Magazyn Culture i24NEWS uznał tę lalkę stworzoną przez Ruth Handler za wyzwoleńczą zabawkę dla młodych dziewcząt w latach pięćdziesiątych.
Historia lalki Barbie jest równie cudowna, jak historia jej twórczyni, Ruth Handler. Pochodzący z polskiej rodziny żydowskiej, która osiedliła się w Stanach Zjednoczonych, aby uniknąć pogromów i nędzy, ten ostatni nie mógł studiować z powodu braku środków. Ale w następstwie wojny to bieda i ambicja popchną ją ku zawrotnemu przeznaczeniu.
W 1945 roku zachęciła swojego męża, Elliota, do założenia rodzinnej firmy Mattel i zainwestowała wszystkie swoje oszczędności w wizjonerski chwyt reklamowy: sponsorowanie programu Klubu Myszki Miki, aby wypuścić zabawkowy pistolet maszynowy. Zakład działa cuda: Ruth Handler tworzy bezpośrednią więź z dziećmi i odwraca tradycyjny akt kupowania, który był wcześniej dyktowany przez rodziców. Do zakupu namawiają już nie rodziców, ale dzieci.
Po sukcesie tej zabawki dla chłopców Ruth postanowiła stworzyć produkt dla swojej córki Barbary. Wpadła na ten pomysł podczas rodzinnej wycieczki do Europy, gdzie odkryła Bild Lilly, modelową lalkę o hojnych krągłościach.
„Młode dziewczyny głodują, by wyglądać jak ich wzorce do naśladowania, a starsze kobiety uciekają się do operacji”.
Znowu jest o krok do przodu, zdając sobie sprawę, że dziewczyny z lat pięćdziesiątych nie chciały już być tylko gospodyniami domowymi, ale pracować i uwodzić. Tak narodziła się lalka Barbie w 1959 roku, gra o wyzwoleniu dla młodych dziewcząt, które teraz mogą sobie wyobrazić siebie jako coś innego niż matka.
Jednak krytycy szybko krytykują jej rewolucyjną osobowość, oceniając lalkę powierzchownie za jej nierealistyczne wymiary i nieporęczny wygląd. Mówi się również, że jest źródłem nadużyć: Barbie nie jest już po prostu przyzwyczajona do zabawy lalkami, ale raczej uosabia życiową ambicję. Tak bardzo, że nadaje nazwę prawdziwemu syndromowi.
Młode dziewczyny głodują, by wyglądać jak wzorce do naśladowania, starsze kobiety uciekają się do operacji i hojnie wydają, aby osiągnąć swój cel. Te krytyczne uwagi znalazły odzwierciedlenie w pierwszym debiucie Barbie naturalnej wielkości w 2016 roku.
Przede wszystkim Barbie symbolizuje światowy sukces dzięki milionom sprzedawanych lalek każdego roku. W Stanach Zjednoczonych 90% dziewcząt w wieku od 3 do 10 lat ma co najmniej jedno. Imponujące CV z ponad 100 transakcjami na swoim koncie.
Mattel zawsze dostosowywał się do wszystkich grup wiekowych, tworząc Barbie zgodnie z ewolucją obyczajów społecznych. Obejmuje to wariacje z czarnymi, arabskimi lub latynoskimi Barbie, bezpłciowymi Barbie, ale także Barbie wykonanymi z plastiku pochodzącego z recyklingu, aby sprostać ochronie środowiska. Mattel nawet niedawno wypuścił Barbie z zespołem Downa.
Najsłynniejsza lalka na świecie zawsze wiedziała, jak żyć ze swoim czasem, poślubiając setki karier, pozostając w czołówce mody. Barbie zrobiła wszystko, wszystko widziała: od biżuterii po wielkich fotografów, od Muzeum Grévin po Muzeum Sztuk Dekoracyjnych, zawsze intrygowała największych projektantów mody.
Po muzycznym hołdzie dla lalki z tubą „Barbie Girl” z kolekcji Aqua, która nadal sprawia, że ludzie tańczą, teraz przyszła kolej na Seventh Art, aby oddać hołd wypuszczając wyczekiwany film Barbie w reżyserii Grety Gerwig, z pięciogwiazdkowymi głównymi bohaterami, Margot Robbie i Ryanem Goslingiem.
„Profesjonalne rozwiązywanie problemów. Pragnący być pionierem kulinarnym. Przyjazny miłośnik piwa.”
More Stories
Najlepsze filmy związane z kasynami i zakładami bukmacherskimi
Podatki w zakładach bukmacherskich w Polsce – co warto wiedzieć?
Ta polska firma produkuje w 100% biodegradowalne talerze i sztućce z wykorzystaniem pszenicy