To kontrakt o wartości nieco ponad miliarda euro, który włoski przemysłowiec szykuje do podpisania z Warszawą. The Wojska Ładowe ogłosił decyzję o zakupie partii 32 śmigłowców szturmowych Agusta-Westland AW.149 opracowanych we Włoszech.. Nigdy nie wystartowała żadna prawdziwa konkurencja, a ogłoszenie tego wywołało u wielu międzynarodowych obserwatorów bardzo nieufność, ponieważ polskie wojsko nie jest bardzo wiarygodne.. Wszyscy wciąż pamiętają pięćdziesiąt śmigłowców dwuturbinowych Airbus Helicopters H225M, które zostały zamówione w kwietniu 2015 r. i od tego czasu zostały anulowane.
Zastąpienie zamówienia 50 H225M 32 AW.149 wydaje się zaskakujące. Ponieważ ten ostatni w ogóle nie pasuje do tej samej klasy, co poprzedni Caracal. AW.149 jest bezpośrednim konkurentem Airbus Helicopters H175 i Sikorsky S-70I Blackhawk. Jednak w rzeczywistości tak się dzieje. Z powodu Wojska Ładowe Poszukiwał śmigłowca zdolnego zastąpić dwadzieścia siedem Mil Mi-8/Mi-17 Hip odziedziczonych po sowieckiej epoce i nie spełniających już standardów NATO w zakresie bezpieczeństwa i spójności z innymi siłami.
Czyli zadaniami tych śmigłowców będą przede wszystkim śmigłowce szturmowe, bojowe poszukiwanie i ratownictwo. Będą też w stanie zapewnić rolę centrum dowodzenia powietrznodesantowego, rozpoznania taktycznego, a także aktywnej walki elektronicznej.
Ponadto cztery z omawianych AW.149 zostaną dostarczone w podstawowej i zaawansowanej konfiguracji szkoleniowej, aby zastąpić ostatnie trzy hoplitów Mil Mi-2, również pochodzące z czasów zimnej wojny i czasów, gdy Polska znajdowała się pod jarzmem Moskwy.
Niewątpliwie na dobre polskie dobro Grupa Leonardo ogłosiła, że omawiane Agusta-Westland AW.149 będą montowane lokalnie w dawnych warsztatach PZL-Świdnik. Niewątpliwy sposób na to, aby branża nie przeżywała na nowo niepowodzeń śmigłowców Airbusa.
Warto wiedzieć, że dzięki temu zamówieniu Polska staje się najważniejszym odbiorcą wojskowym tej maszyny, przed Egiptem i Tajlandią, które już ją zamówiły.
Zakup AW.149 przez Polskę oznacza pewną lojalność tego kraju wobec europejskiego producenta śmigłowców, który już trzy lata temu zamówił AW.101 Merlin jako śmigłowiec marynarki wojennej. Tak więc pragnienie Leonarda, by ponownie uruchomić AW.149 przez prawie trzy lata, przynosi efekty. Dopiero okaże się, kto będzie kolejnym klientem?
Powinieneś wiedzieć, że praktycznie nie używają go ani Brytyjczycy, ani Włosi.
Zdjęcie © Leonardo
„Miłośnik muzyki. Miłośnik mediów społecznościowych. Specjalista sieciowy. Analityk. Organizator. Pionier w podróżach.”
More Stories
Ta polska firma produkuje w 100% biodegradowalne talerze i sztućce z wykorzystaniem pszenicy
Toupret kupuje konkurenta w Polsce
Drobiarski gigant LDC jest w trakcie przejęcia fabryki Konspolu w Polsce