Głodni Wiedzy

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Spadek sprzedaży w Polsce odnotowało 80% firm

Spadek sprzedaży w Polsce odnotowało 80% firm

90% firm wdraża środki przeciwko wirusowi Corona. Tyle samo firm spodziewa się pogorszenia wyników finansowych do końca roku.

Skutki pandemii Covid-19 odczuwają niemal wszystkie firmy działające w Polsce. Spadek sprzedaży dotknął już ponad 80% firm, a 62% z nich boryka się ze wzrostem absencji pracowników. Jednocześnie firmy aktywnie włączają się w walkę z epidemią, wprowadzając nowe środki bezpieczeństwa, często bardziej restrykcyjne niż zalecenia GIS. Prognozy nie są jednak zachęcające – 9 na 10 przedsiębiorców spodziewa się pogorszenia wyników finansowych pod koniec roku.

Wyniki badania przeprowadzonego przez Francusko-Polską Izbę Przemysłowo-Handlową w dniach 13-17 marca wśród polskich i francuskich przedsiębiorców pracujących w Polsce pokazują, że aż 98% z nich odczuwa w swojej codziennej pracy skutki epidemii koronaawirusa. Najbardziej dotknięta jest rotacja, która spadła w ponad 80% badanych firm. Większość firm nie jest w stanie określić ilościowo skali tego spadku, ale co czwarty respondent oceniał, że był on większy niż 15%. Wzrost absencji związanej z wzięciem urlopu lub koniecznością opieki nad dzieckiem wpływa na pracę 62% ankietowanych firm. Nieco lepiej wygląda sytuacja w logistyce i łańcuchu dostaw. 34% firm ma trudności z terminowym otrzymaniem produktów zamówionych od podwykonawców, 18% zgłasza braki w magazynach, co piąta firma ma problemy w transporcie krajowym, a 8% ma trudności z eksportem. Turystyka, gastronomia, handel czy transport lotniczy to tylko niektóre z branż, które obecnie ponoszą ogromne straty z powodu przestojów i braku klientów, a nie wiemy, jak długo ta sytuacja będzie trwała i jak szybko zaufanie społeczeństwa m.in. , podróże zagraniczne zostaną przywrócone. Musimy także pamiętać o tysiącach firm działających w obszarze handlu, zajmujących się usługami biurowymi, cateringiem, organizacją szkoleń, targów, usługami marketingowymi, które z każdym dniem tracą coraz więcej pieniędzy od klientów i zamówień. – ogłasza Monika Constant, Dyrektor Generalna Francusko-Polskiej Izby Przemysłowo-Handlowej.

Mobilizowanie firm do walki z wirusem Corona

Prawie wszystkie ankietowane firmy wprowadziły nowe środki bezpieczeństwa, aby chronić swoich pracowników i klientów. Wiele z tych przepisów wykracza poza zalecenia rządu i sanepidu, demonstrując odpowiedzialne podejście do prowadzenia działalności gospodarczej. Ponad 90% firm przeszło na pracę zdalną na biurowych stanowiskach pracy i odwołało wszystkie spotkania twarzą w twarz, zastępując je telekonferencjami i rozwiązaniami cyfrowymi. 75% organizacji wprowadziło zakaz podróży służbowych oraz udziału w szkoleniach i konferencjach. Dwie trzecie ankietowanych firm koncentruje się na edukacji i podejmowaniu działań mających na celu zachowanie przepisów BHP przed zakażeniem koronawirusem. Niewielki ułamek, czyli co dziesiąta firma zdecydowała się na ograniczenie czasu pracy lub wysłanie swoich pracowników na płatne urlopy. Świat biznesu zareagował szybko i odpowiedzialnie, podejmując działania nie tylko wobec swoich pracowników, ale także wobec swoich klientów, dostawców i bezpośrednich partnerów. Świadczy to o zaangażowaniu na wszystkich poziomach organizacji, od zarządu po szeregowych pracowników. – powiedziała Monika Constant.

