Oto wyzwanie Sylvii rzucone ci tego lata, Połącz Lozannę (w Szwajcarii) z Katowicami w PolsceNawet do granicy z Ukrainą, co widać na naszym filmie! Czy jest wystarczająca liczba terminali? Czy da się obejść bez znajomości języka polskiego?
To nasza podróż do Polski!
Wybór pojazdu
Na tę wyjątkowo długą podróż (ok. 1300 km) wybraliśmy Teslę Model 3 Long Range wyposażoną w akumulator o pojemności 82 kWh. Poza zaletą sieci ładowania jest to samochód elektryczny Przystępny
Oferuje najwyższą autonomię na rynku (619 km WLTP).
Dlaczego Tesla? Mogliśmy poprosić o inną markę, ale w przypadku tego pierwszego doświadczenia w Europie Wschodniej dokonaliśmy być może bardzo praktycznego wyboru bezpieczna. Choć w Polsce dopiero od kilku lat, Tesla zbudowała już kilkanaście superładowarek w całym kraju :
Zauważysz, ile Superchargerów jest budowanych…
Dalej, nie liczymy Tylko kilka terminali Ionityz czego połowa faktycznie znajduje się na granicy. Są ich tylko 4 w całej Polsce, a nie w stolicy (Warszawa, 1,7 mln osób) czy Krakowie (750 tys. osób)!
W przypadku szybszych terminali (wszystkie sieci łącznie), Odniesienia do map ładowania tylko kilkadziesiąt w całym kraju. Jest to bardzo ograniczone, a przecież nie gwarantujemy, że nasze odznaki i karty doładowania będą działać za każdym razem. Dalej, Ładowarki Tesli nie są jeszcze dostępne dla innych marek w krajuKażda stacja ma zwykle tylko od 4 do co najwyżej 6/8 zacisków, często nasyconych.
Bardzo łatwa „niemiecka” wycieczka
Aby dostać się do Polski trzeba przejechać przez Niemcy lub Czechy.
Obydwa sposoby wydawały nam się możliwe.Okolice Pragi są dobrze wyposażone w terminale ekspresowe, ale niemiecka autostrada jest często szybsza i nieograniczona.
Pchaliśmy także Model 3 w nieograniczonej liczbie segmentów, osiągając średnią prędkość 150/160 km/h. Tam zużycie szybko wzrasta do około 25 kWh/100, 16/17 przy 130 km/h. Oczywiście musieliśmy się zatrzymywać trochę za często -Ale w Niemczech nie jest to aż tak wielkim problemem, w każdym rejonie (albo prawie) jest przynajmniej jeden szybki terminal.
Zbliżając się do granicy należy zachować szczególną ostrożność: planista pokazał 250 km do pierwszego polskiego terminalu! W Niemczech konieczne było ostatnie doładowanie i nawet przekroczyliśmy planowany procent, aby grać bezpiecznie. Na rynku dostępnych jest obecnie kilka popularnych pojazdów elektrycznych Nie można przekroczyć 250 km (100 do 0%), to e208, MG4, ID.3 58 kWhHyundai Kona, Mercedes EQA… Nawet jeśli chodzi o benzynę, stacja co 250 km powinna uważnie obserwować stan Twojego zbiornika…
Polska jest krajem dobrze „zelektryfikowanym”.
Często krytykowana za elektrownie węglowe (z których wiele nadal działa), Polska jest krajem w fazie pełnej transformacji.
W 2021 roku uruchomiono węgiel 72,3% wytwarzania energii elektrycznej (95% w latach 90.)Wciąż numer jeden w Europie pod względem emisji CO2. Mimo to Polska rozpoczyna transformację, szczególnie w zakresie biomasy, turbin wiatrowych, paneli słonecznych (część widzieliście na filmie) i to Przygotowania do budowy pierwszej elektrowni atomowej.
Pomimo tych tragicznych statystyk, Samochody elektryczne w kraju dobrze się rozwijają. Jak widać Tesli spotykamy naprawdę sporoKilka Volkswagenów i Hyundaiów, kraj ma własną markę pojazdów elektrycznych Isera
Przygotowuje się do wprowadzenia na rynek małego, kompaktowego SUV-a. Spotkaliśmy się również Autobusy w 100% elektryczne w Katowicach (Zachód) dp z szybką ładowarką (200km w 30min), a moi kierowcy są zadowoleni ze zmiany.
