Głodni Wiedzy

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Zapomnij o telewizorach, Samsung i LG wypuszczają przezroczyste ekrany – 01.10.2024 o 21:12

Nowy przezroczysty wyświetlacz LG Signature OLED T zaprezentowany prasie podczas targów Consumer Electronics Show (CES) w Las Vegas, USA, 8 stycznia 2024 r. (AFP / Glenn CHAPMAN)

Król salonów na całym świecie, duży telewizor z płaskim ekranem, może wkrótce wylądować na strychu: południowokoreańscy giganci elektroniki Samsung i LG polegają teraz na przezroczystych, prostych i połączonych przedmiotach.

„Co powiesz na ekran, który oszczędza miejsce?” Dyrektor LG powiedział w poniedziałek podczas zapowiedzi prasowej urządzenia Signature OLED T, którego premiera zaplanowana jest na koniec tego roku.

„Zostań osobą w świecie, w którym jesteś na właściwym ekranie” – tak brzmi félicité, oficjalny lancetowy welon w salonie CES (Consumer Electronics Show) w Las Vegas, w dawnych Stanach Zjednoczonych.

Firma zwraca uwagę, że nowy ekran, który wywołał wielkie fanfary, jest „praktycznie niewidoczny po wyłączeniu” i dzięki temu może idealnie wkomponować się w wystrój pomieszczenia, w którym się znajduje.

Telewizor ten wygląda jak przezroczyste prostokątne pudełko i po włączeniu umożliwia oglądanie programów telewizyjnych w wysokiej rozdzielczości.

Ale możliwe jest również, bawiąc się przezroczystością, wyświetlanie realistycznych obrazów otoczenia – płomieni, pływających ryb itp. – aby uczynić z niego samodzielny obiekt dekoracyjny.

Technologia przezroczystej telewizji nie jest nowością, ale firmom jak dotąd trudno było przekonać konsumentów wysokimi cenami sprzedaży.

Ze swojej strony Samsung wprowadził własny ekran, który również jest przezroczysty jak szkło, ale wyposażony w diody elektroluminescencyjne (LED) zapewniające obrazy w wysokiej rozdzielczości.

„Przezroczyste diody elektroluminescencyjne mogą na nowo zdefiniować doświadczenia wizualne, sprawiając, że rozróżnienie pomiędzy treścią a rzeczywistością staje się praktycznie niemożliwe” – stwierdził Samsung w oświadczeniu.

Duże ekrany od dawna są gwiazdami targów CES, corocznego wydarzenia branżowego, które trzeba zobaczyć.

Ze swojej strony chiński gigant elektroniczny TCL zaprezentował serię tradycyjnych modeli, w tym 115-calowy (o przekątnej 292 cm) „duży” telewizor.

READ  Tesla wyprzedziła Apple swoim telefonem, który ładuje się bez prądu – Tuxboard

– „Na ekranie i poza nim” –

Przezroczyste wyświetlacze Samsunga można oglądać podczas pokazu Samsung First Look przed targami Consumer Electronics Show w Las Vegas, USA, 7 stycznia 2024 r. (AFP/Brendan Smialowski)

Nic dziwnego, że w tym roku na targach CES zdominował temat sztucznej inteligencji (AI), a podkreślali go wszyscy główni producenci telewizorów, a postęp był możliwy dzięki chipom wbudowanym w wyświetlacze.

„W dobie hiperłączności nie chodzi już tylko o zapewnianie wysokiej jakości wrażeń wizualnych” – zauważa w notatce prasowej SW Yong, dyrektor Samsung Electronics. „Ekrany powinny poprawiać nasze życie zarówno na ekranie, jak i poza nim”.

Giganci branży wychwalają zalety sztucznej inteligencji w ulepszaniu obrazów, na przykład poprzez natychmiastową konwersję starego, klasycznego filmu do nowoczesnego formatu, tak jakby został odrestaurowany, lub poprzez uwzględnienie preferencji widzów w oprogramowaniu do rekomendacji filmów.

Sztuczna inteligencja jest również wykorzystywana do zwiększania możliwości gier wideo, a entuzjaści oczekują większego zanurzenia.

Najnowsza oferta telewizorów Hisense obejmuje urządzenia obsługujące sztuczną inteligencję, które rozpoznając treść na ekranie, dostosowują się w czasie rzeczywistym, aby poprawić klarowność obrazu i efekt zanurzenia.

– „Drogie jak dom” –

Przezroczysty wyświetlacz OLED firmy Samsung jest prezentowany podczas targów Consumer Electronics Technology Show w Las Vegas, USA, 7 stycznia 2024 r. (AFP/Brendan Smialowski)

Według SW Yonga sztuczna inteligencja wbudowana w telewizory Samsung ma również służyć jako punkt kontrolny dla wszystkich podłączonych urządzeń w całym domu.

„Zaobserwujemy, że telewizory staną się centrum dowodzenia w domu, wykraczającym poza rozrywkę strumieniową” – mówi Jessica Booth, dyrektor ds. badań w stowarzyszeniu Consumer Technology Association, które jest organizatorem targów CES.

Według dyrektora generalnego LG, Williama Chu, świat znajduje się w „historycznym punkcie zwrotnym” dzięki sztucznej inteligencji. Do tej zmiany chce dołączyć, wykorzystując dane zebrane przez czujniki setek milionów podłączonych urządzeń używanych na całym świecie do wykrywania wzorców i zachowanie. Wyjaśnia, że ​​oferuje wgląd.

„Telewizory nadal zajmują dużą część przestrzeni w salonie” – powiedział AFP Avi Greengart, analityk w specjalistycznej firmie Techsponential. „Teraz jest konkurencja” – twierdzi. „Jasne, kosztuje tyle samo, co twój dom, ale jest naprawdę super.”