Głodni Wiedzy

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Już niedługo chińskie samochody Leapmotor montowane w Polsce przez Stellandis?

Już niedługo chińskie samochody Leapmotor montowane w Polsce przez Stellandis?

Chiński partner Leapmotor, Stellandis Automobile Group, już wkrótce będzie mógł zmontować swój kompaktowy samochód elektryczny T03 z importowanego oprzyrządowania w tyskiej fabryce w Polsce.

To decyzja, która może przyspieszyć wzrost sprzedaży chińskiego producenta Leapmotor w Europie. Stellandis planuje montaż swojego kompaktowego, w 100% elektrycznego samochodu miejskiego T03 w swojej fabryce w Tychach w Polsce. ReuteraPowołując się na dwa źródła bliskie sprawie.

Czy produkcja rozpocznie się przed latem?

Dzięki temu, że chiński gigant BYD potwierdził niedawno budowę swojej pierwszej fabryki poza Chinami na Węgrzech, a produkcja ma się rozpocząć w 2027 r., Leapmotor może stać się pierwszą chińską marką produkującą lokalnie w Europie.

Według Reutersa pierwsze egzemplarze T03 wyprodukowanego przez Daiichi mogą opuścić polską fabrykę do końca czerwca. Obecnie w zakładzie montowane są Thermal Fiat 500, Jeep Avenger i przyszła Alfa Romeo Milano.

Harmonogram tego wdrożenia przemysłowego jest bardzo napięty: T03 są dostępne w już częściowo zmontowanych zestawach: „częściowo rozebrany” w SKD, „całkowicie rozebrany” w przeciwieństwie do CKD, z oddzielnymi wszystkimi częściami zamiennymi.

Stellantis jest międzynarodowym partnerem Leapmotor

Pod koniec ubiegłego roku Stellandis Nabył około 20% Leapmotor, za prawie 1,5 miliarda euro. Umowa partnerska przewidywała także utworzenie wspólnego przedsięwzięcia o nazwie „Leapmotor International”, w którym większość posiada grupa kierowana przez Carlosa Tavaresa.

Spółka joint venture ma wyłączne prawa do produkcji, eksportu i sprzedaży produktów Leapmotor szczególnie poza Chinami. „To pierwsze tego typu międzynarodowe partnerstwo na rynku pojazdów elektrycznych pomiędzy jednym z wiodących na świecie producentów samochodów a chińskim producentem samochodów nowej generacji” – podkreślono później w komunikacie prasowym Stellantis.

Modele wyprodukowane w Chinach utraciły premię

Zapytana o to spółka Stellantis nie odpowiedziała jeszcze na nasze prośby o komentarz, pojawiło się jednak kilka pytań na temat strategii. Carlos Tavares zawsze był najbardziej krytykowany na czerwonym dywanie, szczególnie ze strony chińskich producentów w Europie.

READ  Nowy wybór dla Alice Langlois, dolzartyjskiej szermierzy w Polsce

Samochód miejski T03, który ma zasięg 280 km w cyklu WLTP, jest w sprzedaży we Francji od zeszłego roku, szczególnie konkurując z podstawową ofertą Grupy Renault, obok elektrycznych Twingo i Dacii Spring.

Jak wskazano na początku marca, we Francji obecny importer Leapmotor zarejestrował 510 egzemplarzy T03 do 2023 roku. Artykuł z Journal de l'AutomobileMówi się o produkcji małego chińskiego samochodu w historycznej fabryce Fiata w Mirafiori (Turyn), ale dopiero od 2026 roku.

Podobnie jak wszystkie pojazdy wyprodukowane w Chinach (Tesla Model 3, Dacia Spring, MG 4 itp.), T03 utracił dostęp do francuskiej premii ekologicznej wraz z wprowadzeniem wartości ekologicznej od 15 grudnia. Jego cena wzrosła z 21 000 euro (5000 euro premii, obecnie 4000 euro minus) do 26 000 euro. Według danych NGC od stycznia do lutego 2024 roku zarejestrowano ponad 100 egzemplarzy, a importer obniżył jego cenę do 23 450 euro.

T03 jest rywalem przyszłego Citroena ë-C3

T03 jest droższy od elektrycznego Renault Twingo (od 21 500 euro bez premii) czy Dacii Spring (obecnie aktualizowana o nową wersję bez premii, ale wciąż za mniej niż 20 000 euro).

Wyprodukowany w Polsce, ale w wyposażeniu Leapmotor T03 nie gwarantuje, że uda mu się odzyskać dostęp do francuskiej premii ekologicznej. W ten sposób Stellandis mógł utrzymać plan produkcji samochodu bezpośrednio w Turynie, a montaż był następnie przekształcany w zestawy w Polsce.

Wkrótce Stellantis wprowadzi na rynek swój pierwszy „niedrogi” model elektryczny, kolejny Citroën ë-C3 o zasięgu 320 km. Jego cena zaczyna się od 23 300 euro i może skorzystać z premii środowiskowej przy produkcji na Słowacji. Oznacza to, że po odjęciu 19 300 euro lub 16 300 ostateczna cena wzrosła do 7 000 euro dla gospodarstw domowych o niskich dochodach.

Wysoko wykształceni ludzie