Głodni Wiedzy

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Ambasador Ferrino Alex Txicon na szczycie w Manaslu zimą

Ambasador Ferrino Alex Txicon na szczycie w Manaslu zimą. Jest to pierwsze wejście podjęte w całości zimą.

Alex Txicon to zrobił! 6 stycznia baskijski alpinista Sverre Verino spełnił swoje od dawna marzenie, zdobywając szczyt Manaslu o wysokości 8163 m bez użycia butli z tlenem w towarzystwie nepalskich alpinistów Tenjina Lamy Sherpy, Pasanga Norbu Sherpy i Mingtimby Sherpy. , Chipal Szerpa. Pemba Tasi Szerpa i Giallo Szerpa. Było to drugie wejście na górę w chłodniejszej porze roku. Pierwszą z nich podjęła w styczniu 1984 roku polska ekipa wspinaczkowa Macieja Berbickiej i Ryszarda Gajewskiego, która późną jesienią rozpoczęła działalność na górze. Jednak wejście Txikona i jego towarzyszy było pierwszym wejściem dokonanym w całości zimą. Alex przeszedł do historii wspinaczki himalajskiej już w 2016 roku, kiedy jako pierwszy zdobył zimą Nanga Parbat, współpracując z Włochem Simone Moro i Pakistańczykiem Alim Sadparą. Od tego czasu dwukrotnie bezskutecznie próbował wspiąć się na Manaslu, a w tym roku udało mu się to po części dzięki zmianie strategii, która umożliwiła alpinistom dotarcie do Manaslu już zaaklimatyzowanym na bardzo dużej wysokości i gotowym do wykorzystania tej wspinaczki. Od pierwszej sprzyjającej okazji. Pod koniec grudnia zespół założył bazę na wysokości 5000 m n.p.m. Przeglądając prognozę pogody, odkrył, że w ostatnich dniach roku wiatr będzie silny, ale potem pogoda zacznie się zmieniać . stabilność.

Alex Txicon mówi:

„To była szansa, na którą czekaliśmy. 4 stycznia zabraliśmy więc niezbędny sprzęt i udaliśmy się prosto do Obozu 2, na wysokość 6400 m. Wspięliśmy się na wysokość około 1500 m, a wspinaczka była bardzo trudna ze względu na wiatr, zimno i cały ten ciężar, który dźwigaliśmy na ramionach.”

Tutaj Simon Moreau, który był częścią grupy, musiał wyjechać ze względu na problemy zdrowotne i samodzielnie wrócił do bazy. Inni wspinacze poszli szybko, osiągając C3 5 stycznia i zostali zainstalowani na wysokości nieco poniżej 7000 metrów. Aleks mówi:

READ  Ukraińskie wojsko twierdzi, że Voldar, nowy punkt zapalny na froncie w obwodzie donieckim, wytrzymuje rosyjskie ataki.

„Kiedy dotarliśmy do C3, zastanawialiśmy się, jaką strategię zastosować. Musieliśmy zdecydować, czy odpocząć, czy bezpośrednio zaatakować szczyt. Nie była to łatwa decyzja, ponieważ było bardzo późno i na tych wysokościach, zimą, im więcej czasu spędzasz na zewnątrz „W nocy wzrosło ryzyko odmrożeń. Ale byliśmy tam i warunki pogodowe były dobre. To była nasza szansa i musieliśmy ją wykorzystać.”

O 23:00, po niespełna godzinnym odpoczynku, Txikon i jego nepalscy towarzysze wyruszyli ponownie w stronę szczytu, na który dotarli 6 stycznia o 9:30:

„To była bardzo długa i niekończąca się wspinaczka! Gdy dochodzimy na szczyt, na wysokości 7992 m, przed szczytem głównym, jest już jasno. Widzieliśmy miejsce, w którym zatrzymują się wyprawy handlowe, ale dzięki analizowanym przed wejściem zdjęciom udało nam się Wiedziałem, że prawdziwy szczyt jest trochę dalej, za krótką granią. Szczyt Manaslu jest bardzo wąski i nie mogliśmy wszyscy wejść naraz. Szczyciliśmy się granią jeden po drugim, aż w końcu wszyscy wspinacze w grupie dotarli na szczyt, po czym rozpoczęliśmy zejście, które było niewątpliwie najtrudniejszą częścią wyzwania. O godzinie 18:00 wszyscy dotarliśmy do bazy: załamani!

