Głodni Wiedzy

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Chiny wynoszą sektor kosmiczny na nowy poziom

Chiny wynoszą sektor kosmiczny na nowy poziom

To również Cię zainteresuje

[EN VIDÉO] Przeciągnij w kosmos Odcinek 6: Turystyka kosmiczna, sen czy koszmar? W nowym odcinku Swipe Into Space pytamy o turystykę kosmiczną:…

W nowej epoce kosmicznej w ciągu ostatnich dwudziestu lat sektor kosmiczny doświadczył prawdziwej rewolucji i głębokich zmian, dzięki którym dostęp do przestrzeni kosmicznej stał się łatwiejszy i bardziej ekonomiczny. Podczas gdy wcześniej uruchomione usługi były świadczone głównie przez agencje rządowe, na rynek weszli nowi gracze z sektora prywatnego, przynosząc ze sobą nowe modele biznesowe, które koncentrują się na elastyczności, innowacyjności i zwiększonym ryzyku w podejmowaniu decyzji. Wszyscy spodziewają się silnego wzrostu, głównie popytu na wystrzeliwanie małych satelitów i konstelacji.

Chiny nie zostały pominięte w tym rozwoju wraz z mnożeniem się projektów wynoszenia rakiet na orbitę i rosnącą siłą podmiotów z sektora prywatnego. Przykładem tego trendu jest założona w 2018 roku spółka joint venture CAS Space, której głównym udziałowcem jest Instytut Mechaniki Chińskiej Akademii Nauk. Niezależna od Chińskiej Akademii Nauk firma CAS Space nie korzysta z dotacji udzielanych przedsiębiorstwom państwowym.

w ciągu ostatnich Pokaz lotniczy w ParyżuW czerwcu 2023 roku mieliśmy okazję odwiedzić stoisko CAS Space i spotkać się z jego przedstawicielem, Andrew Yangiem, Head of International Affairs, który zapoznał nas z działalnością firmy oraz ofertą wyrzutni. Niedawno mieliśmy okazję ocenić aktualności jego firmy, perspektywy na przyszłość i oprogramowanie, które jest obecnie w fazie rozwoju.

Po pomyślnym uruchomieniu Kinetica 1 w 2022 r., czterostopniowa platforma startowa na paliwo stałe, CAS Space „ Planuje cztery kolejne starty w 2024 r., po udanym dziewiczym locie Kinetica 1 w styczniu. Na orbitę umieszczono pięć satelitów Taijing Kolejne uruchomienie zaplanowano na marzec.

Przestrzeń CAS « Kontynuuje także prace nad Kinetica 2, dwustopniową wyrzutnią o wysokości 53 metrów, której pierwszy lot zaplanowano na sierpień 2025 r. „.z jednym MasaMasa Przy masie startowej około 628 ton Kinetica 2 jest w stanie wysłać 7,8 tony w trybie SSO i do 12 cali. Orbita LeoOrbita Leo W konfiguracji nienadającej się do ponownego użycia. Podczas lotu testowego Kinetica 2 będzie go przenosić Tani system transportu ładunków opracowany wspólnie z naszymi partnerami na potrzeby chińskiego programu załogowej przestrzeni kosmicznej CAS Space jest pierwszym komercyjnym przedsiębiorstwem, które bierze udział w misjach zaopatrzenia chińskich stacji kosmicznych.

READ  Czy oddychasz w kosmosie za pomocą prostego magnesu zanurzonego w wodzie, aby wydobyć tlen?

Dzięki szerokiej gamie platform startowych CAS Space jest dobrze przygotowana do zaspokojenia potrzeb swoich rynków docelowych, w szczególności związanych z umieszczaniem na orbicie i renowacją konstelacji, a także wspólnymi startami, zwłaszcza dla świata nauki i akademickiego.

Porozmawiaj z Andrew Yangiem, szefem spraw międzynarodowych w CAS Space.

Futura: Od 2018 roku Twoja oferta wyrzutni ewoluowała o rodzinę wyrzutni, która jest lepiej dostosowana do potrzeb rynku?

