Pomimo wyzwań stojących przed gospodarką, płynność płatnicza polskich przedsiębiorstw pozostaje korzystna, przy średnim czasie trwania płatności wynoszącym 49 dni i średnim opóźnieniu w płatnościach wynoszącym 42 dni.
Okres spłaty1 : Krótsze okresy kredytowania
Krótkie terminy płatności dominują w polskim krajobrazie biznesowym – 45% ankietowanych firm narzuca średnie terminy płatności do 30 dni. Średni okres spłaty skrócił się o 4 dni, z 46 w 2022 r. do 42 w 2023 r.
Najbardziej hojne sektory to motoryzacja (21% z terminami płatności powyżej 90 dni), energetyka (17%) oraz chemia i metale (po 14%). Większość polskich firm oczekuje, że w ciągu najbliższych sześciu miesięcy te warunki płatności nie ulegną zmianie.
Opóźnione płatności2 Różni się w zależności od sektora
Opóźnienia w płatnościach wydają się być powszechną praktyką w polskich firmach. 49,3% ankietowanych firm stwierdziło, że ucierpiało w ciągu ostatnich sześciu miesięcy.
Średnia przestępczość spadła do 49 dni, blisko poziomu z 2020 r. (48 dni). Najdłuższe opóźnienia odnotowano w branży papierniczej, drzewnej i metalowej (71 dni i 69 dni), a najkrótsze w branży farmaceutycznej (33 dni).
Ożywienie gospodarcze poprawia perspektywy
Choć sytuacja gospodarcza poprawia się od kilku miesięcy, w 2023 roku oczekuje się, że Polska odnotuje słaby wzrost PKB na poziomie 0,6%. Przedsiębiorstwa w dalszym ciągu stoją przed różnymi wyzwaniami: ograniczonym popytem (dla 44% z nich) i wysokimi obciążeniami podatkowymi (41%). Przy wysokich kosztach w dalszym ciągu ograniczać swoje zyski.
Perspektywy na rok 2024 są jednak lepsze, gdyż oczekuje się kontynuacji ożywienia gospodarczego i wzrostu PKB na poziomie 2,8%. Poprawę swojej działalności w 2024 roku spodziewa się 31% firm (wobec 26% w roku poprzednim).
„Pomimo słabego wzrostu polskiej gospodarki w 2023 roku, dzięki działaniom wsparcia oraz możliwościom zwiększania obrotów i zysków, płynność płatności korporacyjnych została utrzymana. W miarę poprawy perspektyw gospodarczych i popytu krajowego dalsze pogorszenie otoczenia zewnętrznego może mieć negatywny wpływ na polskie przedsiębiorstwa„.
Grzegorz Siljevic, ekonomista
Pełne badanie znajdziesz tutaj (w języku angielskim)
1 Termin płatności: Czas pomiędzy zakupem produktu lub usługi przez klienta a terminem płatności.
2- Opóźnienie w płatności: okres pomiędzy terminem płatności a datą płatności.
„Miłośnik muzyki. Miłośnik mediów społecznościowych. Specjalista sieciowy. Analityk. Organizator. Pionier w podróżach.”
More Stories
Ta polska firma produkuje w 100% biodegradowalne talerze i sztućce z wykorzystaniem pszenicy
Toupret kupuje konkurenta w Polsce
Drobiarski gigant LDC jest w trakcie przejęcia fabryki Konspolu w Polsce