Głodni Wiedzy

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Opodatkowanie przedsiębiorstw: zielone światło G20 nie zostało udzielone

Opodatkowanie przedsiębiorstw: zielone światło G20 nie zostało udzielone

Rosną wątpliwości co do 15% niższej stawki podatku od zysków międzynarodowych. Nie pochodzi tylko z krajów takich jak Szwajcaria, Luksemburg, Holandia i Irlandia, które obawiają się utraty konkurencyjności gospodarczej i finansowej. Pochodzi również z niektórych krajów Europy Wschodniej (Polska i Węgry), a także z wielu krajów wschodzących. Nie sprzeciwiając się temu bezpośrednio, ci, którzy często oferują zachęty podatkowe w celu przyciągnięcia inwestycji zagranicznych, twierdzą, że chcą zachować swoją suwerenność finansową.

Przeczytaj także: Aby uzyskać globalną minimalną stawkę podatku

Debata na temat podatku od osób prawnych nabrała rozmachu w kwietniu, kiedy amerykańska sekretarz stanu ds. skarbu Janet Yellen powiedziała, że ​​chce zająć się kwestią, która trwa od dekady w Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD). Od tego czasu propozycja minimalnej stawki podatkowej stale się rozwija. Grupa Siedmiu przyjęła go na początku czerwca w Szkocji. Piłka jest teraz na boisku G20. Omówione przez ich ministrów spraw zagranicznych w środę i czwartek. Nadejdzie kolej na ich finansowe koledzy, aby zająć się tym szczegółowo 8 i 9 lipca w Wenecji.

Zwycięzcy i przegrani

Chiny już zastanowiły się. Na spotkaniu ministrów spraw zagranicznych G20 we wtorek i środę powiedziała, że ​​popiera konsensus. Po stronie indyjskiej władze chciałyby bronić suwerenności finansowej. Ze swojej strony Grupa 24, grupa krajów południowych, twierdzi, że próg OECD 20 miliardów zysków podlegających opodatkowaniu jest zbyt wysoki. Według nich taka kwota nie jest osiągana w dużej liczbie krajów. Dlatego reforma nie będzie miała dla nich sensu.

W rzeczywistości kraje takie jak Chiny, Indie i Brazylia, w których znajduje się duża liczba międzynarodowych korporacji, wolą osiągać zyski, ponieważ te ostatnie będą opodatkowane, gdy czerpią zyski. Organizacja Tax Justice Network, która specjalizuje się w kwestiach podatkowych, obliczyła, że ​​15% stawka może wygenerować do 275 miliardów dolarów nowych przychodów rocznie, jeśli zostanie zastosowana na całym świecie. Alex Cobham, jeden z jej ekspertów, zauważa, że ​​„propozycja OECD faworyzuje kraje z centralą, które są prawie wyłącznie państwami członkowskimi, ale nawet kraje o niskich dochodach, w tym członkowie G-20, odniosłyby duże korzyści z nowych dochodów”. Jeśli ryzykują utratę części swojej swobody w oferowaniu zachęt podatkowych, mogą uzyskać znaczne nowe dochody, zmniejszając liczbę nadużyć podatkowych od osób prawnych”.

READ  Francja zaostrza sankcje gospodarcze wobec Rosji i jej militarną pomoc dla Kijowa - Wyzwolenie

I również: Szwajcaria ostrzy swoją nową broń finansową

Alex Cobham zauważa, że ​​OECD znajduje się pod ogromną presją, aby osiągnąć wynik, ponieważ administracja Bidena spieszy się z osiągnięciem międzynarodowego porozumienia, aby móc posunąć się naprzód na szczeblu krajowym. Według niego, pojawi się sprzeciw Irlandii i innych krajów, w tym Szwajcarii, które słusznie postrzegają minimalny podatek jako zagrożenie dla ich modelu gospodarczego. „OECD może zignorować zastrzeżenia na lipcowym spotkaniu” – powiedział. Ale może to być kosztowne zwycięstwo, ponieważ tylko przyspieszy przekształcenie międzynarodowych negocjacji podatkowych w globalne forum ONZ.

Podatki Glencore

W związku z tym Dominique Gross, specjalista ds. podatków w Alliance Sud, koalicji szwajcarskich organizacji pozarządowych, wskazuje, że wiele krajów o niskich dochodach ma stawkę podatkową na poziomie 25%, podczas gdy OECD działa na poziomie 15%. „Jeśli ten ostatni przyjmie linię wielkich krajów, będzie największym przegranym pod względem dochodów podatkowych” – powiedział.

I również: Robert Danon: „Dla rajów podatkowych to koniec zera podatkowego”

Według Dominica Grossa reforma podatków od przedsiębiorstw ma tylko jeden cel: skłonić amerykańskich gigantów technologicznych do płacenia podatków w Stanach Zjednoczonych. Zauważa, że ​​„nie mówi nic o podatkach międzynarodowych korporacji w innych obszarach, takich jak surowce”. Nie wiemy, czy firma taka jak Glencore będzie płacić podatki w Zambii, gdzie prowadzi kopalnie miedzi, czy w Szwajcarii, gdzie ma siedzibę. Specjalista zauważa również, że reforma nie porusza kwestii „cen transferowych”. Ta powszechna praktyka pozwala międzynarodowym korporacjom i ich spółkom zależnym na przesunięcie kosztów w celu obniżenia podstawy opodatkowania i płacenia najniższego podatku, gdy stawka podatkowa jest wysoka.