To narodowy gigant, ale jeszcze nie europejski lider. Doctolib, obecnie najcenniejszy jednorożec French Tech (5,8 miliarda euro), działa w Niemczech i Włoszech, ale nie jest jedyny. Polish DocPlanner wyrobił sobie markę w Europie. Założony w 2012 roku pod nazwą Znanylekarz, startup opracował internetowy katalog lekarzy, na którym internauci mogą zostawiać opinie. Coś w rodzaju TripAdvisor dla zdrowia!
„Następnie dodaliśmy komponent do rezerwacji wizyt i opracowaliśmy oprogramowanie do zarządzania. „Wyraźnie stanowimy bezpośrednią konkurencję dla Doctolib” – wyjaśnia Peter Bialo, dyrektor finansowy startupu, który we wrześniu 2021 r. stał się jednorożcem. Oprogramowanie to zawiera narzędzia zwiększające produktywność i rozliczenia przeznaczone specjalnie dla lekarzy. i małe kliniki.
Seria przejęć
Model ekonomiczny jest taki sam jak w przypadku Doctolib: strona umożliwiająca rezerwację wizyt jest bezpłatna dla pacjenta, ale za oprogramowanie płacą pracownicy służby zdrowia. Do chwili obecnej DocPlanner ma 80 milionów odwiedzających miesięcznie i 130 000 klientów na całym świecie. Polski startup działa w trzynastu krajach Europy i Ameryki Łacińskiej.
Aby umiędzynarodowić firmę, wdrożyła kombinację wzrostu organicznego i przejęć. W 2014 r. rozpoczęła działania wojenne, przejmując tureckiego rywala Enyekema i otwierając biuro we Włoszech (DocTulip kupił włoskiego lidera w 2021 r.). Dwa lata później DocPlanner zebrał 20 milionów dolarów i kupił Doctoralię, swojego hiszpańskiego konkurenta. W 2017 roku opuścił Europę, aby otworzyć biura w Meksyku i Brazylii. „Nie było konkurencji. Jasne jest, że dziś jesteśmy liderami na tych dwóch rynkach” – potwierdza Peter Bialo.
Niemiecki rynek strategiczny
Do jego najważniejszych przejęć można zaliczyć najnowsze (koniec 2021 r.): niemiecką Jamedę. „To największy zakład, jaki DocPlanner postawił dotychczas” – powiedział mediom Sifted, który w ciągu najbliższych dwóch–trzech lat planuje zainwestować 250 mln euro w Niemczech i zatrudnić 200 osób, Mariusz Gralewski, założyciel polskiej firmy. „Niemcy są największym europejskim rynkiem pod względem zdrowotnym Ktokolwiek będzie tam liderem, będzie europejskim liderem” – mówi Peter Bialo, nawiązując do Doctolib, który został wprowadzony na rynek za Renem w 2016 roku.
Jednak po trudnym początku francuski jednorożec w końcu wystartował dwa lata temu, częściowo dzięki kampanii szczepień przeciwko koronawirusowi, którą prowadził w Berlinie. „Kryzys zdrowotny zwrócił na nas uwagę na media i użytkowanie” – mówi Stanislas Neukes-Chatto, który twierdzi, że w Niemczech jest 10 milionów użytkowników (w porównaniu z ponad 4 milionami w przypadku Gamedy) i 600 pracowników serwisu.
Jednakże Francja nie jest celem DocPlanner. „Rynek jest nasycony” – zgadza się Peter Bialo. Jednak przy 150 000 klientów, co stanowi 25% rynku, Doctolib nadal ma marżę.
„Miłośnik muzyki. Miłośnik mediów społecznościowych. Specjalista sieciowy. Analityk. Organizator. Pionier w podróżach.”
More Stories
Ta polska firma produkuje w 100% biodegradowalne talerze i sztućce z wykorzystaniem pszenicy
Toupret kupuje konkurenta w Polsce
Drobiarski gigant LDC jest w trakcie przejęcia fabryki Konspolu w Polsce