Głodni Wiedzy

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

„Jesteśmy w historycznym momencie dla katolicyzmu w Polsce”

„Jesteśmy w historycznym momencie dla katolicyzmu w Polsce”

Krzyż: Chociaż ISK (Instytut Statystyczny Kościoła Katolickiego w Polsce) odnotowuje stosunkowo stały spadek praktyk religijnych polskich katolików w ciągu ostatnich dwudziestu lat, ostatnie dwa lata zaznaczyły się jako szczególnie brutalne. Najnowsze badanie zostało opublikowane 13 stycznia. Jak to wyjaśnisz?

Marcin Przeciszewski: Już teraz należy zauważyć, że badanie to zostało przeprowadzone we wrześniu 2021 r. W tym czasie kościoły nadal podlegały kontroli prawnej, ponieważ, podobnie jak wszystkie inne przestrzenie publiczne, mogły być zapełnione tylko w połowie. Więc to jest główny powód moim zdaniem. W szczytowym momencie epidemii kościoły były zamknięte przez sześć miesięcy. Tak wielu Polaków śledziło urzędy na odległość. Stracili nawyk chodzenia na mszę.

Największa znana praktyka religijna Polska Wcześniej katolicyzm nie był osobistym wyborem, ale tradycją kulturową. Epidemia więc w pewnym sensie wypędziła tych ludzi z katolicyzmu i tylko ci, którzy się na niego nawracają, są z własnego wyboru. W tym sensie znajdujemy się w historycznym momencie dla katolicyzmu w Polsce.

Czy bliskość Kościoła katolickiego do konserwatywnego rządu również odegrała rolę w tym niezadowoleniu?

Wieczór: Ludność Polski Ogólnie podzielone na dwa. Połowa identyfikuje się z konserwatywnym rządem. Druga połowa znajduje się po stronie liberalnej, w opozycji. W Polsce funkcjonuje jednak szeroko rozpowszechniany przez media stereotyp, według którego polski Kościół jest związany z tą władzą polityczną – co niekoniecznie jest prawdą.

Ale w rezultacie ludzie sprzeciwiający się władzy politycznej odrzucali Kościół katolicki i odwracali się od niego. Ten stereotyp jest tak destrukcyjny dla zaufania Polaków, że w zasadzie zastanawiają się: „Czy mam miejsce w kościele, które nie pasuje do moich poglądów politycznych? »

W jakim stopniu Kościół polski zyskał moralną zasługę dzięki walce z komunizmem aż do upadku bloku wschodniego, zwłaszcza w przypadku niedawnych przypadków wykorzystywania seksualnego?

READ  W Polsce białoruscy przeciwnicy spotykają się z reakcjami odrzucenia

Wieczór: Trzecim czynnikiem jest oczywiście wyjaśnienie spadku w praktyce, wraz z epidemią i kwestią polityczną. od 19mi wieku Kościół katolicki w Polsce ma autorytet moralny w całym społeczeństwie, w oczach najzagorzalszych wierzących i ateistów. Ale ta władza jest kwestionowana od około dziesięciu lat. Po pierwsze, z globalnymi przemianami społecznymi i procesem sekularyzacji Zachodu, którego Polska jest częścią.

Zjawisko to, choć mniej nasilone niż u europejskich sąsiadów, w ostatnim czasie uległo znacznemu przyspieszeniu. A zwłaszcza z Sprawy o błędy w sztuce (Konferencja Episkopatu Polski opublikowała pierwszy dokument ramowy dotyczący walki z pedofilią w 2009 r., wyd.), a niektórzy biskupi ukrywali te przypadki. Z tego powodu kościół nie ma już takiej władzy, jaką miał kiedyś w Polsce, choć zachowuje część ludności.

Jaka jest dziś reakcja polskiego Kościoła na to niezadowolenie?

Wieczór: Kościół polski nie podjął uniwersalnej odpowiedzi. Przede wszystkim są projekty i inicjatywy oddolne, które wydają się wymagać nowej ewangelizacji. Na przykład społeczność Seminy-Neuf jest bardzo aktywna.

Ale takie wysiłki pozostają bardzo małe. Potrzebna jest znacznie szersza refleksja na poziomie Synodu. Powinna się zastanowić, co trzeba zmienić i jak zreformować Kościół w Polsce.

————-

10% mniej stażystów w ciągu dwóch lat

Według danych opublikowanych 13 stycznia przez Instytut Statystyczny Kościoła Katolickiego w Polsce, Liczba Polaków deklarujących uczestnictwo w niedzielnej Mszy św. spadła z 46,8% w 2001 r. do 28,3% w 2021 r., co oznacza spadek o 18,5% w tym okresie. A w ciągu dwóch lat spadł z 36,9% do 28,3%.

Również badanie Pew Research Center z 2018 r Spośród 46 krajów przebadanych na całym świecie, Polska miała najwyższy wskaźnik „Apostazja religijna” – Wśród osób w wieku 18-39 lat – które nie wyznają praktyk religijnych swoich rodziców.