Europa znalazła się w „szczególnie poważnym kryzysie” związanym z dostępem do przestrzeni kosmicznej po awarii rakiety Vega-C i opóźnieniach Ariane 6, ocenił w czwartek szef francuskiego sektora lotniczego.
powiedział Guillaume Faury, prezes francuskiej Grupy Przemysłu Lotniczego i Kosmicznego (GEFAS), przy okazji przedstawienia życzeń organizacji.
Ariane 5, z dwoma pozostałymi lotami, jest na „End of Life”. „Portfel zamówień Ariane 6 jest już bardzo zapełniony, więc nie ma już wielu możliwości wystrzelenia satelitów z Ariane 6 w nadchodzących latach. Na tym moście między A5 i A6 straciliśmy dostęp do Sojuza, a rakieta Vega również została wycofana ,” powiedział.
Problemy z rakietami
Europa korzystała z rosyjskiego średniego bombowca Sojuz, ale nie miała już do niego dostępu od początku konfliktu na Ukrainie, podczas gdy włoski lekki bombowiec Vega-C został uziemiony po tym, jak jego pierwszy lot komercyjny zakończył się niepowodzeniem 20 grudnia.
Pierwszy lot Ariane 6, pierwotnie planowany na 2020 rok, został przesunięty na koniec 2023 roku, pozostawiając Europę bez niezależnego dostępu do przestrzeni kosmicznej, a tym samym swobody wynoszenia własnych satelitów.
„Przejście z jednego pokolenia na drugie jest trudne” — wspomina Guillaume Faury, prezes Airbusa. „Ta luka była znana, gdy podjęto decyzję o wystrzeleniu Ariane 6 (w 2014 r.) i istniało wiele pasów bezpieczeństwa, które zostały wprowadzone na wypadek, gdyby coś nie poszło dobrze. To były Sojuz i Vega, (…) , stały się głównymi słabymi punktami, biorąc pod uwagę to, co się teraz dzieje”. Ale starty Ariane 5 są „bardzo drogie” i nie podjęto ryzyka wyprodukowania większej ilości „dla większego bezpieczeństwa, bez klienta”.
Rakieta Ariane 5 podczas wystrzelenia Teleskopu Jamesa Webba 23 grudnia 2021 r. Wyrzutnia ESA ma zostać zastąpiona modelem szóstej generacji. Ale jej zadanie zostało opóźnione. [EPA/NASA – KEYSTONE]
Ponownie zdefiniuj mapę drogową
Idąc dalej, powiedział, członkowie ESA powinni „ponownie zdefiniować wspólną mapę drogową dla krajów razem, a nie odśrodkowe inicjatywy krajowe”.
„To sektor, w którym musimy połączyć siły i jest to wpisane w równanie – nawet przy bardzo dużych inwestycjach w bardzo małe sieci” – zauważył.
Francja, Niemcy i Włochy, główni fundatorzy Europejskiej Agencji Kosmicznej, uzgodniły w listopadzie zagwarantowanie przyszłej eksploatacji rakiet Ariane-6 i Vega-C oraz zezwolenie na wystrzelenie samodzielnie opracowanych wyrzutni min na imieniu agencji europejskiej. Mają nadzieję, że po nich przyciągną inne państwa członkowskie.
dpa/przyjaciel
„Miłośnik muzyki. Miłośnik mediów społecznościowych. Specjalista sieciowy. Analityk. Organizator. Pionier w podróżach.”
More Stories
Słynny obraz centralnej czarnej dziury w Drodze Mlecznej, Sgr A*, będzie błędny!
Lekarze apelują o systematyczne badania przyszłych matek
SpaceX planuje zrobić znacznie lepiej ze Starship 6 i zapowiada się niesamowicie!