Podczas gdy Indie „solaryzują” swoje koleje, kraje europejskie również zdają sobie sprawę z potencjału pociągów słonecznych.
Sieć Indian Railway instaluje energię słoneczną na ponad 1000 hektarach.
Kolej Centralna, jedna z 18 „stref kolejowych” w kraju, zobowiązała się do zainstalowania jednostek słonecznych o mocy 1 megawata (MW) w 81 punktach swojej sieci.
Jest to część rosnącego trendu, w którym koleje wykorzystują swoje rozległe portfele gruntów, aby stać się zielonymi i pomóc w osiągnięciu krajowych celów w zakresie energii odnawialnej.
„Zidentyfikowaliśmy około 2700 akrów (1093 hektarów) wolnych lub nieużywanych gruntów kolejowych, aby ułatwić instalację elektrowni słonecznych” – powiedział Shivraj Manaspure, kierownik ds. Public Relations, Railways.
„Te lokalizacje mają ogromny potencjał w zakresie rozwoju infrastruktury energii słonecznej i dalszej redukcji emisji dwutlenku węgla przez koleje indyjskie.
Kolej Centralna ma pionierskie osiągnięcia; 170 lat temu uruchomiono pierwszą pasażerską linię kolejową w Indiach. Teraz ogłosił przetarg na elektrownię słoneczną o mocy 1 MW w Ajni w Nagpur na nową szopę na silnik elektryczny, donosi Times of India.
Przybiera to formę Umowy Zakupu Energii (PPA) – umowy zawieranej pomiędzy wytwórcą energii a użytkownikiem. Według Solar Power Europe coraz więcej firm kolejowych zawiera umowy PPA w całej Europie.
Jakie są plany indyjskich pociągów słonecznych?
Najnowszym ogłoszeniem Central Railway jest utworzenie elektrowni słonecznych na pustym terenie w ramach „Mega Projektu” Kolei Indyjskich. W 2020 r. agencja rządowa zapowiedziała, że do 2030 r. zamierza osiągnąć 20 gigawatów (GW, czyli jeden miliard watów) energii słonecznej.
„Solaryzacja” stacji kolejowych pomoże Indiom stać się „atma-nirbar” – czyli samowystarczalnością, zgodnie z komunikatem prasowym Ministerstwa Kolei. Postawił sobie za cel osiągnięcie 100% elektryfikacji do grudnia 2023 r.
Kolej z siedzibą w Bombaju odgrywa swoją rolę, instalując panele słoneczne na dachach kilku stacji. Również kolejna elektrownia słoneczna o mocy 1 MW ma powstać w Pune w ramach PPA.
„Ten projekt oznacza zaangażowanie kolei w zwiększanie zużycia energii słonecznej i wspieranie bardziej ekologicznej przyszłości” – dodał Manaspure.
Gdzie w Europie kładzie się kolej solarną?
W całej Europie koleje stają się niemal standardową praktyką posiadania jakiegoś systemu PPA w celu uzyskania dostępu do energii odnawialnej, mówi Bethany Mebane, rzeczniczka Solar Power Europe.
Francusko-belgijski operator pociągów dużych prędkości Thales od 2020 roku będzie wykorzystywać w 100 procentach zieloną energię we wszystkich pociągach przejeżdżających przez Francję, Belgię i Niemcy.
Deutsche-Bahn twierdzi, że jest obecnie największym konsumentem energii odnawialnej w Niemczech dzięki własnym elektrowniom słonecznym. PKP Polskie Koleje Kolejowe dysponują największym w Europie kolejowym „powerbankiem” – magazynem, który wykorzystuje nadwyżki energii trakcyjnej do obsługi około 1500 regionalnych i dalekobieżnych pociągów pasażerskich i towarowych każdego miesiąca.
SNCB instaluje 20 000 paneli na swoich stacjach i budynkach, wznosząc na dachu bar zasilany energią słoneczną. SNCF idzie dalej, uruchamiając spółkę zależną zajmującą się rozwojem projektów energii słonecznej.
„Wszystko to jest bardzo mile widziane, być może nie zaskakujące” – mówi Mebane. „Sieci kolejowe zazwyczaj mają duży portfel gruntów, zarządzają dużymi dachami i muszą sprostać wysokiemu zapotrzebowaniu na energię.
„Wraz z rosnącą atrakcyjnością podróży koleją ze względu na ślad środowiskowy kolei w porównaniu z lataniem, dostawy energii odnawialnej naprawdę wspierają przyjazne dla planety punkty sprzedaży”.
Oprócz chwytania „nisko wiszących owoców” gruntów przytorowych, niektórzy przyszłościowi myśliciele eksperymentują z włączeniem energii słonecznej do linii. Szwajcarski start-up Sun-Ways rozmieszcza „podobne do dywanu” panele na torze w pobliżu stacji we francuskojęzycznej Szwajcarii.
Deutsche-Bahn przetestował podobny projekt z brytyjską firmą Bankset, mocując panele do podkładów między torami.
„Guru mediów społecznościowych. Bardzo upada. Wolny fanatyk kawy. Entuzjasta telewizji. Gracz. Miłośnik internetu. Nieskrępowany wichrzyciel.”
More Stories
Euro 2024: Holandia od tyłu pokonała Polskę w finale grupy C przeciwko Francji
W Polsce protest przeciwko wykorzystaniu sztucznej inteligencji w radiu
Polska zabiega o czasowe zawieszenie praw azylowych z UE