Projekt Polskiej Strategii Kosmicznej został przyjęty przez Radę Ministrów 16 stycznia 2017 r. i opublikowany w Dzienniku Urzędowym RP 17 lutego.
Projekt, kierowany przez Ministerstwo Rozwoju, ma na celu identyfikację strategicznych osi rozwoju sektora kosmicznego w Polsce w perspektywie długoterminowej. Polski rząd zamierza uczynić sektor kosmiczny jednym z filarów modernizacji polskiej gospodarki, wpisującym się w szerszą „strategię odpowiedzialnego rozwoju”.
Dzieje się to w kontekście rozwoju sektora kosmicznego w Polsce (zobacz nasze ramy na ten temat na końcu artykułu).
Główne kierunki projektu to budowanie trwałej współpracy nauki z przemysłem, rozwój innowacji technologicznych oraz zachęcanie do współpracy i kontaktów międzynarodowych.
Cele projektu na rok 2030 to trzy osie:
Po pierwsze, uczyniła polski sektor kosmiczny konkurencyjnym na poziomie europejskim, zdobywając 3% obrotów rynku.
Następnie umożliwienie polskiej administracji wykorzystania danych satelitarnych w celu zwiększenia efektywności jej pracy, a przedsiębiorstwom mobilizacji tych danych na rynek wewnętrzny i eksport.
Wreszcie mobilizacja infrastruktury kosmicznej w celu zaspokojenia potrzeb w zakresie bezpieczeństwa i obrony.
Projekt podzielony jest na 4 poddziałania:
1. Rozwój konkurencyjności na poziomie europejskim:
- Zwiększenie udziału w programach ESA w celu uzyskania wkładu na poziomie 150-200%
- Większy udział w unijnych programach kosmicznych: Copernicus, Galileo, H2020, SST, GovSatCom
- Identyfikacja obiecujących technologii dla polskiego sektora kosmicznego (nisze technologiczne, istniejące umiejętności, potencjał rozwojowy)
- Zdywersyfikować polski sektor kosmiczny, aby stać się także dostawcą podsystemów (nie tylko elementów satelitarnych)
- Opracowanie i wdrożenie polskiego programu kosmicznego, który jest jednym z głównych narzędzi realizacji strategii
- Rozwój współpracy dwustronnej
- Udział w innych inicjatywach międzynarodowych (EUMETSAT, Europejskie Obserwatorium Południowe)
- Polski udział w przemyśle kosmicznym rozpoczyna się z inicjatywy sektora prywatnego
2. Rozwój aplikacji satelitarnych – wkład w budowę gospodarki cyfrowej:
- Zapewnienie bezpiecznego i stabilnego dostępu do danych satelitarnych
- Upowszechnianie danych satelitarnych w administracji publicznej różnych szczebli
- Rozwój usług komercyjnych
- Większy udział w programach międzynarodowych (UE, ESA, Bank Światowy)
3. Szkolenie osób odpowiedzialnych za sektor kosmiczny:
- Tworzenie nowych programów kształcenia uniwersyteckiego
- Promocja staży i praktyk zawodowych (polskie firmy, uczelnie i organizacje międzynarodowe)
- Wspieranie konkursów i projektów studenckich
- Zwiększone uczestnictwo polskich pracowników w organizacjach międzynarodowych (UE, ESA itp.)
4. Zapewnienie odpowiednich warunków dla rozwoju sektora kosmicznego w Polsce:
- Utworzenie inkubatora przedsiębiorczości stowarzyszonego z Europejską Agencją Kosmiczną, którego celem jest wspieranie przedsiębiorstw sektora kosmicznego na wczesnych etapach ich rozwoju oraz świadczenie doradztwa handlowego i technologicznego różnym sektorom przemysłu kosmicznego.
- Usuwanie przeszkód, zwłaszcza prawnych
- Ułatwienie procedur dla firm i badaczy, szczególnie dla małych i średnich firm
- – Tworzenie zachęt w celu przyciągnięcia inwestycji prywatnych
Polska jest członkiem Europejskiej Agencji Kosmicznej od 2012 roku. Na portalu internetowym agencji zarejestrowało się ponad 50 polskich organizacji zainteresowanych ofertą ESA, których jest obecnie 300. Większość tych organizacji to MŚP, które w coraz większym stopniu specjalizują się w sektorze kosmicznym. Istnieją również duże firmy z innych sektorów (IT czy obronność), które zwracają się obecnie w stronę działalności w sektorze kosmicznym. Do naborów projektów otwartych w ramach Programu Wsparcia Polskiego Przemysłu ESA wpłynęło 195 wniosków, z czego przyjęto 81 na łączny koszt ponad 15 mln euro. Oprócz Europejskiej Agencji Kosmicznej Polska jest także członkiem EUMETSAT i Europejskiego Obserwatorium Południowego. Kieruje polską delegacją przy Europejskiej Agencji Kosmicznej i koordynuje relacje z Unią Europejską w tym zakresie. Od 2014 roku Polska ma własną agencję kosmiczną: POLSA. |
---|
Więcej informacji:
Minister Rosvojo, Polska Strategy Kosmiczna z akceptacją ruchu, 17.02.2017 – https://www.mr.gov.pl/strony/aktualnosci/polska-strategia-kosmiczna-z-akceptacja-rzadu/
Polskie Firmy wyruszają na podbój kosmosu, Minister Rozvojo, 16.01.2017 – http://www.rp.pl/Biznes/301169889-Polskie-firmy-wyruszaja-na-podboj-kosmosu.html#ap-1
Polska Agencja Kosmiczna POLSA otwiera swoją siedzibę w Gdańsku, MAEDI, 4.08.15, http://www.diplomatie.gouv.fr/fr/politique-etrangere-de-la-france/diplomatie-scientifique/ Scientific – oraz -View-Technology/Polska/Artykuł/Polska Agencja Kosmiczna-POLSA-otwiera swoją siedzibę w Gdańsku
redaktor:
Cyrielle DUFRENNE-CZYŻEWSKA, Dyrektor Projektu Naukowo-Uniwersyteckiego w Warszawie, cyrielle.dufrenne [a] dyplomata.gouv.fr
Ambasada Francji w Polsce – science.varsovie-amba [a] dyplomata.gouv.fr
„Miłośnik muzyki. Miłośnik mediów społecznościowych. Specjalista sieciowy. Analityk. Organizator. Pionier w podróżach.”
More Stories
Ta polska firma produkuje w 100% biodegradowalne talerze i sztućce z wykorzystaniem pszenicy
Toupret kupuje konkurenta w Polsce
Drobiarski gigant LDC jest w trakcie przejęcia fabryki Konspolu w Polsce