Głodni Wiedzy

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

DocPlanner, polski jednorożec obsługujący Doctolib

DocPlanner, polski jednorożec obsługujący Doctolib

To narodowy gigant, ale jeszcze nie europejski lider. Doctolib, obecnie najcenniejszy jednorożec French Tech (5,8 miliarda euro), działa w Niemczech i Włoszech, ale nie jest jedyny. Polish DocPlanner wyrobił sobie markę w Europie. Założony w 2012 roku pod nazwą Znanylekarz, startup opracował internetowy katalog lekarzy, na którym internauci mogą zostawiać opinie. Coś w rodzaju TripAdvisor dla zdrowia!

„Następnie dodaliśmy komponent do rezerwacji wizyt i opracowaliśmy oprogramowanie do zarządzania. „Wyraźnie stanowimy bezpośrednią konkurencję dla Doctolib” – wyjaśnia Peter Bialo, dyrektor finansowy startupu, który we wrześniu 2021 r. stał się jednorożcem. Oprogramowanie to zawiera narzędzia zwiększające produktywność i rozliczenia przeznaczone specjalnie dla lekarzy. i małe kliniki.

Seria przejęć

Model ekonomiczny jest taki sam jak w przypadku Doctolib: strona umożliwiająca rezerwację wizyt jest bezpłatna dla pacjenta, ale za oprogramowanie płacą pracownicy służby zdrowia. Do chwili obecnej DocPlanner ma 80 milionów odwiedzających miesięcznie i 130 000 klientów na całym świecie. Polski startup działa w trzynastu krajach Europy i Ameryki Łacińskiej.

Aby umiędzynarodowić firmę, wdrożyła kombinację wzrostu organicznego i przejęć. W 2014 r. rozpoczęła działania wojenne, przejmując tureckiego rywala Enyekema i otwierając biuro we Włoszech (DocTulip kupił włoskiego lidera w 2021 r.). Dwa lata później DocPlanner zebrał 20 milionów dolarów i kupił Doctoralię, swojego hiszpańskiego konkurenta. W 2017 roku opuścił Europę, aby otworzyć biura w Meksyku i Brazylii. „Nie było konkurencji. Jasne jest, że dziś jesteśmy liderami na tych dwóch rynkach” – potwierdza Peter Bialo.

Niemiecki rynek strategiczny

Do jego najważniejszych przejęć można zaliczyć najnowsze (koniec 2021 r.): niemiecką Jamedę. „To największy zakład, jaki DocPlanner postawił dotychczas” – powiedział mediom Sifted, który w ciągu najbliższych dwóch–trzech lat planuje zainwestować 250 mln euro w Niemczech i zatrudnić 200 osób, Mariusz Gralewski, założyciel polskiej firmy. „Niemcy są największym europejskim rynkiem pod względem zdrowotnym Ktokolwiek będzie tam liderem, będzie europejskim liderem” – mówi Peter Bialo, nawiązując do Doctolib, który został wprowadzony na rynek za Renem w 2016 roku.

READ  Były dyrektor generalny Nicholas Decayo odrzuca „pełną odpowiedzialność za akta”

Jednak po trudnym początku francuski jednorożec w końcu wystartował dwa lata temu, częściowo dzięki kampanii szczepień przeciwko koronawirusowi, którą prowadził w Berlinie. „Kryzys zdrowotny zwrócił na nas uwagę na media i użytkowanie” – mówi Stanislas Neukes-Chatto, który twierdzi, że w Niemczech jest 10 milionów użytkowników (w porównaniu z ponad 4 milionami w przypadku Gamedy) i 600 pracowników serwisu.

Jednakże Francja nie jest celem DocPlanner. „Rynek jest nasycony” – zgadza się Peter Bialo. Jednak przy 150 000 klientów, co stanowi 25% rynku, Doctolib nadal ma marżę.