Głodni Wiedzy

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Statek kosmiczny Boeing Starliner podejmuje trzecią próbę startu – 05.06.2024 o 15:38

Astronauci NASA Butch Wilmore (po prawej) i Sonny Williams (po lewej) na Przylądku Canaveral, 5 czerwca 2024 r. (AFP/Miguel J. Rodriguez Carrillo)

Po trzecie: W środę po raz trzeci w ciągu miesiąca podjęta zostanie pierwsza próba startu z astronautami statku kosmicznego Starliner Boeinga. Jest to misja, na którą czekano od lat i która stanowi duże wyzwanie dla lotniczego giganta i NASA.

Start zaplanowano na godzinę 10:52 z Cape Canaveral na Florydzie (14:52 GMT).

Amerykańscy astronauci Butch Wilmore i Sonny Williams zajęli miejsca na pokładzie kapsuły Starliner, umieszczonej na szczycie rakiety Atlas V należącej do grupy ULA, która wyniesie ją na orbitę.

„Nie pracujemy nad żadnymi problemami” i „pogoda jest wspaniała” – napisał w środę rano w X. Tory Bruno, prezes ULA.

Obaj astronauci muszą spędzić około tygodnia na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS), a następnie ponownie wrócić na pokład Starlinera, aby udowodnić, że nowy pojazd jest bezpieczny i może rozpocząć regularne loty.

Boeing nagrodził lata opóźnień w swoim programie, pozwalając sobie w dużej mierze wyprzedzić SpaceX, który już od 2020 roku przewozi astronautów NASA na Międzynarodową Stację Kosmiczną.

Rakieta ULA Atlas V ze statkiem kosmicznym Starliner na szczycie, 3 czerwca 2024 r. w Cape Canaveral na Florydzie (AFP/Miguel J. Rodriguez Carrillo)

Jednak amerykańska agencja kosmiczna chce mieć drugi statek, aby lepiej radzić sobie z potencjalnymi sytuacjami awaryjnymi lub problemami w jednej z kapsuł.

Dyrektor generalny SpaceX, Elon Musk, w środę rano życzył statkowi kosmicznemu X „powodzenia” w misji Boeinga.

Dwukrotnie, na początku maja, a następnie w zeszłym tygodniu, starty odwoływano w ostatniej chwili ze względu na problemy techniczne, mimo że astronauci zajęli już miejsca na rakiecie, a rakieta była pełna paliwa.

Problem z zaworem rakiety, a następnie problem z dostawą prądu do jednego z komputerów naziemnych odpowiedzialnych za te anulowania, został już naprawiony.

READ  Test ViewSonic XG320U: nie monitoruj 32 szt. Ultra HD 144 Hz na PC, PS5 i Xbox Series

Niewielki wyciek helu w jednym z silników statku kosmicznego Boeing również wydłużył czas analizy, ale ostatecznie zdecydowano się go nie naprawiać, ponieważ według NASA nie stwarzał on ryzyka.

– „Butch i Sonny” –

Butch Wilmore (61 l.) i Sonny Williams (58 l.) dwukrotnie byli na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej i od kilku lat przygotowywali się do tej misji.

Schemat statku kosmicznego Boeing Starliner przygotowującego się do przeprowadzenia swojej pierwszej misji załogowej na Międzynarodową Stację Kosmiczną (ISS) (AFP/Gal ROMA)

Po starcie muszą tymczasowo przejść na jazdę ręczną, aby przetestować prawidłowe działanie.

Obaj piloci testowi z Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych byli aktywnie zaangażowani w rozwój Starlinera, a ten egzemplarz został nazwany Calypso na cześć statku komandora Cousteau.

Sonda ma zadokować do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej około 24 godziny po wystrzeleniu, około 16:15 czasu GMT.

Przewozi nieoczekiwany ładunek, dodany w ostatniej chwili: nową pompę do systemu recyklingu moczu do wody astronautów na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej.

Pompa pokładowa niedawno przestała działać i mocz trzeba w międzyczasie przechowywać w zbiornikach, ale te pojemności są ograniczone.

– Wiele rozczarowań –

Boeing, który również jest wstrząśnięty problemami bezpieczeństwa na swoich samolotach, również stawia na misję swoją reputację.

W Kennedy Space Center na Florydzie przed pierwszą misją astronautyczną kapsuły Boeing Starliner, 1 czerwca 2024 r. (AFP/Gregg Newton)

Rozwój Starlinera został zakłócony przez wiele rozczarowań. Po niepowodzeniu pierwszego bezzałogowego lotu testowego w 2019 r. pusty pojazd mógł dotrzeć do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej dopiero w maju 2022 r.

Później odkryto inne problemy – związane z hamulcami kapsuły podczas jej ponownego wejścia do atmosfery, a nawet łatwopalną taśmą, którą trzeba było usunąć z wnętrza pojazdu – opóźniające jej dziewiczy lot z załogą.

Jest to niezbędne, aby Starliner mógł uzyskać pożądany certyfikat NASA.

W przeszłości tylko kilka amerykańskich statków przewoziło astronautów.

Po zamknięciu amerykańskich promów kosmicznych w 2011 roku astronauci NASA zostali zmuszeni do podróży na pokładzie rosyjskiego statku kosmicznego Sojuz.

Aby położyć kres tej zależności, w 2014 roku amerykańska agencja kosmiczna podpisała kontrakt z Boeingiem i SpaceX na opracowanie nowych statków.

Po uruchomieniu Starlinera NASA chce przełączać się między lotami SpaceX i Boeingiem.