Komisja Europejska zdecydowanie potępiła blokadę polskich ciężarówek i rolników na granicy z Ukrainą.
„Prawda jest taka, że dla mnie sytuacja na granicy Polski z Ukrainą jest całkowicie nie do przyjęcia” – powiedziała w środę europejska komisarz ds. transportu Adina Velian.
„Chociaż popieram prawo obywateli do protestów, nie możemy trzymać całej UE jako zakładnika, blokując nasze granice zewnętrzne, nie mówiąc już o Ukrainie, która jest obecnie w stanie wojny. To takie proste”.
Od 6 listopada polscy kierowcy ciężarówek i rolnicy blokują ruch na różnych przejściach granicznych na granicy polsko-ukraińskiej. PoniedziałekCałodobowe ograniczenia zostały rozszerzone na czwarte przejście graniczne w Medica, co jeszcze bardziej zaostrzyło kryzys.
Wpuszczane są wyłącznie pojazdy przewożące pomoc humanitarną i wojskową.
W rezultacie tysiące ukraińskich kierowców ciężarówek odizolowało się i było zmuszonych czekać całymi dniami, nie mogąc przedostać się na drugą stronę, a kolejki wewnątrz polskiej granicy sięgały ponad 30 kilometrów. Surowe warunki na ziemi, ujemne temperatury i brak urządzeń sanitarnych wzbudziły obawy dotyczące bezpieczeństwa.
Dwóch ukraińskich kierowców zginęło w swoim pojeździe podczas oczekiwania na przekroczenie granicy, prawdopodobnie z przyczyn naturalnych.
Polscy protestujący wzywali do przywrócenia przedwojennych przepisów dla ukraińskich kierowców ciężarówek. Zmiana została wprowadzona w zeszłym roku w ramach unijnych „Korytarzy Solidarności”, które pomagają ogarniętemu wojną krajowi wspierać narodową gospodarkę i stosunki handlowe.
Protestujący chcą, aby puste ciężarówki wyjeżdżające z Ukrainy do UE zostały wyłączone z kijowskiego elektronicznego systemu kolejek oraz podjęli kroki, które zapobiegną zwolnieniu białoruskich i rosyjskich przemytników z międzynarodowych sankcji.
Zdaniem polskiego Ministerstwa Infrastruktury zmiany wprowadzają „korytarze solidarności”. Smutek Szkodliwa konkurencja dla polskich kierowców: W 2021 r., rok przed wybuchem wojny w Rosji, polscy kierowcy ciężarówek mieli 38% udziału w rynku w porównaniu do 62% udziału w rynku ukraińskiej konkurencji, która oferuje niższe ceny i nie dotrzymuje standardów UE. Na koniec października odsetek ten wynosił odpowiednio 8% i 92%.
Ale wbrew zakazom Zostało nałożone na początku tego roku Ukraińskie zboże zostało zwolnione z ceł, a kontrole graniczne nie zostały ustanowione ani zatwierdzone przez skrajnie prawicowy rząd Polski, który stracił władzę po październikowych wyborach.
„Jesteśmy w stałym kontakcie z branżą transportową. Rozmawiamy także z rządem Ukrainy i Komisją Europejską, bo to oni są kluczem do usunięcia bezpośrednich przyczyn tego protestu” – powiedział w środę minister spraw zagranicznych Polski Alwin Kajadur. Infrastruktura pośrednia.
Komisarz Valian nie wydawał się jednak przekonany tym początkiem i publicznie skrytykował polski rząd za niedopełnienie swojej roli w rozwiązaniu konfliktu.
„Nie ma dobrej wiary w znalezieniu rozwiązania. To właśnie widzę dzisiaj” – powiedział pan. Valian powiedział: „Polskie władze nie są zaangażowane w ten proces”.
„Mówię to, ponieważ polskie władze muszą egzekwować prawo na tej granicy” – dodał.
Komisarz stwierdziła, że istnieje lista „środków technicznych”, które mogłyby zmniejszyć napięcie i przywrócić ruch, ale środki te „muszą zostać zaakceptowane przez stronę polską”.
„Kontynuujemy dialog, ale zastrzegamy sobie prawo do interwencji w charakterze komisji, nawet w drodze postępowania w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego, wobec tych, którzy nie przestrzegają zasad i nie stosują prawa” – powiedział.
Postępowanie w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego jest jednym z narzędzi, którymi dysponuje władza wykonawcza, pozwalającym zapewnić odpowiednie i jednolite stosowanie prawa europejskiego w całej Unii. Proces ten składa się z kilku etapów i kończy się rozprawą przed Europejskim Trybunałem Sprawiedliwości, który może nałożyć dzienne kary na państwo członkowskie nieprzestrzegające prawa.
Ukraina jest gotowa na kompromis z Polską, ale twierdzi, że jej kierowcy muszą najpierw otrzymać żywność i pomoc ratunkową. Ukraina otworzyła także drzwi do ewakuacji osób uwięzionych w Polsce.
Mają to także słowaccy kierowcy ciężarówek Zagrożenie Według Związku Przewoźników Słowackich (UNAS) do blokady przystąpimy od 1 grudnia, chyba że zostaną podjęte kroki mające na celu ograniczenie konkurencji ze strony ukraińskich przewoźników.
„Guru mediów społecznościowych. Bardzo upada. Wolny fanatyk kawy. Entuzjasta telewizji. Gracz. Miłośnik internetu. Nieskrępowany wichrzyciel.”
More Stories
Euro 2024: Holandia od tyłu pokonała Polskę w finale grupy C przeciwko Francji
W Polsce protest przeciwko wykorzystaniu sztucznej inteligencji w radiu
Polska zabiega o czasowe zawieszenie praw azylowych z UE