Wspaniała muzyka Valentina Sylvestrophe przykuła w ostatnich miesiącach uwagę świata. Widoki i odgłosy wojny były częścią dzieciństwa ukraińskiego kompozytora w okupowanym przez hitlerowców Kijowie. Ścigali go osiemdziesiąt lat później, gdy rosyjskie rakiety zwiastowały szokujący początek nowej inwazji wymierzonej w niepodległą Ukrainę przez jej wrogiego sąsiada. Na początku tego roku skrzypek Daniel Hope i pianista Aleksiej Botwinow, którzy sami wygnali z Odessy, przyjęli kompozytora w Berlinie, ich miejscu schronienia. Głośny występ duetu i zbiórka funduszy na muzykę z ich EP-ki przygotowały grunt pod ich najnowszy album dla Deutsche Grammophon, który ma się dziś ukazać – program w całości Sylvestrophe wraz z pierwszym nagraniem Pastorales 2020 i wyborem utworów towarzyszących o niezwykłej urodzie. . . Dzielą się swoimi przemyśleniami na temat kompozytora i dlaczego jego muzyka jest ważniejsza niż kiedykolwiek.
Planowałem nagrać ten album z muzyką Sylwestrowa na długo przed inwazją Rosji na Ukrainę. Czy potrafisz nakreślić jego pochodzenie i opisać warunki, w jakich powstał?
Daniel Hope: Byłem i grałem w Odessie przez ostatnie osiem lat dzięki Aleksiejowi Botvinovowi i Odeskiemu Festiwalowi Klasyków. Zakochałam się w tym miejscu i natychmiast poczułam z nim więź. Moi nauczyciele i mistrzowie skrzypiec są związani z Odessą, podobnie jak wielu wspaniałych muzyków. Aleksiej i ja pomyśleliśmy, że fajnie byłoby zlecić ukraińskiemu kompozytorowi wykonanie utworu na festiwalu w 2020 roku. Bez wahania powiedział: „A Sylvesterov? Nigdy nie przyszło mi do głowy, żeby go zapytać, ponieważ jest taki sławny i tak zajęty. Ja Nie sądziłem, że będziemy w stanie zmusić go do tego, ale Aleksiej zapytał go, wrócił i powiedział: „Tak, chcę coś zrobić.” To było niesamowite.
W drugim kapeluszu jako przewodniczący Domu Beethovena w Bonn rozmawiałem z kolegami o pomyśle formalnego zlecenia Silvestrove’owi skomponowania utworu z okazji 250. rocznicy urodzin Beethovena w 2020 roku. Pozwoliliśmy sobie zasugerować, że może to być związane z symfonią „duszpasterską” Beethovena, na której skupiało się wiele projektów Ważnych w roku Beethovena. Nowe dzieło Silvestrova, Pastorales 2020, odzwierciedla pewne elementy VI Symfonii Beethovena, jednocześnie wyrażając je w całkowicie oryginalny sposób.
Z powodu pandemii nigdy nie mieliśmy okazji zagrać publicznie pełnego utworu. Ale Alexei i ja już myśleliśmy o kontynuacji naszego albumu Alfreda Schnittky’ego i chcieliśmy nagrać kolejną mocną, nieustępliwą muzykę postaci, która nas z nią łączy. Mój osobisty kontakt był z tobą. Aleksiej w Silvestrovie. Więc zdecydowaliśmy, że to musi być sylvestrophe. Oprócz światowej premiery Pastorales w 2020 roku, na albumie znalazły się również utwory o wyjątkowej urodzie, takie jak „Chopin-Augenblicke” z jego filmu Zwei Stücke (2003), Trzy Wielkie Miniatury z 25.X.1893 … zum Andenken an PI Tschaikowskij i hołd dla JSB
Planowaliśmy spotkać Silvestrova, popracować z nim i nagrać płytę na Ukrainie. Mieliśmy uczyć się u niego w lutym i marcu tego roku, ale nadeszła wojna. Z pomocą przyjaciół i dziennikarzy Deutsche Welle Silvestrophe miał szczęście uciec z Ukrainy pieszo, przekroczyć granicę z Polską i przedostać się do Berlina. Alexey i ja zorganizowaliśmy występ 11 marca 2022 roku dla Ukrainy w Kościele Pamięci Cesarza Wilhelma w Berlinie, jednym z najbardziej znanych miejsc w Niemczech. Słyszeliśmy, że Sylvesterov właśnie przybył do miasta i zadzwonił do niego. Przyszedł na koncert i zagraliśmy dla niego tego wieczoru. Wykonywanie jego muzyki do tego numeru, siedząc w pierwszym rzędzie, było bardzo poruszającym doświadczeniem. To sprawiło, że byliśmy jeszcze bardziej zdeterminowani, aby nagrać ten album.
Ceremonia była transmitowana w telewizji, kościół był wypełniony po brzegi, uczestniczył w nim były prezydent federalny Niemiec. Silvestrov spontanicznie wstał i wygłosił gniewną i pełną pasji mowę, która jednocześnie została przetłumaczona z rosyjskiego na niemiecki. Publiczność sapnęła na niektóre z jego słów i wszyscy usiedli na krawędzi swoich miejsc. Nagle odłożył mikrofon i podszedł do fortepianu. Usiadł i powiedział, że zagra utwór muzyczny, który wymyślił sobie podczas ucieczki z Ukrainy. Niemal wokalny bukiet, to oszałamiające piękno kontrastowało z jej przerażającą przemową. Dużo mi o nim opowiadał.
Zawsze ciągnęło mnie do muzyki Silvestrove. Ale kiedy umieścisz to w kontekście tej imprezy i zdjęć, które widzieliśmy w telewizji, cóż…! Aleksiej i ja nagrywaliśmy ten album na Schloss Elmau, coś w rodzaju „Xanadu”, że tak powiem, otrzymując coraz bardziej przerażające wiadomości o Ukrainie za każdym razem, gdy włączaliśmy telefony. Zmienia sposób myślenia, grania i oddychania tą muzyką. To zdecydowanie różni się od nagrywania tego teraz, bez względu na to, czy jest to normalne, czy bolesne.
„Dumny fanatyk sieci. Subtelnie czarujący twitter geek. Czytelnik. Internetowy pionier. Miłośnik muzyki.”
More Stories
W Cannes można zobaczyć film biograficzny o Władimirze Putinie, wyprodukowany w całości przez sztuczną inteligencję
Polski thriller Netflixa to wielka niespodzianka jesieni (wspina się na pierwszą dwójkę)
Gerard Depardieu zostaje oskarżony o napaść na tle seksualnym, a jego prawnik mówi: „Przypuszcza się…”