W 1977 roku fotoreporter Arthur Grace przybył na berlińskie lotnisko Tempelhof, aby udokumentować „Życie za żelazną kurtyną” dla Time i Newsweek. Wykonane czarno-białe zdjęcia były gromadzone przez ponad 12 lat Społeczeństwo: Album zimnej wojny (Damiani, 60 USD) Odzwierciedla dokładnie to: codzienne życie obywateli młodych i starych, bogatych i biednych, dumnych i bezsilnych, na tle absolutnie bezbarwnych środowisk Polski, Związku Radzieckiego, Rumunii, NRD i Jugosławii.
Grace, jedna z niewielu zachodnich fotografów, którzy w tamtym czasie wpuszczono do tych krajów, musiała zmierzyć się z faktem, że obiektyw działał w obie strony: była zajęta obserwowaniem mnie. Uzyskując dostęp do zewnętrznej powłoki oficjalnie akredytowanych wiosek potiomkinowskich, Grace uchwyciła zestaw psychologicznych odpowiedzi na porozumienie marksistowsko-leninowskie – podsumowane w przedmowie przez byłego szefa biura Time Eastern Europe, Richarda Hornicka, w ten sposób: „Zapewnimy miejsca pracy, żywność, mieszkania , edukacja, opieka medyczna i minimalna kwota pieniędzy Rozrywka.Będziesz milczeć.
Na tych zdjęciach prawie wszystkie nigdy wcześniej nie widziane – śluby, plakaty obalonych dyktatorów i wiernych w Moskwie, uczestników konkursu piękności w Warszawie, chłopców grających w ping-ponga na publicznym placu w Berlinie Wschodnim i wielu nastolatków uprawiających zwykłe nastolatki rzeczy – widzimy przypomnienie „Jak wtedy autokracja wyglądała”, pisze Grace, „może znów wyglądać”.
„Dumny fanatyk sieci. Subtelnie czarujący twitter geek. Czytelnik. Internetowy pionier. Miłośnik muzyki.”
More Stories
W Cannes można zobaczyć film biograficzny o Władimirze Putinie, wyprodukowany w całości przez sztuczną inteligencję
Polski thriller Netflixa to wielka niespodzianka jesieni (wspina się na pierwszą dwójkę)
Gerard Depardieu zostaje oskarżony o napaść na tle seksualnym, a jego prawnik mówi: „Przypuszcza się…”