Głodni Wiedzy

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Jerónimo Martins, SGPS, SA: wiodący detalista w Polsce i Portugalii

Jerónimo Martins, SGPS, SA: wiodący detalista w Polsce i Portugalii

Kierunek Lizbona, aby odkryć tę spółkę wchodzącą w skład głównego indeksu portugalskiej giełdy, PSI 20. Jerónimo Martins to przede wszystkim historia rodzinna, historia Soaresa Dos Santosa. Cztery pokolenia u steru od 1921 roku.

Jeronimo Martins to grupa detaliczna, której początki sięgają 1792 roku wraz z otwarciem sklepu przez młodego Galicyjczyka, który nazwał obecną firmę. Prawdziwa ekspansja grupy rozpoczęła się w 1921 roku wraz z przejęciem małej firmy przez Francisco Manuela dos Santosa. Syn, wnuk i prawnuk przejęli teraz stery firmy, a rodzina nadal posiada 56,14% kapitału zakładowego. Warto zauważyć, że francuski fundusz Comgest posiada 1,68% akcji.

Grupa działa głównie w trzech krajach. Na swoim pierwszym rynku w Polsce jest niekwestionowanym liderem, posiadając dwie spółki zależne. Pierwsza, Biedronka, jest motorem napędowym grupy, generując 71,1% obrotów i 83,1% EBITDA. Ta spółka zależna prowadzi sieć 3400 sklepów w całym kraju. Druga, Hébé, to marka specjalizująca się w dziedzinie zdrowia i urody. Generuje jednak tylko 1,4% sprzedaży. Działa również w Czechach i na Słowacji poprzez swój sklep internetowy. W Portugalii Jeronimo Martins działa za pośrednictwem Pingo Doce, uzyskując 15,6% przychodów i prowadząc 470 sklepów. Marka ta jest krajowym liderem w segmencie supermarketów. Ponadto Grupa prowadzi Recheio, które posiadając 39 sklepów i 4 platformy dystrybucyjne jest liderem w segmencie cash and carry, czyli dystrybucji hurtowej. Recheio odpowiada za 4,4% sprzedaży. Wreszcie w Kolumbii Jerónimo Martinez jest właścicielem Ara, sieci sklepów spożywczych, na którą przypada 7,5% całkowitej sprzedaży. Ta seria jest tworzona głównie w obszarach mieszkalnych.

Podział i ewolucja sprzedaży grupowej według marki (źródło: Jeronimo Martins)

Strategia skoncentrowana na ekspansji i odnowie

Jeronimo Martins rozpoczął szeroko zakrojony program modernizacji istniejących sklepów, ze szczególnym uwzględnieniem polskiej spółki zależnej Biedronka. W pierwszym półroczu polska filia przeprowadziła 164 remonty, aw całym poprzednim roku podatkowym 367 (z łącznej liczby 3400 sklepów, to dużo!).

READ  Bez zaciemnienia, ale jak dotąd bez popu

Opiera się również w dużej mierze na nowych otwarciach sklepów. Dotyczy to w szczególności kolumbijskiej spółki zależnej Ara. Jest dobrze ugruntowany w kraju Ameryki Południowej i ma duże pole do ulepszeń. Ara otworzyła 110 nowych sklepów w pierwszej połowie tego roku i 275 sklepów w całym ubiegłym roku. To blisko 500% więcej sklepów niż w 2021 roku.

Ewolucja nowych slotów i wznowień w pierwszej połowie 2023 r. (Źródło: Geronimo Martins)

Ta strategia pozwala Geronimo Martins rosnąć szybciej niż średnia w branży. A dobrze jest się rozwijać na tak konkurencyjnym rynku. Według raportu Deloitte „Global Powers of Retailing Top 250”, który ocenia wiodące światowe sieci handlowe, Jeronimo Martins awansował z 76. miejsca w 2013 r. podwoiła się od 2013 r., z 11,8 mld euro do 25,4 mld euro w zeszłym roku. Wzrost ten został sfinansowany głównie z wolnych przepływów pieniężnych. Od 2013 r. na finansowanie wzrostu i wypłatę dywidend dla akcjonariuszy przeznaczono 5,3 mld euro. Wreszcie bilans jest zdrowy. Całkowite pożyczki stanowią zaledwie 552 mln EUR (243 mln EUR krótkoterminowe i 309 mln EUR długoterminowe), niewielką kwotę, która odpowiada mniej niż rocznej wartości EBITDA.

Handel detaliczny to nie magia

Pomimo tych pozytywnych aspektów należy pamiętać, że grupa portugalska działa na jednym z najbardziej złożonych rynków. Trzeba przyznać, że wyniki rosną powyżej średniej w branży, co świadczy o starannym zarządzaniu kosztami i starannej analizie sprawozdań finansowych. Branża detaliczna jest bardzo konkurencyjna. Grupa dokonuje jednak znacznych inwestycji w małe sklepy, które okazują się bardziej rentowne i rozwijają się, w przeciwieństwie do tracących na popularności supermarketów, rozległych kompleksów handlowych na obrzeżach miast. Ponadto grupie udało się wyprzedzić sektor pod względem marż, choć jej wielkość nie klasyfikuje jej w gronie gigantów. Wreszcie, Jeronimo Martins zajmuje pozycje lidera w dwóch głównych obszarach swojej działalności, a jego ekspansja w Kolumbii okazuje się być najszybsza.

READ  W Senacie zagraniczni parlamentarzyści wezwali do większego wsparcia UE w walce z kryzysem migracyjnym na Ukrainie

Inflacja do obserwowania

W krótkim okresie głównym wyzwaniem dla firmy jest wzrost cen. W Kolumbii inflacja żywności sięgnęła 25% w 2022 r., podczas gdy w Polsce wzrost cen był znacznie wyższy niż średnia unijna. Sytuacja uspokaja się wraz z wejściem w życie działań związanych z podwyżkami stóp procentowych. Ponadto grupa zaimponowała w 2022 roku zdolnością do wykazania się odpornością w złożonym środowisku. Udało się utrzymać marże zbliżone do standardów z lat ubiegłych. Marża operacyjna wyniosła 4,22%. To o 1,4 punktu więcej niż Carrefour, jeden z jego głównych konkurentów w Polsce. Jest to tym lepsze, że grupa była w stanie utrzymać tę różnicę rentowności przez długi czas: od 2013 r. marże portugalskiej firmy konsekwentnie przewyższają marże jej francuskiego odpowiednika. Te silne elementy uzasadniają wysoką wycenę tego segmentu, na poziomie 20,4-krotności zysku z bieżącego roku.

Solidny i elastyczny

Ogólnie rzecz biorąc, Geronimo Martins zostanie doceniony za przestrzeganie podstawowych zasad wymaganych dla dobrze zarządzanej firmy: silny wzrost, kontrolowana dźwignia finansowa, przyzwoite marże i ciągły wkład. Grupa podjęła odpowiednie działania w obliczu inflacji na swoich rynkach. Strategia rozbudowy spółek zależnych w małe sklepy jest obiecująca, zwłaszcza że pozycja konkurencyjna grupy jest dobra. Perspektywy są zachęcające, zwłaszcza że analitycy przewidują silny wzrost w ciągu najbliższych trzech lat. Firma wypłaca 18,9-krotność i 17-krotność swoich zysków odpowiednio w 2024 i 2025 roku, znacznie poniżej poziomów historycznych. Jeronimo Martins to dobry atut do grania w dużej dystrybucji na skalę regionalną, poza gigantami branży, którzy przyzwyczaili nas w ostatnich latach do pewnej monotonii.