Głodni Wiedzy

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Canopée, żaglowiec towarowy ArianeGroup ochrzczony w Bordeaux

Canopée, żaglowiec towarowy ArianeGroup ochrzczony w Bordeaux

Po zakończeniu programu Airbusa A380 w Porte de la Lune panowało przekonanie, że statki wycieczkowe, które psują środowisko entuzjastom portów, ale zaopatrują klientów handlowych, na stałe zastąpiły frachtowce, które wiozły dumę lotnictwa na południowym zachodzie. Dlatego w tym tygodniu było dużo ciekawości, kiedy we wtorek przybyliśmy na pokład Canopée, nowego statku flagowego wystrzelonego do transatlantyckiego transportu rakiety Ariane 6.

Jednak nie tyle nazwa kosmicznego producenta przyciąga wzrok, ile cztery maszty wznoszące się 50 metrów nad rzeką Garonną. W czwartek otwarto pierwszy na świecie statek handlowy Canopée z silnikami hybrydowymi i napędem żaglowym. Dzięki tej technologii 121-metrowa łódź pozwoli zaoszczędzić średnio 30% paliwa na dziesięciu przeprawach transatlantyckich, które będzie obsługiwała każdego roku.

Spatial: Canopée, nowy żaglowiec towarowy, który zmniejszy wpływ Ariane 6 na środowisko

Zainspirowane lotnictwem żagle Ocean Wings od startupu Ayro mają kształt skrzydła samolotu. (Źródło: MJ/LA Tribune)

Parasol aryjski

Maszty o wysokości 37 metrów automatycznie orientują się względem wiatru. (Źródło: MJ/LA Tribune)

Dopłata 20% za żagle

Canopée zakończy swój cykl w kilku etapach. Górny stopień i owiewka rakiety zostaną załadowane odpowiednio w Bremie w Niemczech i Rotterdamie w Holandii, a główny stopień, wyprodukowany w Moreau, zostanie podniesiony w Le Havre, przed ostatecznym załadunkiem dyszami (paliwowymi) za Bordeaux ) i spódnica wykonana na zachód od stolicy Żyrondy. Statek o ładowności 5000 ton jest w stanie przenieść jednocześnie cały pocisk, za pomocą dwóch lub czterech śmigieł. To duża zaleta w porównaniu z programem Ariane 5, który wymagał dwóch statków towarowych do przetransportowania jednej kompletnej maszyny do francuskiej bazy w Kourou.

Żegluga: Branża żeglarska w Nantes podlega regulacjom mającym na celu przyspieszenie dekarbonizacji

ArianeGroup zawarła 15-letni kontrakt handlowy ze spółką joint venture Alizés, którą utworzyła Firma spedycyjna Zéphyr et Borée Jej siedziba znajduje się w Lorient, a jej założycielem jest holenderski architekt marynarki VPLP Design. Alizés jest właścicielem łodzi, którą obsługuje Jifmar Offshore Services. Pierwotnie zaproszenie do składania ofert ArianeGroup nie wspominało o dodaniu technologii umożliwiającej dekarbonizację transportu. Ale pod wpływem pasatów i Zobowiązania ogłoszone przez IMO w 2018 rProducent z branży lotniczej postanowił być pionierem, nawet jeśli oznacza to podjęcie ryzyka finansowego.

READ  Indie wysyłają swoją pierwszą sondę na Słońce, wstrząsając geopolityką kosmiczną

Parasol aryjski

Zestaw rakiet Ariane 6 zostanie umieszczony na brzuchu statku towarowego. (Źródło: MJ/LA Tribune)

Koszt systemu żaglowego z czterema masztami o łącznej powierzchni około 1500 metrów kwadratowych to 20% ceny statku towarowego, szacowanej łącznie na kilkadziesiąt milionów euro. Technologia opracowana przez Ayro, startup, który założył swoją fabrykę w Caen w 2021 roku i właśnie zebrał 19 milionów euro na budowę masztów, które mają dekarbonizować transport morski, podobnie jak skrzydła latawca w Beyond the Sea czy Dmuchane skrzydła Wesamo.

Wysoce zautomatyzowany system »

Operacja będzie zarezerwowana przede wszystkim dla programu Ariane 6, ale inne elementy sektora lotniczego i kosmicznego, takie jak satelity, mogą zostać zatrzymane podczas lotów, jeśli pozwoli na to przestrzeń kosmiczna. Załoga żaglowca składa się z zaledwie 11 osób na pokładzie Canopée, który od wodowania w lipcu 2022 r. odbył już dwa rejsy transatlantyckie, ale bez żagli. Tego lata do europejskiej łodzi dodano maszty.

Parasol aryjski

Victor Gibbon z przedsiębiorstwa żeglugowego Jefmar pokazuje, w jaki sposób będą transportowane różne elementy rakiety. (Źródło: MJ/LA Tribune)

„Latanie skrzydłami to nie jest specyficzny zawód. Oficerowie na pokładzie są szkoleni. Technologia ta wnosi trochę pochylenia, trochę dryfu, który jest kompensowany przez stery. Trzeba zachować ostrożność, przechodząc pod mostami! Kiedy jest bardzo wietrznie, opuszczamy żagle. „Generale, to bardzo zautomatyzowany system”.mówi Victor Gibbon, kierownik projektu Jifmar Offshore Services.

Armator i operator statku nie mają żadnych gwarancji co do zobowiązań ArianeGroup: przy około trzydziestu rakietach zamówionych lub będących w trakcie sprzedaży portfel zamówień europejskiego producenta jest dobrze zaopatrzony. Pierwsza rakieta w ramach programu powinna zostać wystrzelona z niewielkim opóźnieniem w przyszłym roku.

Europejski kryzys startowy: Europejska Agencja Kosmiczna ponownie przekłada inauguracyjny lot rakiety Ariane 6 na 2024 rok

READ  Covid : plus 80% pacjentów przyjmowanych na reanimację souffrent de comorbidités