READ  Korea Południowa, nowy gigant globalnej obrony

Spadek wyników finansowych trudno oszacować

Spółki nie są w tej chwili w stanie ocenić wpływu epidemii na tegoroczne wyniki. Wiele zależy od prawdopodobieństwa wprowadzenia nowych obostrzeń oraz czasu trwania zagrożenia epidemicznego w Polsce i w krajach, z którymi polska gospodarka jest ściśle powiązana. Jednak ponad 90% respondentów spodziewa się spadku oczekiwań. Co druga firma szacuje, że powrót do normalnej działalności nastąpi najpóźniej na początku czerwca, 19% wskazuje na koniec lipca, a 9% zakłada powrót do sytuacji sprzed pandemii w późniejszym terminie. Jedną z największych kwestii, na którą zwracają uwagę przedsiębiorcy, jest płynność. 55% firm spodziewa się opóźnień w płatnościach od klientów, a jedna na dwie anuluje już złożone zamówienia. 40% firm spodziewa się problemów z terminową realizacją bieżących zamówień, a 20% spodziewa się spadku produkcji. Zdaniem rozmówców przedłużanie się epidemii będzie miało wpływ także na rynek pracy. Ponad 45% firm planuje już zawieszenie zatrudniania, a 30% zamrożenie podwyżek. Widzimy jednak znaczną mobilizację firm, jeśli chodzi o utrzymanie istniejących miejsc pracy. Mniej niż 20% respondentów spodziewa się problemów z wynagrodzeniami lub redukcji zatrudnienia. Jednak największym wyzwaniem jest utrzymanie relacji biznesowych i pozyskiwanie klientów. W dobie pracy zdalnej i ograniczeń w poruszaniu się ponad 70% respondentów spodziewa się dużych trudności w kontakcie z klientami i partnerami, co odbija się na wynikach finansowych. Wśród wypowiedzi pojawiły się także nuty optymizmu, zakładające silne ożywienie po ustabilizowaniu się sytuacji i wzroście aktywności w celu zrekompensowania bieżących strat. Z jednej strony przedsiębiorstwa spodziewają się znacznego spowolnienia produkcji i sprzedaży oraz pogorszenia wyników finansowych, z drugiej jednak strony spodziewają się stosunkowo krótkotrwałego kryzysu, który zdaniem większości przedsiębiorstw zakończy się najpóźniej w drugiej połowie kwartale tego roku. Obecna sytuacja prawdopodobnie zmieni sposób działania firm, co z pewnością doprowadzi do większej cyfryzacji pracy i dystrybucji. Możliwe też, że globalny charakter kryzysu stanie się szansą na zwiększenie współpracy międzynarodowej, zwłaszcza w kluczowych dla wszystkich obszarach. – mówi Michał DePaula, główny ekonomista BNP Paribas Bank Polska SA

