Głodni Wiedzy

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Europejskie skargi na Ubera są dobrze przyjmowane w Brukseli

Europejskie skargi na Ubera są dobrze przyjmowane w Brukseli

Jeśli chodzi o ciosy, najlepszą obroną często jest atak. Na początku 2015 r., gdy firma upadła z powodu procesów sądowych, dochodzeń i gróźb restrykcyjnych przepisów, Uber zdecydował się na atak, składając szereg skarg do Komisji Europejskiej, w szczególności przeciwko Francji, Niemcom i Hiszpanii. Szczegóły skarg są różne, ale ich sedno jest wspólne: ograniczając możliwości Ubera, te trzy państwa członkowskie naruszyły wolność zakładania przedsiębiorstw, podstawową zasadę prawa europejskiego, która pozwala firmom na zakładanie i prowadzenie działalności. Unia Europejska (UE).

Ten manewr jest obarczony niebezpieczeństwem – raczej nie uspokoi chaotycznych relacji łączących Ubera z państwem francuskim. Gdy firma czuje, że jej prawa nie są przestrzegane przez państwo członkowskie UE, „Może przejść przez zdecentralizowany mechanizm, za pośrednictwem sędziów krajowychwyjaśnia Anne-Liz Siboni, profesor prawa europejskiego na Wydziale Prawa Katolickiego Uniwersytetu w Louvain, która specjalizuje się w rynku wewnętrznym. Jeżeli sędzia uzna, że ​​istnieją już poważne wątpliwości co do przestrzegania prawa europejskiego, może skierować pytanie prejudycjalne do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. [CJUE], którego rolą jest wyjaśnianie prawa Unii Europejskiej. » Ta procedura może być długotrwała – organizacja zajmuje średnio dwa lata, aby odpowiedzieć na początkową decyzję.

Akta Ubera to międzynarodowe śledztwo

„Uber Files” to śledztwo oparte na tysiącach wewnętrznych dokumentów Ubera przesłanych do brytyjskiego dziennika przez anonimowe źródło Stróżi prześlij go do Międzynarodowe Konsorcjum Dziennikarzy Śledczych (ICIJ) oraz 42 partnerów medialnych, w tym naukowiec.

E-maile, prezentacje, protokoły ze spotkań… Te 124 000 dokumentów z lat 2013-2017 to rzadka okazja do zgłębienia tajemnic startupu, który w tamtym czasie starał się zaistnieć w miastach na całym świecie, pomimo kontekstu organizacyjnego. Szczegółowo opisują, jak Uber, we Francji i gdzie indziej, wykorzystał wszystkie swoje triki lobbingowe, aby spróbować zmienić prawo na swoją korzyść.

READ  Wojna na Ukrainie. Stany Zjednoczone i Polska rozważają wysłanie sowieckich samolotów

Akta Ubera ujawniają również, w jaki sposób grupa w Kalifornii, dążąc do tego, by stać się de facto i, jeśli to konieczne, działając nielegalnie, stosowała praktyki dobrowolnie manipulujące granicami prawa lub mogące sprowadzać się do utrudniania sądowego dochodzeń, które były jego temat.

Znajdź wszystkie nasze artykuły z ankiety „Uber Files”

Firmy i osoby fizyczne mogą również złożyć skargę bezpośrednio do Komisji Europejskiej, prosząc o wszczęcie tzw. procedury „naruszenia”. Dlatego to komisja decyduje, czy się tym zająć. „Wadą tego zabiegu jest to, że jest bardzo długizauważa Frédérique Berrod, profesor Sciences Po Strasbourg i specjalista prawa europejskiego. Rozpoczyna się etapem administracyjnym, podczas którego komisja dyskutuje z danym państwem, następnie wydaje uzasadnioną opinię, a na końcu, jeśli państwo nic nie robi lub odmawia, może skorzystać z europejskiego wymiaru sprawiedliwości. » Skargi Ubera nigdy nie zakończyły się sukcesem – zostały rozwiązane dzięki wnioskom sędziów krajowych, którzy zwracają się do TSUE z pytaniami o prawidłowe stosowanie prawa.

„Wyraźne telefony od komisji”

Postępowanie w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego jest nieco bardziej „polityczne” niż postępowanie sądów krajowych. Z dokumentów Uber Files wynika, że ​​powództwa Ubera przeciwko Francji, Niemcom i Hiszpanii były częściowo inspirowane lub zachęcane przez komisarza europejskiego: Elżbietę Bieńkowską, która odpowiada za rynek wewnętrzny od 2014 r., której następcą został Francuz Thierry Breton w 2019 – i kogo Uber uważał za sojusznika.

Masz jeszcze 45,07% tego artykułu do przeczytania. Poniższe informacje są przeznaczone wyłącznie dla subskrybentów.