Andrzej Yang: Na początku również początekpoczątek, opublikowaliśmy plan działania oparty na kluczowych kamieniach milowych technologii, gdzie każdy rozwój stanowi krok w kierunku naszego ostatecznego celu: stać się najlepszą komercyjną platformą wystrzeliwania na dynamicznie rozwijającym się rynku wystrzeliwania satelitów. Jednakże w miarę ewolucji rynku i coraz bardziej szczegółowych wymagań zmieniliśmy nasz plan działania, aby skupić się na trzech kluczowych segmentach rynku, z których każdy ma własną platformę startową:

  • Działająca już Kinetica-1 to nasz pierwszy sukces w przestrzeni kosmicznej;
  • Kinetica-2, bombowiec średniego ciągu płynpłyn, został zaprojektowany w celu zaspokojenia potrzeb konstelacji satelitarnych. Jest on obecnie w fazie rozwoju i będzie można go ponownie wykorzystać do przyszłych potrzeb;
  • Nasz samochód turystyczny PodoczodołowyPodoczodołowy Jest także sercem naszych projektów, oferując wyjątkowe doświadczenia podróżnikom pasjonującym się przygodami w kosmosie.

Jednakże w miarę ewolucji rynku i coraz bardziej szczegółowych wymagań zmieniliśmy nasz plan działania, aby skupić się na trzech kluczowych segmentach rynku, z których każdy ma własną platformę startową.

Futura: Co stanie się z ciężką wyrzutnią Kinetica 3H i platformą eksperymentalną Next-Rep?

Andrzej Yang: Tak naprawdę obserwujemy coraz ostrzejszą konkurencję na rynku startów komercyjnych, która wymaga szybkich i precyzyjnych decyzji, aby jak najlepiej się dostosować. Jako zespół inżynierów lotniczych i kosmicznych ważne jest, aby dostosować się do rynków komercyjnych, a także opanować nasz obszar specjalizacji. Zamiast mówić, że porzuciliśmy tego czy tamtego operatora, rozsądniej byłoby wyjaśnić, że zrewidowaliśmy nasze plany i zastąpiliśmy Kinetica-3H poprawioną wersją Kinetica-2 z wydajnością lepiej dostosowaną do potrzeb rynku.

Dlatego nie będziemy rozwijać launchera Kinetica 1A. Jeśli chodzi o wersję pierwotną Mały launcherMały launcher Kinetica 2, w TlenTlen Płyn i Nafta oczyszczonaNafta oczyszczonaPostanowiliśmy opracować wersję najlepiej spełniającą oczekiwania rynku. Jeśli chodzi o Next-Rep, platforma ta nie została porzucona. Jest wciąż w fazie rozwoju i działa obok samochodu Turystyka kosmicznaTurystyka kosmiczna Ponieważ mają podobne cechy.

READ  Wykresy. Covid-19: spadek trwa w Oksytanii, ARS zamyka ośrodki szczepień

Futura: Czy są jakieś podobieństwa pomiędzy twoim suborbitalnym tourerem a New Shepardem Blue Origin?

Andrzej Yang: Pojazd Turystyka subtropikalnaTurystyka subtropikalna Zabierze pasażerów poza linię Karmana i zaoferuje kilkuminutową podróżNieważkośćNieważkość. Aktualizujemy projekt i inżynierię samochodu. Szczegóły techniczne opublikujemy w odpowiednim czasie.

Futura: Kiedy zostanie zaplanowany pierwszy lot testowy?

Andrzej Yang: Zamierzamy przeprowadzić lot testowy w ciągu roku. Zanim jednak wyruszymy w misje załogowe, będziemy musieli poświęcić więcej czasu na weryfikację i udoskonalenie projektu, aby zapewnić bezpieczeństwo pasażerów. Proces ten będzie realizowany kompleksowo we współpracy z właściwymi organami.

Futura: Czy wyrzutnie Kinetica ewoluują w wersje częściowo lub w pełni wielokrotnego użytku?

Andrzej Yang: Kinetica-1 jest wyposażona w cztery stopnie bronićbronić Solidne, co wyklucza możliwość ponownego wykorzystania. Zaobserwowaliśmy, że wraz ze wzrostem obciążenia opłacalność silników na paliwo stałe maleje. Z tego powodu dla średniociężkiej wyrzutni, takiej jak Kinetica-2, wybraliśmy silniki napędzane cieczą LOx/nafta. Ponowne użycie zawsze było priorytetem w przypadku naszych wyrzutni na paliwo ciekłe. W przypadku Kinetica-2 została ona od podstaw zaprojektowana tak, aby była wielokrotnego użytku. Jednak pierwsze iteracje będą jedynie zbędne, ponieważ przeprowadzimy dodatkowe testy. Naszym celem jest, aby do 2028 roku wybudowane zostało pierwsze piętro (w tym piętro środkowe i piętro). WzmocnienieWzmocnienie Boczny) staje się wielokrotnego użytku.