READ  ArcelorMittal kupuje polską firmę zajmującą się recyklingiem złomu

Potrzebna jest pomoc publiczna

Spadek zamówień, problemy logistyczne, czy w przypadku niektórych branż całkowite zaprzestanie sprzedaży i wszelkiej działalności gospodarczej, to nie tylko straty dla poszczególnych firm, ale także realna groźba recesji. Ankietowane firmy podkreśliły kilka kluczowych obszarów, w których wsparcie ze strony instytucji publicznych pozwoli na utrzymanie płynności finansowej i ograniczenie negatywnych konsekwencji dla gospodarki kraju. Jeden z nich dotyczy kwestii obniżenia lub rozłożenia w czasie podatków i składek socjalnych (60% wskaźników). Inną formą wsparcia mogłyby być niskooprocentowane pożyczki lub obniżki stóp procentowych przez Narodowy Bank Filipin (33% i 22% wskaźników). Przedsiębiorcy podkreślają także potrzebę przesunięcia terminu złożenia deklaracji CIT-8 lub Deklaracji Przepisów Podatkowych (MDR) oraz odroczenia przepisów nakładających na przedsiębiorców dodatkowe obowiązki, takie jak nowa matryca stawek VAT i konieczność raportowania dokonanych wpłat na konta nienotowane na białej liście lub PPK. – powiedziała Joanna Jarosz Pszynieczna, Zastępca Dyrektora Francusko-Polskiej Izby Przemysłowo-Handlowej. Problemem stają się także wymagania dotyczące podpisywania dokumentów, gdy upoważniony przedstawiciel przebywa za granicą i nie ma możliwości szybkiego powrotu. Przedsiębiorstwa niepokoją się także systemem sądownictwa, który musi działać szybko i skutecznie, jeśli ma nastąpić restrukturyzacja. Obecna sytuacja z pewnością będzie miała negatywny wpływ na wiele branż i będzie miała poważne konsekwencje dla zysków i przepływów pieniężnych. W tym kontekście zapowiedzi rządu są pozytywnym sygnałem, ale poczekajmy na realizację konkretnych projektów. Rozwiązania dostępne obecnie w prawie podatkowym, np. możliwość wystąpienia z wnioskiem o odroczenie podatku, są niewystarczające. – mówi Paweł Toński, Partner Zarządzający Crido.

Jakie pozytywne wnioski wyciągną firmy z kryzysu?

Firmy już patrzą w przyszłość i starają się wyciągnąć konstruktywne wnioski z obecnego kryzysu. 64% z nich twierdzi, że to doświadczenie umożliwi rozwój różnych form pracy zdalnej w organizacji. 45% firm twierdzi, że przygotowuje nowe procedury antykryzysowe, które pozwolą im szybciej dostosować się do podobnych sytuacji. Część firm będzie także wdrażać rozwiązania cyfrowe dla procesów wewnętrznych (42%) i zewnętrznych (32%) oraz skupiać się na rozwoju kanałów sprzedaży online.

READ  Misja do Polski na temat Przemysłu 4.0

Francusko-Polska Izba Przemysłowo-Handlowa przeprowadziła wśród firm członkowskich badanie pt. „Wpływ wirusa Koronawirus na działalność gospodarczą w Polsce” skierowane do prezesów, dyrektorów generalnych, dyrektorów finansowych i prawnych. W konferencji wzięło udział 118 firm działających w Polsce, w tym 35% firm polskich, 58% francuskich i 7% firm z kapitałem zagranicznym. Połowa uczestników to firmy zatrudniające do 50 osób, 29% to firmy średniej wielkości (od 51 do 500 pracowników), a 23% to firmy zatrudniające powyżej 500 osób. 58% firm biorących udział w badaniu świadczy usługi B2B, 25% zajmuje się sprzedażą B2B i B2C, a 15% to firmy produkcyjne.

Francusko-Polska Izba Gospodarcza (CCIFP) zrzesza ponad 450 firm z kapitałem francuskim i polskim i jest jedną z najaktywniejszych izb gospodarczych w Polsce. Głównym celem Izby jest udział w tworzeniu jak najlepszych warunków dla rozwoju inwestycyjnego i gospodarczego w Polsce, a także promowanie najlepszych praktyk i rozwiązań biznesowych. W ubiegłym roku Izba zrealizowała ten cel m.in. organizując ponad 130 spotkań w różnych formatach. CCI France Polska powstała w kwietniu 1994 roku z inicjatywy francuskich przedsiębiorców i jest częścią Stowarzyszenia Francuskich Izb Przemysłowo-Handlowych (CCIFI), które zrzesza 120 francuskich izb w 90 krajach.

Jeżeli chcieliby Państwo otrzymać bezpłatnie pełne wyniki ankiety w formacie PDF, prosimy o kontakt z Mariuszem Kielichem, Menedżerem ds. komunikacji, [email protected]