Txikon i jego towarzysze pokonali wejście i zejście w mniej niż 60 godzin, co stanowi rekordowy czas jak na wejście na 8000-metrowy szczyt zimą, pomimo ogromnych trudności, jakie napotkali: „To było jedno z najtrudniejszych i najbardziej niebezpiecznych doświadczeń w mojej karierze. „Ta praca wymaga niesamowitej siły fizycznej i psychicznej” – wyjaśnia baskijski wspinacz.

„Zwłaszcza w pierwszej części góra była w gorszym stanie niż myślałem. Temperatury spadły do ​​-45 stopni Celsjusza, a prędkość wiatru osiągnęła 50 km/h. Ludziom trudno wyobrazić sobie takie warunki: nawet woda w butelkach, które nosiliśmy między piersiami i piankami, zamarzała, co nigdy wcześniej mi się nie zdarzyło!

Kończąc swoje uwagi na temat wspinaczki, Alex podkreślił wagę pionierskiej polskiej wyprawy z 1984 roku:
„Mieli ogromną przewagę. Wielki szacunek dla tych wspinaczy! I choć rozpoczęli swoją wyprawę jesienią, podczas gdy nasza odbyła się w całości zimą, to najwyraźniej dysponowaliśmy materiałami i informacjami, których oni nie mogli zdobyć.”

W tym przełomowym projekcie Ferrino wraz z Alexem Txikonem i jego towarzyszami dostarczał namioty modułowe Colle Sud używane w obozie bazowym oraz namioty podwyższone Snowbound 3 dla obozów wysokich. Dwa główne produkty z oferty Ferrino HighLab, które dzięki ciągłym badaniom, testom i pracom rozwojowym zapewniają ciągłe doskonalenie sprzętu, poprawiając jego niezwykle wysoką wydajność nawet w himalajskich warunkach zimowych, przy bardzo silnym wietrze, obfitych opadach śniegu i temperaturach sięgających kilkunastu stopni. stopni. Poniżej zera, co widać na zdjęciach akcji Alexa. Plecaki, których Alex używa podczas wyprawy, to te z linii Instinct, które są ultralekkie i wykonane z tkaniny kompozytowej Dyneema®, nylonu Cordura® i wzmocnień SuperFabric®, aby zapewnić idealny stosunek wytrzymałości do lekkości. Są one niezbędne we wszystkich przypadkach, ale w komplecie ze wszystkimi rodzajami sprzętu alpinistycznego są naprawdę wszechstronne w górach.

READ  Przemysł i energia: nasza lista wynalazców

„Jesteśmy naprawdę dumni, że możemy przyczynić się do tej ważnej wspinaczki, której bohaterem jest nasz Ambasador Alex Txicun – komentuje Anna Ferrino, dyrektor generalna Ferrino – wspinacza, który po raz kolejny udowodnił, że ma talent, wielkich, odważnych bohaterów w historii alpinizmu i wyobraźnia przygód, które wciąż sprawiają, że ludzie marzą i realizują je z poszanowaniem standardów technicznych oraz lekkiego i eleganckiego stylu, który charakteryzuje granice tej specjalności.

Informacja: www.ferrino.it

Ambasador Ferrino Alex Txicun na szczycie w Manaslu zimą - Ambasador Ferrino Alex Txicon na szczycie w Manaslu zimą.  Jest to pierwsze wejście podjęte w całości zimą.Ambasador Ferrino Alex Txicun na szczycie w Manaslu zimą - Ambasador Ferrino Alex Txicon na szczycie w Manaslu zimą.  Jest to pierwsze wejście podjęte w całości zimą.Ambasador Ferrino Alex Txicun na szczycie w Manaslu zimą - Ambasador Ferrino Alex Txicon na szczycie w Manaslu zimą.  Jest to pierwsze wejście podjęte w całości zimą.Ambasador Ferrino Alex Txicun na szczycie w Manaslu zimą - Ambasador Ferrino Alex Txicon na szczycie w Manaslu zimą.  Jest to pierwsze wejście podjęte w całości zimą.Ambasador Ferrino Alex Txicun na szczycie w Manaslu zimą - Ambasador Ferrino Alex Txicon na szczycie w Manaslu zimą.  Jest to pierwsze wejście podjęte w całości zimą.Ambasador Ferrino Alex Txicun na szczycie w Manaslu zimą - Ambasador Ferrino Alex Txicon na szczycie w Manaslu zimą.  Jest to pierwsze wejście podjęte w całości zimą.Ambasador Ferrino Alex Txicun na szczycie w Manaslu zimą - Ambasador Ferrino Alex Txicon na szczycie w Manaslu zimą.  Jest to pierwsze wejście podjęte w całości zimą.