To przede wszystkim kwestia poglądów. Ariane 6 został zaprojektowany, gdy Falcon 9 firmy SpaceX nie udowodnił jeszcze, że jego pierwszy stopień lub zewnętrzne powłoki można odzyskać lub ponownie wykorzystać. New Glenn nie został ogłoszony, jednym z głównych konkurentów Europejczyków była rakieta Proton, a Indie miały bardzo ograniczone możliwości. Świat się zmienił, a Ariane 6 został opóźniony z znanych nam powodów.
Jeśli nie ma sensu konkurować z 10 lotami SpaceX miesięcznie, wyrok nie jest nieodwołalny. Musimy skondensować i pomyślnie zakończyć 30 startów znajdujących się już w księdze zamówień Ariane 6 oraz uczynić go bardziej elastycznym w użyciu. Ale… utknęło.
Ariane 6 jest drogi, a przy obecnej inflacji koszty rosną. ArianeGroup prosiła swoich podwykonawców o podjęcie wysiłków, ale sprawa jest delikatna. Dzięki europejskiej gwarancji zwrotu geograficznego producenci w niektórych krajach z pewnością zachowają swoją część tortu, niezależnie od tego, czy Ariane 6 będzie konkurencyjny, czy nie. Musimy jednak działać już teraz, aby po 2028 roku nadal pojawiały się nowe kontrakty handlowe i zamówienia instytucjonalne.
„Miłośnik muzyki. Miłośnik mediów społecznościowych. Specjalista sieciowy. Analityk. Organizator. Pionier w podróżach.”
More Stories
Słynny obraz centralnej czarnej dziury w Drodze Mlecznej, Sgr A*, będzie błędny!
Lekarze apelują o systematyczne badania przyszłych matek
SpaceX planuje zrobić znacznie lepiej ze Starship 6 i zapowiada się niesamowicie!