Głodni Wiedzy

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Od prostych sklepów spożywczych do robotów gotujących kiełbaski: historia sukcesu Żabki

Od prostych sklepów spożywczych do robotów gotujących kiełbaski: historia sukcesu Żabki

Jeśli mieszkasz w Polsce, na pewno znasz ten słynny zielony znak. Niektórzy z was znali ją nawet jako małą czerwoną żabę, którą można było znaleźć na każdym rogu ulicy i która była bardzo przydatna w razie nagłego zakupu. Za niezwykłą przedreklamą robota przygotowującego hot dogi, popularnego sklepu spożywczego Żabka (będzie wymawiane później) japka ”) kryje w sobie historię ściśle związaną z rozwojem liberalnej ekonomii w Polsce od dwudziestu pięciu lat. Lepetitjournal.com/varsovie powraca do tej podróży, która rozpoczęła się w Poznaniu, co również budzi kontrowersje.

Mówi się, że w sklepach Schapka w Polsce na sekundę sprzedawane są dwie kiełbaski. Proces, który można zautomatyzować w nadchodzących latach: firma połączyła siły z firmą technologiczną, aby opracować robota zdolnego do przygotowywania hot-dogów do sprzedaży w większości sklepów abka. Za tą niezwykłą wiadomością kryje się historia, która trwa prawie dwadzieścia pięć lat.

Sklepy spożywcze Żabka są rozsiane po całej Polsce

Pierwszy sklep Żabka został otwarty w Poznaniu w 1998 roku. Koncept? Mały sklep spożywczy pracujący po godzinach. Kupujący faktycznie tłoczą się w alejkach tych sklepów, ponieważ przestrzeń jest tak mała. Biografia założyciela Żabki, Mariusza Świtalskiego, jest już pełna: wcześniej stworzył Biedronka, sieć supermarketów w niskich cenach porównywalnych do Lidla.

Abka szybko rozprzestrzenia się w największych miastach kraju. Znak był wtedy żółto-czerwony, a żaba sygnalizowała przechodniom, że sklep spożywczy jest otwarty od 6:00 do 23:00. Dziś w całej Polsce działa ponad 8000 sklepów abka. Spółkę omijają jedynie spółki ABC (spółka zależna grupy Eurocash), które zazwyczaj zlokalizowane są w małych polskich miastach i są bardziej konserwatywne marketingowo.

Baner Żabka 2013 ze starym logo i jej słynną żabą Obserwuj Ulubione

Jednak niektóre praktyki biznesowe Szabki budzą kontrowersje

Jednak historia sukcesu Shapki nie zapobiegła pewnym kontrowersjom. Jej model ekonomiczny oparty jest na modelu franczyzowym. Firma zrzuca odpowiedzialność za sukces finansowy na barki franczyzodawcy, który może popaść w długi. Dodatkowo specyfikacje pozostawiają mu bardzo małą swobodę sprzedaży.

READ  Jak nazywa się nieposłuszeństwo europejskie przez zbuntowaną Francję?

Dodatkowo firma kilka lat temu podpisała umowę z Pocztą Polską (Poczta Polska), aby stać się jednym z punktów sprzedaży spółki publicznej. Ta umowa pozwala jej otwierać się w niedziele, w przeciwieństwie do wielu konkurentów. Komunikat rozzłościł także niektóre związki zawodowe i Solidarno.

Żabka chce być w czołówce technologii

Mimo tych protestów Shabka nadal promuje swoje innowacje. W ubiegłym roku uruchomiła Żabkę 24/7, czyli sklepy, które są otwarte przez cały czas i pozwalają konsumentom robić zakupy bez niczyjej pomocy, korzystając wyłącznie z oficjalnej aplikacji mobilnej. Aby uzyskać dostęp do sklepu, potrzebujesz jednak polskiego numeru telefonu. Inicjatywa została najpierw uruchomiona w Poznaniu, a następnie rozszerzona na kilka miast w całym kraju, zaczynając od stolicy.

Żabka 24/7 w Poznaniu w 2021 r.
Żabka 24/7 w Poznaniu w 2021 roku i nowe logo (Michael Promień)

Jest więc całkiem naturalne, że kilka tygodni temu firma zrobiła furorę za współpracę z VeloxAlpha SA, aby wypróbować robota do parzenia hot dogów. Aby jednak ocenić znaczenie sprzedaży hot dogów w historii firmy, trzeba cofnąć się o kilka lat. W 2016 roku Żabka zdecydowała się zrezygnować z żaby, która służy jako godło, i zdecydowała się na prostsze, nowoczesne logo w kolorze zielonego jabłka.

Robot Ruby: Nowicjusz w Żabce .Innowacje z serii

Dzięki tej radykalnej transformacji Żabka oferuje również dystrybucję kawy i hot dogów. Do dziś sprzedaje się je za skromną kwotę 5 zł, czyli około 1 euro. W całym kraju szyldy zdobią drażniące plakaty z pytaniem przechodniów, czy są głodni („Głodny?” po polsku).

Marka Żabka w Gdańsku w 2020 roku prezentuje kiełbasę
Marka Żabka w Gdańsku w 2022 r. serwująca kiełbasę (© lepetitjournal.com/varsovie)

Sukces jest w drodze. Dla Żabki nie ma nic niezwykłego w innowacjach w sektorze hot dogów. Zwłaszcza, że ​​zdołała zdetronizować, kto do tej pory był liderem w tej dziedzinie: zatrzymaj kawę. Ten znak jest obecny na stacjach paliw koncernu naftowego Orlin W oparciu o ten sam model biznesowy. Firma ogłosiła również podobną zapowiedź, chcąc stworzyć aplikację mobilną, która będzie służyła do usprawnienia przygotowania jej hot-dogów.

READ  Pozbawienie Saudyjczyków meczów transmitowanych przez BN Sports

Poniżej możecie więc zobaczyć w akcji robota Żabki Ruby, który w najbliższych latach zapowiada się na liczącego się gracza w polskim fast foodzie.