniem

Nie będziemy w stanie niczego odzyskać z Ariane 6, prawda?

READ  Stało się to 14 maja. Niezwykła katastrofa meteorytu mniej niż 50 km od Tuluzy

Nie, to w 100% jednorazowy launcher. Nie oznacza to, że od 2015 roku nie pracujemy nad ponownym wykorzystaniem, aby zdobyć i rozwinąć tę umiejętność we francuskim i europejskim przemyśle kosmicznym. Z nowym silnikiem Prometheus, który będzie zasilany ciekłym tlenem i metanem i który będzie wielokrotnego użytku, oraz dwoma demonstratorami: Callisto, małym demonstratorem pierwszego stopnia wielokrotnego użytku i Themis, pierwszą wagą, wyposażoną w Prometheusa.

Wiedząc, że kierując się nową przestrzenią kosmiczną i rynkiem małych satelitów, mamy nadzieję, że pierwsza mała rakieta nośna wielokrotnego użytku poleci w Europie przed 2027 rokiem.

Czy kiedykolwiek zobaczymy Ariane 6 na szczycie statku transportowego astronautów?

Dotarcie w kosmos to marzenie wszystkich inżynierów! To nie jest problem techniczny, to kwestia woli politycznej, która wymaga zjednoczenia wszystkich państw członkowskich ESA wokół celu, a w sprawie lotów załogowych nie osiągnięto jeszcze konsensusu. Wszyscy mamy nadzieję, że w listopadzie 2023 r. w Sewilli zostanie podjęty ruch, wraz z ogłoszeniem konkursu na opracowanie statku towarowego wielokrotnego użytku. Być może jest to pierwszy krok w stronę ambicji przekształcenia go pewnego dnia w prom przewożący ludzi.