Domy są również specjalnie zaprojektowane do ładowania w domu, z wieloma prywatnymi willami. Z drugiej strony sprzęt elektryczny jest często przestarzały i należy zachować ostrożność przy okablowaniu w domach prywatnych: podczas naszej podróży wrzuciliśmy przewody (a nawet kilka przewodów) w jednym domu, mimo że ograniczyliśmy obciążenie. Tylko przy 8-10A.
Mnóstwo terminali… po polsku!
Wbrew wszelkim oczekiwaniom terminali w kraju jest niewiele, w tym małych wiosek.
W Katowicach (300 000 mieszkańców), gdzie mamy bazę, znajdują się tylko 2 Superchargery Tesli., a trzeci jest w budowie! Natomiast w mieście są tylko 2 stacje ekspresowe, w tym ta przy Porsche. Teraz rozumiesz, dlaczego nie kusimy diabła pojazdem elektrycznym innej marki.
Podczas naszych turystycznych wędrówek wolne terminale wydają się już dość powszechne. Spotykaliśmy je co jakiś czas w małych miasteczkach i na wsiach, ale nie zawsze w pobliżu historycznego centrum lub zabytków wartych odwiedzenia. Hotele, pałace, muzea i inne kopalnie soli i węgla rzadko są wyposażone w terminale, chociaż ludzie często przebywają w nich godzinami. Jeśli w trakcie naszych wizyt nie możemy załadować, często musimy dodać przystanek w drodze powrotnej.
Kolejny problem, W 100% przypadków powinieneś zobaczyć aplikację….w języku polskim. Angielski jest używany tylko w połowie przypadków, jednak każdy terminal, z którego korzystaliśmy, miał własną aplikację! Ponieważ często trzeba korzystać z programów natywnych, tłumaczenie menu z iPhone’a nie jest proste i automatyczne.
Wniosek: Zbyt łatwe dla Tesli?
Jeżeli podróż do Polski – przez Szwajcarię i Niemcy – nie sprawiła nam żadnych szczególnych problemów, Wizyta w Polsce okazała się trochę mniej przyjemna niż nagrzany samochód.
Chociaż Tesla ma większy akumulator, Wyszukaj terminal
Wizyty, zakupy czy spacery po mieście to utrudnienia, zupełnie niestosowne przy korzystaniu z pojazdu benzynowego. Tracimy także czas na tworzenie kont w terminalach, wypróbowywanie wielu kart kredytowych/odznak i tłumaczenie instrukcji. Podobnie jak we Francji, powieszenie broni często zaskakuje, nie mówiąc już o cenach.
Tesla ma tę zaletę: jeśli nie możesz znaleźć stacji wolnego ładowania lub naładować wieczorem w hotelu lub w domu, Prawie na pewno jutro na Twojej drodze pojawi się turbosprężarka – Opłaty za jeden objazd i półgodzinne są takie same.
We Włoszech podczas testów Neapolu Model 3 autonomiczny wybór Tesli Grande pozwolił nam cieszyć się wakacjami., nie myśląc zbytnio o problemie z ładowaniem. Pomimo pewnego stresu czasowego i niewątpliwie pewnych kompromisów w czasie naszych wizyt, szczerze uważam, że moglibyśmy być lepsi z każdą inną marką (z większą baterią).
Kolejne wyzwanie: Wybierasz się do Polski pojazdem innym niż Tesla?
„Guru mediów społecznościowych. Bardzo upada. Wolny fanatyk kawy. Entuzjasta telewizji. Gracz. Miłośnik internetu. Nieskrępowany wichrzyciel.”
More Stories
Euro 2024: Holandia od tyłu pokonała Polskę w finale grupy C przeciwko Francji
W Polsce protest przeciwko wykorzystaniu sztucznej inteligencji w radiu
Polska zabiega o czasowe zawieszenie praw azylowych z UE