Futura: SpaceX wykorzystuje metodę „wrzutu”, aby odzyskać główną scenę Falcona 9. A Ty?

Andrzej Yang: Nie będziemy komunikować się na ten temat. W odpowiednim czasie podzielimy się naszymi postępami i podejściem.

Futura: Czy projekt i inżynieria waszych wyrzutni jest inspirowana istniejącymi wyrzutniami?

Andrzej Yang: Pojazdy nośne są jak ciężarówki transportowe: są przeznaczone do praktycznego transportu. Jest to czynność, w której forma jest zdeterminowana przez funkcję. Metaforą jest to, że widzieliśmy wiele wspaniałych projektów w historiiSamochodySamochodyJednak mają one tendencję do zbiegania się w kierunku bardziej praktycznych konfiguracji, które widzimy obecnie na drogach. Jako inżynierowie lotnictwa i kosmonautyki postrzegamy innowacje poszczególnych osób jako rezydujące w odpowiedzialnych za nie podsystemach i komponentach, zanim w wyniku naszych wspólnych wysiłków zostaną złożone w system inżynieryjny. Mamy najwyższy szacunek dla naszych liderów branży i jesteśmy bardzo dumni z niezależnego rozwoju, którego dokonaliśmy wewnętrznie, aby seria Kinetica była tym, czym jest dzisiaj.

READ  Tak wyglądałby udany lot Starshipa, największej rakiety świata

Andrzej Yang: Pozycjonujemy się jako uzupełnienie wyrzutni z rodziny Długiego Marszu. W przeciwieństwie do tych wyrzutni, nasza rodzina wyrzutni Kinetica składa się z wyrzutni komercyjnych, w których konkurencyjność jest naszym priorytetem. Staramy się lepiej sprostać wymaganiom rynku, koncentrując się na masowej produkcji wyrzutni i świadczeniu usług dostosowanych do indywidualnych potrzeb naszych klientów. Naszym celem jest reagowanie na szeroki zakres próśb o wystrzelenie, od konstelacji satelitów po akademickie projekty naukowe, zarówno w kraju, jak i za granicą.

Futura: Zwraca się do ciebie Ride! Czy wasze wyrzutnie będą sprzedawane na rynkach międzynarodowych?

Andrzej Yang: CAS Space zawsze aspiruje do bycia światowym liderem w dostępie do przestrzeni kosmicznej, a seria Kinetica oferowana jest na rynkach międzynarodowych po konkurencyjnej cenie. Niestety czynniki od nas niezależne, takie jak zasady ITAR, uniemożliwiają wielu potencjalnym klientom w USA i Europie wybór naszych usług startowych. Wierzymy jednak w zglobalizowany świat, w którym przestrzeń jest wspólna, pokojowa i włączająca. Zależy nam na zdobyciu zaufania naszych międzynarodowych klientów poprzez nasze usługi, produkty i wspólne sukcesy.

Futura: Jakie są główne innowacje technologiczne, które wyróżniają wasze wyrzutnie (druk 3D, materiały, architektura, projektowanie itp.)?

Andrzej Yang: Skoncentrowaliśmy się na sposobach obniżenia kosztów produkcji i eksploatacji przy jednoczesnym zapewnieniu dużej niezawodności i dostosowaniu wydajności do konkretnego segmentu rynku. Tym samym cały cykl rozwoju operatora jest optymalizowany w celu skutecznego reagowania na zapotrzebowanie rynku.

W momencie wejścia do służby Kinetica-1 był najpotężniejszym pojazdem na paliwo stałe w Chinach. Poniżej znajduje się przegląd kluczowych innowacji, które ogłosiliśmy, przedstawiający przeszkody technologiczne pokonywane podczas ich rozwoju:

  • Po pierwsze ObronaObrona chiński za GazGaz Nieskażone zimno SeparacjaSeparacja ;
  • Tani projekt konstrukcyjny i zbiorniki paliwa nadające się do masowej produkcji;
  • Centralna, kontrolowana awionika ProgramowanieProgramowanietesty naziemne i system kontroli startu;
  • Wbudowany procesor z potrójną redundancją i cyklem sterowania 5 ms dla szybkiego i niezawodnego GNC;
  • Szybki cykl startowy w celu konserwacji wieży kosmicznej.