Głodni Wiedzy

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Preferowana lokalizacja w branży transportowo-logistycznej

Preferowana lokalizacja w branży transportowo-logistycznej

wydanie. Polska znalazła się w gronie 25 największych potęg gospodarczych świata, wykorzystując fundusze europejskie głównie na rozwój swojej infrastruktury. Upply przedstawia serię artykułów na temat tego kraju, który ugruntował swoją pozycję na europejskiej scenie transportu drogowego, a obecnie wykazuje nowe ambicje logistyczne.

Aby rozpocząć tę serię artykułów na temat Miejsce Polski w sektorze transportu i logistyki w EuropieInteresujące jest przedstawienie ogólnego obrazu sytuacji ekonomicznej tego kraju. Od upadku muru berlińskiego 9 listopada 1989 r. w krajach Europy Wschodniej za żelazną kurtyną następuje zwrot w kierunku modelu liberalnego. Kraje te doświadczyły znacznie większego rozwoju gospodarczego i społecznego po integracji z Unią Europejską w latach 2004–2007 (2013 w przypadku Chorwacji).

Polska odniosła szczególny sukces w swojej transformacji. Ona jest dzisiaj Jedna z 25 najpotężniejszych światowych potęg gospodarczych. Po ponad 15 latach ciągłego wzrostu, polska gospodarka w 2018 r. nadal wykazywała wzrost na poziomie +5,1%, podczas gdy średnia europejska wyniosła +2%.

Źródło: Eurostat, Uply

Polska, licząca 38 milionów mieszkańców i zajmująca powierzchnię 312 679 km², skupia prawie 9% ogółu ludności w swojej stolicy, Warszawie, osiągając niemal pełne zatrudnienie (stopa bezrobocia 3,9%). PKB na mieszkańca wyniósł 12 920 euro w 2018 r., co oznacza średni wzrost o 6,8% rocznie od czasu przystąpienia do UE.

Składniki sukcesu

Od tego zależy sukces polskiej gospodarki Silne powiązanie z niemiecką gospodarką, Siłą napędową w Europie i Duża różnorodność sektorowa. Rzeczywiście, Polska skorzystała z wykwalifikowanej siły roboczej przy niskich kosztach godzinowych: w rezultacie doświadczyła znacznego wzrostu w swoim sektorze przemysłowym. Jednocześnie kraj jest zaangażowany w całkowitą transformację swojego systemu rolniczego.

Ta transformacja gospodarcza była możliwa dzięki… Ogromne inwestycje z Europy : Prawie 200 miliardów euro (miliardów euro), z czego ponad 25% przypada na sektor infrastruktury. W ciągu piętnastu lat fundusze strukturalne UE stanowiły prawie dwukrotnie większy roczny budżet Polski. Ta gratka w znaczący sposób umożliwiła A Całkowita modernizacja autostrad, lotniska, sieci komunikacyjnej i Internetu. Tylko w latach 2014–2020 Europa wsparła 24 programy inwestycyjne na łączną kwotę 86 miliardów euro, czyli 2260 euro na mieszkańca.

polska-fundusze-europe

Źródło: Unia Europejska

Dziś faza inwestycyjna zaczyna się opłacać, gdyż wzrost gospodarczy w kraju jest wspierany przez silny popyt krajowy. System bankowy jest stabilny, a gospodarka zdywersyfikowana. Inflacja jest pod kontrolą Perspektywy wzrostu pozostają świetnenawet jeśli w nadchodzących latach tempo okaże się mniej zrównoważone (wzrost +3,8% w 2020 r. według OECD i +3% w 2021 r.).

READ  Siły rosyjskie w Charkowie, Biden konfrontuje się z „dyktatorem” Putin

O jakości zarządzania polską gospodarką świadczy realne zaangażowanie inwestycji europejskich w projekty, które doprowadziły do ​​głębokiej modernizacji kraju i opanowały poziom długu publicznego. Dług publiczny w 2018 r. osiągnął 48,9% PKB z celem jego redukcji do 45,6% w 2020 r. Stabilność finansów publicznych potwierdzają długoterminowe ratingi A- od Fitch i A2 od Moody’s, powiązane z orientacją stabilną. Deficyt publiczny zmniejszył się z 2,2% PKB w 2016 r. do 0,2% w 2018 r.

Gospodarka nieco zorientowana na eksport

Od 2015 roku bilans handlowy Polski wykazuje nadwyżkę, głównie za sprawą eksportu do krajów europejskich, w tym do Niemiec, które są jej głównym partnerem. Jednak w 2018 r. bilans handlowy wykazał deficyt w wysokości 4,9 mld euro. Kraj importuje łącznie 226 miliardów euro i eksportuje o wartości 221 miliardów euro. Deficyt handlowy wzrósł zwłaszcza z Chinami: w latach 2015–2018 wzrósł o 31%, osiągając 24 miliardy euro.

Polska Import i Eksport

Źródło: Bank Światowy

Ogólnie rzecz biorąc, gospodarka kraju silnie eksportuje, osiągając 55,59% PKB w dolarach w 2018 r., podczas gdy eksport Niemiec wyniósł 47,41%. Do najważniejszych towarów eksportowanych w 2018 r. należą maszyny i sprzęt elektryczny (24,20%), samochody i pojazdy (11,45%), meble i wyposażenie (5,67%) oraz tworzywa sztuczne (4,98%).

