Sony zamierza przodować w dziedzinie fotografii. W tym celu firma wybrała poczwórny moduł foto, opracowany wspólnie z optyką Zeiss. W ten sposób znajdziemy obiektyw szerokokątny 12 MP, który otwiera się przy f / 1,7, ultraszerokokątny 12 MP (f / 2.2), czujnik głębi 3D (ToF), ale także, a w szczególności, teleobiektyw 12 MP umożliwiający przejście z ogniskowej od 70 mm do 105 mm (otwarcie od f/2,3 do f/2,8). Zainteresowaliśmy się tą konkretną jednostką w dedykowanym laboratorium informacyjnym.
Porównamy to tutaj z Samsung Galaxy S21 Ultra. Poważny pretendent, oferuje ultraszerokokątny, ale także 3-krotny zoom optyczny.
Zasada jednostki: 12 MP, f / 1,7, eq. 24 mm
Do wszystkich naszych testów używaliśmy trybu podstawowego. Jednostka główna zapewnia dobrej jakości zdjęcia, ale poziom szczegółowości wciąż jest znacznie niższy niż u koreańskiego konkurenta. S21 Ultra ma tendencję do podkreślania subtelnych kontrastów, ale ta opcja okazała się raczej zwycięzcą w ciągu dnia. Dzięki łączenie pikseliMasywny czujnik 108 MP zapewnia jeszcze większą rozdzielczość. Matryca Sony, z konieczności mniejsza, wybiera wyraźne wygładzanie i brakuje mu nieco ostrości. Widzimy to na okładce książki lub na zdjęciach. Z drugiej strony kolory są jaśniejsze i dają ulgę niektórym elementom (karta, talia tarota…). poza sceną testową, więc wynik nadal będzie bardzo wesoły.
Z drugiej strony Sony walczy w nocy. Zakład Samsunga jest bardziej skomplikowany w obsłudze i w ciemności poziom szczegółowości się rozpada. Sony pozostaje wierniejsze dzisiejszemu wynikowi i kosztem dłuższego czasu renderowania zapewnia bardziej użyteczne ujęcie. Wolelibyśmy go w tych okolicznościach.
Jednostka ultradużego kąta: 12 MP, f/2,2, eq. 16 mm
Ta Xperia X1 III oferuje ultraszeroki kąt, jak większość smartfonów z wyższej półki. Ale te jednostki nie zawsze są przekonujące. Jednak Sony zaskoczyło nas w tym momencie.
W ciągu dnia ten ultraszerokokątny czujnik jest jednym z najlepszych w swojej klasie. Utrzymuje dobry poziom szczegółowości i zapewnia lepsze zarządzanie kolorami. To z S21 Ultra ma tendencję do prześwietlania sceny i zawsze zbyt mocno wygładza obraz. Sony zbliża się nawet do wyświetlacza pokroju bardzo dobrego Oppo Find X3 Pro. W takim razie dobry punkt.
W ciemności jeszcze nie ma cudu. Szum cyfrowy wdziera się na scenę i nie sprawia, że prezentacja jest wystarczająco wyraźna, by ją przekonać. Widzimy jednak, że Xperia X1 III radzi sobie lepiej. Ponownie, czas snu pomaga uchwycić więcej światła i zachować szczegóły. Rzut oka na mapę ujawnia tę wyraźną różnicę.
Wariant Téléobjectif – 2,9x: 12 MP, f / 2,3, ekw. 70 mm
Tutaj Sony wprowadza teleobiektyw o zmiennej ogniskowej. Jednym kliknięciem można przełączać się z jednego obiektywu na drugi (od odpowiednika 70 do 105 mm przy 24×36) lub cyfrowo powiększać pomiędzy tymi dwoma ogniskowymi. Przyjrzeliśmy się temu urządzeniu w naszym artykule laboratoryjnym, w szczególności aby zobaczyć różnice między zoomem optycznym i cyfrowym.
Przy ekwiwalencie 70 mm Sony daje dobry wynik. Sceny w lewym dolnym rogu są dobrze przywrócone, nawet jeśli scena ogólnie nie ma rozdzielczości. To niewielkie rozmycie nie występuje w S21 Ultra, które utrzymuje się i oznacza jego wymuszone wygładzanie, ale zapewnia bardziej czytelne i kolorowe ujęcie. Na przykład można wyraźnie zobaczyć znak wodny banknotów, czego nie ma w przypadku Sony.
Nie ma potrzeby rozbudowywać tej nocnej jednostki. Jest trochę lepiej wyeksponowany na S21 Ultra, ale nadal jest trudny do odczytania. Xperia 1 III nie radzi sobie lepiej.
Wariant Téléobjectif – 4,4x: 12 Mpx, f / 2,3, eq. 105 mm
Przy ekwiwalencie 105 mm, zdjęciu dziennym zdecydowanie brakuje szczegółów, ale dobrze oddaje scenę. Niestety nie dzieje się tak w warunkach nocnych.
Jednostka przednia i wideo
8-megapikselowa jednostka na froncie nie jest zbyt wszechstronna. Byliśmy rozczarowani renderowaniem selfie, przez co balans bieli wyglądał jak bałagan. Czujnik ma problemy z zarządzaniem źródłami światła, co czasami powoduje efekt halo. Dodatkowo całości brakuje ostrości. W tej cenie spodziewaliśmy się znacznie lepszego.
Jednak wideo nie powinno być gorsze. Model ten pozwala na filmowanie w rozdzielczości 4K do 120 kl./s oraz Full HD przy 240 kl./s. Stabilizacja optyczna doskonale spełnia swoje zadanie. Pakiet oprogramowania oferowanego przez Sony jest obszerny, choć może być mylący dla początkujących.
„Profesjonalne rozwiązywanie problemów. Pragnący być pionierem kulinarnym. Przyjazny miłośnik piwa.”
More Stories
Muzyka Nintendo: Le Spotify wyprodukowane na Nintendo
Cyberpunk 2077 nie umarł, CD Projekt ogłasza wielkie ogłoszenie dla całej społeczności
Nowa trójka astronautów wyrusza na chińską stację kosmiczną