W Haute-Doubs, tym małym regionie wzdłuż granicy szwajcarskiej, 15 sierpnia to nie tylko święto Wniebowzięcia. Jest to także dzień, w którym producenci Mont d'Or mają prawo rozpocząć produkcję słynnego miękkiego sera w otoczeniu słynnego pasa świerkowego.
To właśnie te istotne szczegóły stanowią problem od lat. Pomimo oznaczeń AOC (kontrolowana nazwa pochodzenia) i AOP (chroniona nazwa pochodzenia), niektórzy producenci Mont d'Or kupują taśmy z Polski po niskich cenach kosztem lokalnych rzemieślników zajmujących się dzikami. Ci mężczyźni i kobiety, częściowo leśnicy, wykonują bardzo stary zawód: tworzą te małe paski drewna bezpośrednio na kłodach ściętych w lesie. W Haut-Doub pracuje około pięćdziesięciu osób.
„Symbol jakości”
Z okazji rozpoczęcia edycji 2019 Stowarzyszenie Przyjaciół Rzemieślników Dzików z Franche-Comté opublikowało Na jego stronie na Facebooku Czwartek Lista producentów Mont d'Or, którzy używają wyłącznie taśm francuskich. „To lista nie ma większego znaczenia. Widzimy, że konsumenci wolą producentów serów, którzy grają w dziczyznę, ponieważ jest ona również symbolem jakości”, wyjaśnia Agnès Ambert, była mieszkanka Villers-sous-Chalamont zajmująca się dzikimi dzikami (Doubs ).Ale w tę grę grają mali producenci i nie obciążają oni największych producentów.
W Metabeyev (Dub) firma mleczarska Sansi-Richard jest jednym z pięciu „dobrych studentów” (spośród kilkunastu producentów) wyróżnionych przez stowarzyszenie. „Od wielu lat współpracujemy z tymi samymi producentami mleka i tymi samymi dwoma dzikami” – wyjaśnia Veronique Vienne. To, że jesteśmy mali, pozwala nam nie wpisywać się w logikę zakupów w Polsce, ale każdy robi, co chce. »
Marketing edycji 2019 już 12 września
„Wszystko pochodzi ze specyfikacji z 1980 r., które pozwalały na wiele rzeczy” – dodaje Agnès Ambert. Jak na ironię, przeprowadzka do AOC pozwoliła Mont d'Or stać się producentem przemysłowym. » Była inspiracją dla lokalnych dzików, zanim w 2016 roku przegrała proces przeciwko związkowi zawodowemu. „To mnie frustrowało i wolałem przestać pracować”.
12 września pierwszy Mont d'Or trafi do sprzedaży we Francji. I nic nie mówi konsumentowi, czy opaska otaczająca ser jest pochodzenia francuskiego czy polskiego…
„Miłośnik muzyki. Miłośnik mediów społecznościowych. Specjalista sieciowy. Analityk. Organizator. Pionier w podróżach.”
More Stories
Ta polska firma produkuje w 100% biodegradowalne talerze i sztućce z wykorzystaniem pszenicy
Toupret kupuje konkurenta w Polsce
Drobiarski gigant LDC jest w trakcie przejęcia fabryki Konspolu w Polsce