Głodni Wiedzy

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Francja zwróciła uwagę na Węgry i Polskę, aby się wyróżniać

Francja zwróciła uwagę na Węgry i Polskę, aby się wyróżniać

Wysłane przez:

W środę 13 lipca Komisja Europejska przedstawiła swój roczny raport na temat praworządności w Unii. W tym roku Węgry i Polska wyróżniają się, podczas gdy Francja i Holandia są badane pod kątem zasad lobbingu.

Z naszym korespondentem w Brukseli, Pierre Benachet

Ocena Komisji była surowa zarówno dla Polski, jak i Węgier. Komisarz UE ds. sprawiedliwości Didier Reynders posuwa się nawet do rozważenia tych dwóch krajów, które przedstawiają problemy. Organizacyjny » Wolność sądownictwa i mediów oraz walka z korupcją. Uważa jednak, że można rozwiązać te problemy, ale tylko utrzymując naciski i procedury przed Trybunałem Sprawiedliwości UE.

Podam przykład zewnętrznego finansowania organizacji pozarządowych na Węgrzech, gdzie w odpowiedzi na orzeczenie sądu wprowadzono nowe prawo, Didier Reynders wyjaśnia. Albo nawet w przypadku wymiaru sprawiedliwości w Polsce zasady dotyczące przechodzenia sędziów w stan spoczynku zostały dopuszczone przez sąd, ale w polskiej strukturze następuje restrukturyzacja. Gdy nie będzie porządku, będziemy nadal korzystać ze wszystkich narzędzi, procedur naruszeń i narzędzi budżetowych. »

Węgry były szczególnie krytykowane za brak przejrzystości w zakresie lobbingu, korupcji, ujawniania interesów finansowych oraz klientelizmu, faworyzowania i nepotyzmu na szczycie węgierskiej administracji. Węgry natychmiast potępiły raport Komisji Europejskiej dotyczący praworządności, nazywając go trwającą kampanią oszczerstw. Niewiele lepiej przedstawia się sytuacja Polski, która widzi pogarszającą się sytuację zwłaszcza prasy.

Zgodność z zasadami pozyskiwania

Przypadkowo ten raport na temat praworządności w UE został opublikowany trzy dni po jego opublikowaniu. Pliki Uber. Jego wnioski dotyczące Francji są jasne: kraj ten pozostaje w tyle w stosowaniu zaleceń Grupy Państw Przeciwko Korupcji (GRECO), która skupia Radę Europy i Stany Zjednoczone.

Z 17 zaleceń wysłanych przez Greco do Francji tylko dziewięć zostało wdrożonych i tylko częściowo. Na przykład we Francji definicja lobby i grup wpływu obejmuje tylko organizacje, a nie osoby. Daje to nieproporcjonalną przewagę największym lobby w kontaktach z władzami.

READ  Mateusz Morawiecki: „Wolna Polska, podstawa bezpieczeństwa zachodniego”

Wciąż brak jest wówczas publikacji list spotkań lobbystów z osobami pełniącymi obowiązki krajowe na najwyższym szczeblu. Wreszcie wiele działań lobbingowych podlega już notyfikacji nawet na poziomie lokalnym, ale zdaniem Komisji Europejskiej w Wysokiej Komisji ds. Przejrzystości w Życiu Publicznym brakuje środków kadrowych, finansowych i technicznych.

Według niej osiągnięto postępy w zakresie kodeksu postępowania dla najwyższych funkcji administracyjnych, weryfikacji oświadczeń majątkowych oraz dostępu do konfliktów interesów i spraw korupcyjnych dotyczących członków rządu francuskiego.