Głodni Wiedzy

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

„Znalazłem swoją drogę”… W Afpa młodzi porzucający szkołę na nowo odkrywają swój potencjał

„Znalazłem swoją drogę”… W Afpa młodzi porzucający szkołę na nowo odkrywają swój potencjał

Spacer w szkole średniej w Sophia Antipolis (ilustracja). – Sisbo / Siba

  • W ostatnich miesiącach Afpa uruchomiła „Promo 16-18”, aby pomóc 16-18-latkom w znalezieniu szkoły lub pracy z dala od szkoleń. 20 minut Poszedł ich spotkać.
  • Trenerzy polegają na odpowiedzialności i duchu grupowym, aby pomóc tym „odpadom” w postępie. .
  • Pierwsze wyniki tego finansowanego przez państwo programu pokazują, że 60% uczestników znajduje ujście.

Semestr w 11. dzielnicy Paryża. Siedząca młodzież w wieku 16-17 lat. Na pokładzie jest osoba dorosła. Wbrew pozorom nie jesteśmy w liceum, ale w Afpa Center, organizacji profesjonalny trening. W ostatnich miesiącach w całej Francji przyjął nową publiczność: młodych ludzi, którzy porzucili naukę, nastolatków, którzy nie uczęszczają do szkoły ani nie kształcą się zawodowo. Celem jest ponowne zmotywowanie ich i pomoc w zdobyciu pracy lub projektu szkoleniowego.

Od września 2020 r. każda osoba w wieku od 16 do 18 lat ma „obowiązek szkoleniowy”. misje lokalne Mieli więc za zadanie zidentyfikować młodzież W przypadku trudności (przedłużająca się nieobecność w szkole średniej, nagłe wyjście z ośrodka szkolenia podchorążych, niepełnoletni cudzoziemcy itp.) skieruj ich do systemu Afpa, zwanego „
Promocja 16-18 Od czasu jego powstania pod koniec 2020 r. do programu, finansowanego przez państwo, włączyło się około 3000 młodych ludzi, którego celem jest przeszkolenie 35 000 osób, które porzuciły naukę do 2022 r.

Motywacja i upodmiotowienie

W tę środę w tych paryskich budynkach Afpa przy stole siedzi około piętnastu osób. Niektórzy są tu od niedawna, inni zbliżają się do końca 13-tygodniowego programu. Dzisiejsze ćwiczenie jest takie samo dla wszystkich: naucz się doceniać siebie. Przed tablicą trener Eugenie zwraca uwagę na zasady gry: „Zdanie „Jestem osobą…” uzupełnisz, wyjaśniając swój talent”.

Po kilku minutach refleksji zaczyna się młodzież. „Jestem osobą towarzyską” – mówi Mamadou. Tam na przykład jesteśmy w grupie. Jeśli ktoś jest daleko, przyjdę się z nim zobaczyć”. „Jestem osobą, która kocha sukces, a ze swojej strony Abdullah afirmuje. Kiedy muszę coś zrobić, jeśli to nie działa, wariuję. Nie rezygnuję z tego, co robię”.

Nauka poza notatkami

Uważna Eugenie słucha każdej odpowiedzi i motywuje swoją małą grupę: „Wszystkie te cechy – odwaga, wytrwałość i towarzyskość – pomogą ci w codziennym życiu, ale także przy pisaniu CV”. Atmosfera jest daleka od klasycznej sali lekcyjnej, do której przychodzi nauczyciel, aby przedstawić swoją prezentację. Tutaj każdy jest upoważniony i zaproszony do przejęcia władzy.

„Nie mamy z nimi relacji nauczyciel-uczeń” – twierdzi Vincent Cristia, zastępca dyrektora generalnego Afpa. Traktujemy ich jak dorosłych i to jest bardzo cenione.” „Na początku mają wrażenie, że istnieje tylko edukacja patriotyczna, która może przekazywać wiedzę, wspiera Aurore Dardol, kierującą 'Promo 16-18 „. Ale krok po kroku zdają sobie sprawę, że mogą uczyć się poza notatkami i dzwonkami. „

60% „pozytywne wyjście” z programu

W ciągu 13 tygodni programu Afpa oferuje im warsztaty „na żądanie”, zgodnie z pragnieniami lub upodobaniami każdej młodej osoby: opracowanie CV, symulacja rozmowy kwalifikacyjnej, wzmocnienie określonych umiejętności. Ils peuvent aussi bénéficier des plateaux technik de l’organisme decouvrir découvrir de réalité de plusieurs métiers: hôtellerie-restauration, petite enfance, metiers de la fibre, informatique… istnieją.

Wyniki tej metody? Według Vincenta Cristii jest całkiem nieźle. „Spośród 600 młodych ludzi, którzy już ukończyli kurs, 360 (60%) doświadczyło pozytywnego wyjścia, czyli znalazło pracę, szkolenie zawodowe, służbę cywilną lub nawet kontrakt. Assistance. 120 młodych osób (20 %) śledziło wszystkie warsztaty, ale nie znalazło jeszcze ujścia, a 120 innych poddało się po drodze.”

„Praca zależy od nas”

Haj z „dobrych uczniów”. Przybywając samotnie z Gwinei Conakry kilka miesięcy temu z projektem zostania piłkarzem, szybko się rozczarował i znalazł się bez niczego. „Odkryło mnie stowarzyszenie, które mi pomogło i skierowało mnie do AFP”, mówi. Zainteresowałem się zawodem piekarza i znalazłem szefa, który powita mnie od września”.

Dla 17-letniej Andrei będzie to praktyka w Medical Social Trust. Rzuciłem szkołę średnią w zeszłym roku, „ponieważ moja religia – adwentystka – nie pozwalała mi chodzić na zajęcia w soboty, a moja szkoła nie brała tego pod uwagę”. Z Afpa, „znalazłam swoją drogę”, cieszy się. Tutaj nie jesteśmy do tego zobowiązani. Od nas zależy praca i postęp.”

READ  Oszustwo związane z hasłem, nowe fałszywe oszustwo e-mailowe, uważaj na tę technikę połowu