Jeśli chodzi o reprezentację głównych sektorów działalności, rolnictwo zatrudnia 10,1% ludności czynnej zawodowo, co daje 2,1% wkładu w PKB. Sektor przemysłowy wytwarza 28,6% PKB, ale zatrudnia 31,5% ludności aktywnej zawodowo. Rozwój tego sektora pozwolił Polsce na osiągnięcie średniorocznej stopy wzrostu eksportu na poziomie 7,52% od momentu przystąpienia do Unii Europejskiej. Sektory, które odnotowały silny wzrost w 2018 r., to budownictwo +17,3%, finanse +11,4% i transport +9,3%.

Transport lądowy, lider polskiej gospodarki

Sektor drogowego transportu towarowego niewątpliwie stał się jednym z wiodących sektorów polskiej gospodarki. Dziś kraj ten jest europejskim liderem w transporcie międzynarodowym. Ponadto analiza porównawcza, oparta na przewozach towarowych ogółem w przeliczeniu na tonokilometry, pozwala na umieszczenie Polski na pierwszym miejscu w Europie i wyróżnienie w niej dominacji żeglugi przybrzeżnej.

Polska a fundusze europejskie

Źródło: Eurostat
Jednostka: tonokilometr (tkm); Ta jednostka miary odpowiada przewiezieniu jednej tony towaru na odległość jednego kilometra.

READ  Yael Brown Bive jedzie na Ukrainę

Międzynarodowe ambicje

Położenie geograficzne Polski sprawia, że ​​jest ona interesującym węzłem komunikacyjnym dla tranzytu towarów. Na skrzyżowaniu Szlaku Bursztynowego i Jedwabnego Szlaku. Polska położona jest w środku Korytarza Północ-Południe, biegnącego od Morza Bałtyckiego do Morza Adriatyckiego, oraz Eurazjatyckiego Korytarza Transkontynentalnego, który przecina Europę ze wschodu na zachód. Ten ostatni można by wzmocnić poprzez tworzenie nowych chińskich bastionów (handlowych) w Europie poprzez rozwój Jedwabnego Szlaku. Chińskie fabryki potrzebują dostępu przy niskich kosztach transportu do dojrzałego i dużego rynku konsumenckiego. Unia Europejska ze swoimi 500 milionami obywateli i silną gospodarką spełnia wszystkie wymagania.

Polska może także skorzystać na osi rozwoju wymiany gospodarczej pomiędzy Europą Środkową a Europą Wschodnią, ale także w dłuższej perspektywie na rozwoju wymiany gospodarczej pomiędzy Europą a Rosją.

mapa-rozdroży-polska-logistyka

źródło: UPPLY

Kraj dąży do rozwoju sieci infrastruktury opartej na połączeniach wzajemnych, zarówno drogowej, jak i kolejowej, wpisując się tym samym w strategię Unii Europejskiej polegającą na stworzeniu efektywnej sieci transportowej obejmującej wszystkie 28 państw członkowskich. Celem jest rozwój konkurencyjności Europy poprzez zachęcanie do modernizacji infrastruktury, promowanie działalności transgranicznej i tworzenie sieci intermodalnej, przy jednoczesnym zmniejszeniu wpływu na środowisko i emisji dwutlenku węgla.

Kluczowe wyzwania dla zrównoważonego wzrostu

  • Polska wciąż potrzebuje rozwoju Zdolność do innowacji Kraj, ponieważ gospodarka charakteryzuje się niską produktywnością działalności. Przykładowo w 2017 r. Polska zgłosiła 18 patentów na milion mieszkańców, podczas gdy w Niemczech liczba ta sięgnęła 228. Jednym z wyzwań będzie zwiększenie i ułatwienie inwestycji w badania i rozwój. Rozwój sektora szkolnictwa wyższego i sektora badawczego przy pomocy partnerstw z sektora prywatnego może promować przejście od gospodarki opartej na montażu do gospodarki opartej na innowacjach przemysłowych i technologicznych. Dużym wyzwaniem jest także zwiększenie atrakcyjności gospodarczej kraju w sektorze nowych technologii.
  • W perspektywie średnioterminowej kraj stoi przed wyzwaniami Ryzyko stagnacji demograficznejDoprowadziło to do spadku odsetka osób aktywnych zawodowo w populacji. Napięcia mogą pojawić się w związku z niedoborami wykwalifikowanych pracowników i wzrostem kosztów wynagrodzeń, które nie zostaną zrównoważone wzrostem produktywności. Transport lądowy już boryka się z problemem. Z drugiej strony aktywność gospodarcza pozostaje skoncentrowana w niektórych regionach, co powoduje wpływ różnic rozwojowych na poziomie regionalnym, które są szczególnie widoczne na wschodzie kraju. Polityki motywacyjne i środki wsparcia mogą zmniejszyć te dysproporcje.
  • Wdrożenie środków administracyjnych, regulacyjnych lub uproszczeń podatkowych zwiększyłoby napływ bezpośrednich inwestycji zagranicznych. Wspieranie przejścia na gospodarkę bardziej przyjazną środowisku i charakteryzującą się niższą emisją dwutlenku węgla może być czynnikiem stymulującym inwestycje.
READ  Zełenski i Biden wymienili się po klęsce powstania Wagnera w Rosji