Głodni Wiedzy

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

CPK rozpoczyna projektowanie pierwszej linii TGV w Polsce – EURACTIV.com

CPK rozpoczyna projektowanie pierwszej linii TGV w Polsce – EURACTIV.com

Centralnym portem jest Kommunikasijni (CPK) podpisała umowy na zaprojektowanie linii kolejowej, która będzie stanowić pierwszy odcinek nowej sieci kolejowej oraz pierwszy odcinek pierwszej w Polsce linii kolei dużych prędkości. Wykonawcy zostali wybrani w ramach największej umowy ramowej na tego typu usługi w Europie.

Projekt linii kolejowej o długości 140 km podzielono na trzy części. Pierwsza część dotyczy obszaru od stolicy Warszawy do linii 11, czyli terenu za przyszłym centrum komunikacyjnym CPK (powstałym w ramach odrębnego projektu). Druga część obejmuje kolejny odcinek linii do miasta Łodzi, natomiast trzecia część ma na celu budowę całej sieci łączności radiowej GSM-R.

Pierwszą część wykona konsorcjum Biuro Projektu „Metroprojekt” W sojuszu z nim Architekt Południa Polska, który współpracował również z CPK przy projekcie łódzkiego tunelu kolei dużych prędkości. Stworzony przez FederacjęEgis Polska, Egis-rail I Jaffe-Geotechnica Będzie odpowiedzialny za drugą część inwestycji. Wreszcie, Biuro Projektów Komunikacyjnych Również w Poznaniu Biuro programu Kolejowych i Usług Inwestycyjnych I Fonon Odpowiedzialny za projektowanie sieci GSM-R. Łączna kwota tych transakcji to ponad 300 mln zł netto (tj. prawie 64 mln euro).

„Wkraczamy w kolejny etap prac obejmujący wykonanie projektu budowlanego, pozwolenia na budowę, pozwolenia wodnoprawnego, konsultacje lokalizacyjne i wartościowe nieruchomości wraz ze wsparciem technicznym, przygotowaniem dokumentacji przedprojektowej i projektowej oraz uzyskaniem decyzji administracyjnych. Wykonawcy mają 17 miesięcy na wykonanie prac i 3 na zaprojektowanie sieci radiowej od momentu podpisania umów, są też miesiące.– mówi Maciej Jagielski z Biura Realizacji Podplanu Kolejowego CPK.

Nowy odcinek kolejowy pomiędzy Warszawą a Łodzią (bez węzła komunikacyjnego CPK) to linia kolejowa 85 i „promień” nr. 9 jest częścią Wraz z kolejnym odcinkiem z Łodzi do Wrocławia i Poznania wspomniane odcinki kolejowe tworzą trasę „Y”. . Początkowo pociągi mogły poruszać się z prędkością 250 km/h (prędkość eksploatacyjna), aby osiągnąć prędkość 350 km/h (prędkość nominalna).

READ  Polska i Węgry zdecydowanie sprzeciwiały się reformie migracyjnej

Inwestycja skróci czas przejazdu między Warszawą a Łodzią z obecnych 90 minut do 45 minut. Pasażerowie mogą dotrzeć do Portu Lotniczego CPK w 15 minut z Warszawy i około 30 minut z Łodzi. Po wybudowaniu całego „Y” podróż pociągiem z Poznania do Warszawy zajmie mniej niż 2 godziny (zamiast 3 godzin dzisiaj), a z Wrocławia 1 godzinę 55 minut (połowę dzisiejszego).

Oczekuje się, że budowa przygotowawcza rozpocznie się do końca 2023 roku. Wykonawcy muszą jeszcze uzyskać niezbędne pozwolenia. Później prace budowlane na odcinku Warszawa-Łódź rozpoczną się w 2024 roku, po uzyskaniu pozwoleń na budowę.

The Centralnym portem jest Kommunikasijni (CPK) to nowy projekt rozwoju transportu w Polsce – bardzo ważna strategiczna inwestycja dla rozwoju gospodarczego kraju i regionu, a przede wszystkim dla bezpieczeństwa całej Europy. Jest to wyjątkowo duży projekt infrastrukturalny mający na celu szybką i efektywną integrację transportu lotniczego, kolejowego i drogowego.

Projekt CPK obejmuje inwestycje kolejowe: węzeł komunikacyjny na lotnisku w centralnej Polsce oraz sieć prawie 2000 km nowych linii, głównie kolei dużych prędkości.

Dzięki temu między Warszawą a największymi miastami Polski można podróżować maksymalnie w dwie i pół godziny. Pierwsze prace przygotowawcze do budowy nowego lotniska CPK powinny rozpocząć się w 2023 roku.